گروه خودرو- در حالی که در مراسم رونمایی خودرو ملی «تیبا» از آن به عنوان اولین خودرو با ویژگی‌های ایرانی نام برده شد، اما کارشناسان این برداشت را تعمیم داده و از حیث طراحی و نحوه مهندسی، سمند را هم که ۸ سال پیش تولید شد، مشمول این تعریف می‌دانند. اوستا گودرزی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه طراحی در صنعت خودروسازی، چهار سطح مختلف دارد، می‌گوید: سطح اول و دوم شامل فیس لیفت و طراحی گونه‌ای جدید برای خودروها می‌شود که نمونه‌های آن در ایران، پژو ۴۰۵ SLX و پژو ۲۰۶ صندوق دار است.

وی می‌افزاید: در سطح سوم نیز، بدنه‌ای جدید روی یکی از پلت‌فرم‌های موجود نصب می‌شود که «سمند»، نمونه بارز این سطح به شمار می‌رود. گودرزی با تاکید بر اینکه طراحی پلت‌فرم جدید به علاوه بدنه‌ای جدید، عالی‌ترین سطح طراحی به شمار می‌رود، می‌گوید: در خودروسازی کشور، هنوز محصولی که به این سطح طراحی رسیده باشد، وجود ندارد و با اینکه طراحی «تیبا» پیشرفته‌تر از «سمند» است، اما این دو، به یک اندازه ویژگی ایرانی داشته و از مشاوره و همکاری بین‌المللی، بهره برده‌اند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه، سطح طراحی «تیبا»، چیزی بین مرحله سوم و چهارم علم طراحی خودرو است، می‌افزاید: پلت‌فرم این خودرو بهبود یافته پراید به شمار می‌رود و اگرچه ادعای سایپا در مورد «ایرانی» بودن آن را نمی توان کاملا رد کرد، اما این موضوع نیز که «تیبا» در عالی‌ترین سطح طراحی متولد شده، پذیرفتنی نیست.