تعرفه واردات خودرو؛ همان ۹۰درصد

دنیای‌اقتصاد- مدیرعامل سایپا با اشاره به افزایش شدید هزینه‌های تولید خودرو، سیاست قیمت‌گذاری و تثبیت قیمت خودرو را در تناقض با روند صعودی هزینه‌ها دانسته و از ارائه پیشنهادی به شورای‌عالی خودروسازان خبر داد که براساس آن مقرر شده است خودروسازان خود قیمت‌گذاری را انجام دهند. انتقاد از قیمت‌گذاری دولتی برای خودرو

۳۰محصول جدید سایپا وارد بازار می‌شود

مژگان میرزایی

مهرداد بذرپاش، مدیرعامل شرکت سایپا روز گذشته اولین مصاحبه خبری خود را در اولین جلسه از آغاز سال ۸۷ در حالی برگزار کرد که افزایش قیمت خودرو از جمله موضوعات مورد بحث میان خبرنگاران و مدیرعامل سایپا بود.

هرچند مهرداد بذرپاش افزایش تقاضا برای برخی از خودروهای تولیدی سایپا را از مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت خودرو خواند، اما وی پیشنهاد کرد که این شرکت قصد دارد با تولید مقطعی برای خودروهایی که با افزایش قیمت خودرو مواجه‌اند در کوتاه‌مدت، قیمت خودرو را متعادل کند.

همچنین وی روز گذشته از عرضه ۳۰ محصول جدید به مناسبت سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال‌جاری خبر داد، تولید خودروی زانتیای ۲، نسیم ارزان‌قیمت، مگان ۱۶۰۰سی‌سی تولید شرکت پارس‌خودرو و پراید و ریو با گیربکس اتوماتیک از جمله محصولات جدیدی است که گروه خودروسازی سایپا قصد دارد امسال به بازار عرضه کند. اما در میان محصولات نام برده از سوی بذرپاش حضور یکی از محصولات جدید شرکت نیسان با نام قشقایی خودنمایی می‌کرد.

به گفته وی این محصول توسط شرکت پارس‌خودرو به زودی وارد بازار خواهد شد. تولید خودروی ملی ۸۱ S که روی پلت‌فرم پراید و ریو طراحی شده و براساس گفته مسوولان شرکت سایپا، قیمتی کمتر از ۱۰میلیون تومان خواهد داشت نیز از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی بذرپاش بود. وی در این زمینه نیز عنوان کرد که خودروی ملی این شرکت که در کلاس B قرار دارد در دهه فجر به بازار عرضه خواهد شد متن گفت‌وگوی بذرپاش با خبرنگاران به قرار ذیل است.

خودروی دیزلی تولید می‌کنیم

مدیرعامل شرکت سایپا با اشاره به لغو ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای دیزلی به تولید اولین محصول دیزلی در این شرکت اشاره کرد و اظهار داشت که در فاز اول، تولید وانت نیسان با موتور دیزلی در برنامه کاری این شرکت قرار گرفته که این خودرو در سال‌جاری به بازار عرضه خواهد شد.

به گفته بذرپاش براساس برنامه‌های شرکت سایپا این شرکت هر سه سال یک‌ بار پلت‌فرم جدید و هر سال یک فیس لفت جدید را به بازار عرضه خواهد کرد که بر اساس این برنامه دو محصول جدید شرکت سایپا در سال ۸۸ و دو محصول دیگر نیز در سال ۸۹ به بازار عرضه خواهد شد.

تولید موتور تندر ۹۰ در سایپا

مدیرعامل شرکت سایپا در بخشی دیگر از گفته‌های خود به راه‌اندازی ۱۵ پروژه توسعه‌ای در سال جاری اشاره کرد و افزود: طی ماه آینده تولید موتور تندر ۹۰ در شرکت مگاموتور آغاز خواهد شد و پس از آن تندر ۹۰ تولیدی در دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو به این موتور مجهز خواهند شد.

به گفته بذرپاش علاوه بر تندر ۹۰ سایر محصولات مرتبط با این موتور همانند مگان نیز با این موتور تولید و به بازار عرضه خواهند شد. مدیرعامل شرکت سایپا افتتاح فاز اول شرکت زامیاد در کاشان، راه‌اندازی فاز اول تولید مخازن CNG فولادی در ایلام، احداث مخازن CNG کامپوزیتی در اسفراین و ... را نیز از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای شرکت سایپا خواند و اظهار داشت که این برنامه‌ها تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

افزایش صادرات خودرو و قطعه

مهرداد بذرپاش مدیرعامل شرکت سایپا در ادامه این نشست با اشاره به تولید بیش از ۵۵۰هزار دستگاه خودرو در مجموعه شرکت سایپا در سال جاری اظهار داشت: برنامه سال ۸۷ افزایش ۲۰‌درصدی ظرفیت تولید است که با محقق شدن این برنامه سود شرکت در حدود ۱۰‌درصد افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر به گفته بذرپاش در سال ۸۶ مجموع شرکت سایپا صد‌میلیون دلار صادرات خودرو و قطعه داشته که این رقم با توجه به برنامه‌های جدید شرکت در سال جاری به ۳۰۰‌میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

فروش اینترنتی تیرماه آغاز می‌شود

بذرپاش آغاز فروش اینترنتی را یکی از راهکارهای مناسب برای کوتاه کردن دست دلالان خودرو خواند و اظهار داشت که فاز اول طرح فروش اینترنتی در تیرماه سال‌جاری آغاز خواهد شد.

به گفته بذرپاش، در فاز اول به دلیل آشنا نبودن متقاضیان با خرید اینترنتی به طور حتم این طرح با مشکلاتی مواجه خواهد شد، اما در فازهای بعدی این مشکلات مرتفع شده و خرید و فروش به راحتی صورت خواهد پذیرفت.

انتقاد از قیمت‌گذاری دولتی

مهرداد بذرپاش پس از ارائه گزارش عملکرد این شرکت در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار اظهار داشت: قیمت خودرو یک موضوع اساسی برای خودروسازان است و آنها در همه حال سعی می‌کنند که خودرو را با حداقل قیمت به بازار عرضه کنند، اما در سال گذشته و به رغم پیش‌بینی‌های صورت گرفته بازار خودرو با افزایش تقاضا از سوی مردم مواجه بود که این امر موجب شد قیمت انواع خودرو در بازار افزایش یابد.

بذرپاش در ادامه اظهار داشت: خودروی زانتیا از جمله محصولاتی بود که در سال گذشته و سال‌جاری با تفاوت قیمتی بسیاری میان بازار و قیمت کارخانه مواجه بود که این هم به دلیل فاصله ۳ تا ۵درصدی میان تولید و برنامه در نظر گرفته شده، از سوی شرکت سایپا بوده که با تامین قطعات این خودرو این مشکل برطرف خواهد شد. از سوی دیگر پراید بنزین‌سوز نیز برخلاف پیش‌بینی‌ها با تقاضا بیشتری نسبت به پراید گازسوز مواجه شد که این امر موجب افزایش یک‌میلیون تومان این خودرو در بازار نسبت به کارخانه شد که با برنامه‌ریزی‌های جدید این مشکل نیز برطرف خواهد شد و شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به دلیل حاشیه سود ۴ تا ۵‌میلیون تومانی قیمت زانتیا در بازار و با هدف حذف واسطه‌گری در بازار پیشنهاد افزایش زانتیا و کاهش مغایرت قیمت شرکت و بازار را ارائه و عرضه زانتیا را متوقف کردیم.

مدیرعامل سایپا ادامه داد: این پیشنهاد در نشست مشترک انجمن خودروسازان و شورای عالی خودروسازان مطرح شد و پیشنهاد کردیم خودروسازان خود قیمت‌گذاری را انجام دهند. بذرپاش تصریح کرد: افزایش حقوق و دستمزدها و مواد اولیه به خصوص در فولاد، مواد پلاستیکی و فوم هزینه‌های تولید خودروسازان را به شدت افزایش داده است.

وی در عین حال وعده داد خودروسازان تلاش خواهند کرد با افزایش بهره‌وری از افزایش قیمت محصولات خود جلوگیری کنند.

بذرپاش افزایش ۲۰۰تومانی نرخ تسعیر یورو و ریال را از جمله علت‌های افزایش هزینه تولید محصولاتی چون تندر۹۰ ذکر کرد و گفت: تلاش داریم خرید‌های خود را به دلار انجام داده یا با چانه‌زنی با شرکت رنو پارس زیان ناشی از افزایش تفاوت نرخ یورو را جبران کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت سایپا تعیین قیمت خودرو به عهده کمیته سیاست‌گذاری وزارت صنایع و معادن است که این امر هم درست و هم نادرست است. وی در این خصوص ادامه داد: در بخش سیاست‌های تعیین قیمت اتخاذ تصمیم از سوی این کمیته درست است، اما اگر شرکت‌ خودروساز با تفاوت میان قیمت در بازار با کارخانه مواجه شود نمی‌تواند قیمت تعیین شده را تغییر دهد که این امر به ضرر شرکت‌های خودروساز خواهد بود و موجب به وجود آمدن دلال‌بازی در بازار خواهد شد، همچنین بذرپاش در ادامه اظهار داشت: به اعتقاد من تنها خودروسازان می‌توانند بازار خودرو را کنترل کنند.

دو خودروی ارزان تولید می‌کنیم

طرح تولید مشترک خودروی ارزان‌قیمت توسط شرکت‌های خودروساز چندی پیش از سوی وزیر صنایع و معادن مطرح شد. به گفته وزیر صنایع و معادن خودروسازان برای تولید خودروی ارزان‌قیمت طرحی مشترک را در دست اجرا دارند. این در حالی است که بذرپاش در این خصوص اظهار داشت: هنوز کمیته‌ای برای تولید خودروی ارزان‌قیمت تشکیل نشده و هنوز این تصمیم در حد یک پیشنهاد است. به گفته بذرپاش شرکت پارس‌خودرو، طراحی و تولید دو خودروی ارزان‌قیمت را در برنامه کاری خود قرار داده و شرکت ایران‌خودرو نیز در این خصوص اقداماتی صورت داده، اما تولید خودروی ارزان قیمت مشکلات بسیاری دارد و این امر به راحتی محقق نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت پارس‌خودرو در ادامه افزود: شرکت پارس‌خودرو پیشنهاد داده که برای ارائه خودروی ارزان قیمت به بازار باید خودروهایی که در حال حاضر در کشور تولید می‌شود را ارتقای کیفیت داد، همچنین هزینه‌های تولید را کاهش داد تا خودروسازان بتوانند خودروی ارزان قیمت تولید کنند از سوی دیگر دولت با ارائه تسهیلات بیشتر باید قدرت خرید مردم را افزایش دهد تا طرح تولید خودروی ارزان قیمت به نتیجه برسد. حضور همزمان همایون ریاحی مدیرعامل شرکت زامیاد در هیات‌مدیره شرکت ایران‌خودرو نیز سوال بعدی خبرنگاران از مدیرعامل شرکت سایپا بود.وی در این خصوص اظهار داشت: شرکت ایران‌خودرو از دکتر ریاحی درخواست کرد که علاوه بر حضور در زامیاد در هیات‌مدیره این شرکت حضور داشته باشد و ایشان نیز این پیشنهاد شرکت ایران‌خودرو را پذیرفت.

بذرپاش حضور ریاحی در شرکت ایران‌خودرو را موجب نزدیک‌ شدن هر چه بیشتر شرکت‌های خودروساز و همکاری بیشتر میان این دو شرکت دانست و اظهار داشت که حضور ریاحی در شرکت زامیاد قطعی است و ایشان به طرز همزمان در هر دو شرکت به فعالیت خواهند پرداخت.

به ادغام پایبندم

بذرپاش در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر این که آیا هنوز طرح ادغام را بهترین طرح در صنعت خودروسازی می‌دانید یا خیر؟ اظهار داشت: در خصوص طرح ادغام نظر کارشناسی دادم و نظر خود را به هیچ وجه تغییر نخواهم داد و در صورتی که این طرح به نتیجه برسد حاضر به رفتن از شرکت سایپا هستم.

بذرپاش در ادامه اظهار داشت: به اعتقاد من طرح ادغام بهترین راه حل برای خودروسازی کشور است.