تبدیل یک خودروی عمومی؛ تولید دو خودروی بنزین‌سوز

حمیدرضا بهداد - مراسم امضای قرارداد ساخت ۳۰۰دستگاه واگن مسافربری و باری میان ۲شرکت واگن پارس ایران که ۵۷درصد از سهام آن متعلق به ایران‌خودرو است و شرکت EGIT کوبا، اگرچه چندان سوژه خبری برای خبرنگاران حوزه خودرو نداشت،‌ولی حضور منوچهر منطقی، مدیرعامل ایران‌خودرو، در انتهای این مراسم فرصتی بود تا وی پاسخگوی چند سوال خبرنگار دنیای‌اقتصاد باشد. یکی از سوال‌های مطرح‌شده از سوی خبرنگار ما در زمینه سهمیه تولید خودروهای بنزین‌سوز در ایران‌خودرو بود؛ چراکه تقریبا همزمان با سهمیه‌بندی بنزین در تیرماه سال جاری، ستاد تبصره ۱۳، قانونی مبنی بر ایجاد محوریت در تولید خودروهای بنزین‌سوز به تصویب رساند. در این قانون که تقریبا در اوایل مردادماه امسال به خودروسازان داخلی ابلاغ شد و به مرحله اجرا نیز درآمد، دو شرکت بزرگ ایران‌خودرو و سایپا به عنوان مراکز اصلی تولید خودرو در کشور موظف شدند که برای تولید انواع خودروهای بنزین سوز از ستاد تبصره ۱۳ کسب اجازه کنند! این مصوبه که بارها با واکنش مسوولان و کارشناسان صنعت خودروی کشور روبه‌رو شد، مقدمات رشد فزاینده تولید خودروهای دو گانه سوز و سیر نزولی محصولات بنزین سوز را فراهم کرد. به نحوی که در شهریور ماه امسال شرکتی مانند ایران‌خودرو به همین سبب در تولید اکثر محصولات خود با رشد منفی تولید مواجه شد. استدلالی که منطقی آن را قبول ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر علت کاهش محصولات این شرکت در شهریور ماه، تعطیلات تابستانی را دلیل این رشد منفی عنوان می‌کند.

این در حالی است که کاهش تولید محصولات ایران‌خودرو در شهریور ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دیگری دارد بدین معنا که تعطیلات تابستانی همه ساله تکرار می‌شود؛ بنابراین تعطیلات مذکور نمی‌تواند توجیه مناسبی برای این رشد منفی باشد. اما در حدود یکی دو ماه گذشته وقتی از مدیرعامل ایران‌خودرو در مورد باقیمانده سهمیه تولید خودروهای بنزین‌سوز این شرکت و همچنین اقدامات صورت گرفته در این زمینه پرسش کردیم، وی عنوان کرد که سهمیه تولید به پایان رسیده و در حال فراهم کردن مقدمات، جهت اخذ سهمیه جدید هستیم که البته طی این مدت خبری در این زمینه از سوی روابط‌عمومی ایران‌خودرو منتشر نشد. همین امر نیز سبب شد که پرسش مذکور را به طور مستقیم از منطقی بپرسیم. وی در این زمینه توضیح داد: برای تولید خودروهای بنزین‌سوز و گرفتن سهمیه جدید در این زمینه قرارداد تازه‌ای با ستاد

تبصره ۱۳ به امضا رسانده‌ایم. وی در مورد تعداد خودروهای بنزین‌سوزی که قرار است طی قرارداد جدید در ایران‌خودرو تولید شود، افزود: ما می‌توانیم به ازای تبدیل هر یک دستگاه خودروی عمومی، دو دستگاه خودروی بنزین‌سوز تولید کنیم که تیراژ تولید ما در این زمینه بستگی مستقیم به همین موضوع دارد.

یک سوال در مورد تندر-۹۰

یکی دیگر از موضوعاتی که بهانه‌ای شد تا در مورد آن با مدیرعامل ایران‌خودرو گفت‌وگو کنیم، عدم روباتیک بودن خط تولید خودروی مشهور تندر-۹۰ این شرکت بود. چرا که چندی پیش شرکت پارس‌خودرو به نقل از مدیرعامل رنو - پارس، به طور رسمی اعلام کرد که کیفیت تندر-۹۰های تولید این شرکت از تندر-۹۰های ایران‌خودرو با کیفیت‌تر است که دلیل آن را نیز روباتیک بودن خطوط تولید خود عنوان کرد؛ اما وقتی از منطقی پرسیدیم که آیا خطوط تولید تندر-۹۰ ایران‌خودرو روباتیک خواهد شد یا خیر، عنوان کرد که چرا باید این کار را انجام دهیم!

وی تاکید کرد: روباتیک کردن خط تولید، کیفیت را بالا نمی‌برد، از طرفی وقتی ایران‌خودرو در حالی که ۶۰۰ روبات در کل خطوط تولید خود دارد و خط تولید تندر-۹۰ را دستی انتخاب می‌کند، به طور قطع صلاح را در این موضوع دیده است و این دستی بودن خط تولید را منطقی می‌دانیم. وی در ادامه اظهار داشت: در چنین حالتی وقتی یک شرکت خودروساز خط تولید روباتیک را به خطوط تولید خود اضافه می‌کند، یعنی اینکه هزینه را بالا می‌برد.