ایسنا - طی آخرین ارزیابی‌های انجام شده از رضایت‌مندی مشتریان در خصوص کیفیت خودروهای سواری داخلی و وارداتی، بی.‌ام.‌و X۳ بیشترین شاخص رضایت مندی مشتریان امتیاز ۸۷۶ را کسب کرد. در مجموع ۳۳ خودرو سواری داخلی و وارداتی از محصولات ۱۱ شرکت عرضه کننده از دیدگاه‌ مشتریان مورد ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران قرار گرفت. در این تحقیق با بهره‌گیری از روش‌های به روز و علمی و با لحاظ خطای نمونه‌گیری و فاصله‌ اطمینان معین تعداد نمونه مورد نیاز برای هر نوع خودرو تعیین شده و در سه ماهه اول سال گذشته مالکیت خودرو (با پیمایش کمتر از ۴‌هزار کیلومتر) از ۲۴‌هزار و ۶۱۳ نفر از مشتریان به سه روش حضوری، تلفنی یا مکاتبه‌ای مصاحبه انجام شده است. در مدل طراحی شده در راستای سنجش رضایت مشتریان از کیفیت محصولات پنج شاخص اصلی ایمنی، کیفیت، بدنه، مجموعه‌ نیرو محرکه و سوخت‌رسانی، مجموعه تعلیق و انتقال قدرت و وضعیت تهویه‌ مطبوع و وسایل برقی در قالب ۲۸ ویژگی مختلف مورد نظر سنجی قرار گرفته است. نتایج رضایت‌مندی مشتریان از خودروهای ارزیابی شده این طرح در شش دسته قیمتی تقسیم بندی شده و به ازای هر ۱۰۰ امتیاز رضایت‌مندی مشتریان نیم ستاره‌ سبز به سطح کیفی خودروها از دیدگاه مشتریان اختصاص یافته است.

در گروه قیمتی کمتر از ۱۰میلیون تومان پراید کمترین شاخص رضایت را کسب کرد که در میان بقیه‌ خودروهای مورد ارزیابی نیز این شاخص کمتر از بقیه بود. البته این خودرو تنها خودرو سه ستاره بود؛ به طوری که به شاخص برابر ۵۹۲ دست یافت. یادآور می‌شود که سهم بازار این خودرو در این گروه ۹/۹۰‌درصد بوده است. ام‌.وی.ام مدیران خودرو و پژو روآ ایران خودرو نیز در این گروه سه نفره به ترتیب شاخص‌های ۶۴۱ و ۶۰۵ را کسب کردند و جزو بهترین‌ها بودند. همچنین در گروه خودروهای بین ۱۰ تا ۲۰میلیون تومان پژو ۲۰۶ ایران خودرو، تندر۹۰ پارس خودرو، فولکس گل بم‌خودرو، سورن و تندر۹۰ ایران خودرو، ریو، پروتون وی‌یرا، سمند، پژو پارس و پژو۴۰۵ ایران خودرو به ترتیب کیفیت انتخاب شدند و در شاخص رضایت‌مندی مشتریان در محدوده بین ۶۲۶ تا ۷۲۵ قرار گرفتند. لازم به توضیح است که در این گروه پژو۴۰۵ با ۲۸‌درصد بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده است. در این گروه پژو ۲۰۶ با امتیاز۷۲۵ در صدر قرار گرفت. در گروه خودروهای ۲۰ تا ۳۰میلیون تومان تویوتا یاریس، کیا سراتو، زانتیا، جی‌ان‌تو و نیسان رونیز به ترتیب شاخص‌های ۷۸۱، ۷۷۳، ۷۳۲، ۷۲۵ و ۶۹۸ را کسب کردند و به عبارت دیگر اول تا پنجم شدند. در این گروه قیمتی زانتیا با ۴۵‌درصد بیشترین سهم بازار را از آن خود کرده و در رتبه‌ سوم از خودروهای یاد شده از نظر رضایت‌مندی مشتری‌ها قرار گرفته است. تویوتا یاریس نیز در صدر شاخص رضایت مشتری قرار گرفت. همچنین در گروه خودروهای ۳۰ تا ۴۰میلیون تومان نیز کیا اسپورتیج با شاخص رضایت مشتری ۸۰۰ و سهم بازار ۵/۶‌درصد در صدر قرار گرفت و خودروهای هیوندا توسان، ماکسیما، مزدا ۳، مگان و گراند ویتارا به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفتند. در محدوده قیمتی فوق، مزدا ۳ بیشترین سهم بازار را با ۳۹‌درصد از آن خود کرده است. در گروه خودروهای ۴۰ تا ۵۰میلیون تومان نیز هیوندا آزرا با کسب شاخص رضایت مشتری ۸۶۷ و سهم بازار ۳/۴۳‌درصد، بیشترین شاخص رضایت مشتری و سهم بازار را در میان خودروهای در محدوده‌ مورد ارزیابی در این سطح قیمتی از آن خود کرد. در این گروه کیا سورنتو، تویوتا کمری، تویوتا کرولا، هیوندا سوناتا و هیوندا کوپه در رده‌های بعدی از نظر رضایت مشتری قرار گرفتند. اما در گروه خودروهای با قیمتی بیش از ۵۰میلیون تومان با این‌که هیوندا سانتافه با سهم بازاری معادل ۴/۸۸‌درصد بیشترین‌درصد سهم بازار سه خودرو مورد ارزیابی در این گروه را از آن خود کرده، ولی با شاخص‌ رضایت مشتری ۸۲۷ در رتبه سوم قرار گرفته است. در این گروه بی.‌ام.‌و X۳ با شاخص رضایت مشتری ۸۷۶ بیشترین شاخص رضایتمندی در کلیه خودروهای مورد ارزیابی را از آن خود کرده است. پرادو نیز با کسب شاخص رضایت مشتری ۸۵۲ در رتبه دوم قرار گرفت. طرح اندازه‌گیری رضایت مشتریان پس از انجام تحقیقات و مطالعات کارشناسی با هدف اندازه گیری رضایت مشتریان در سه حوزه‌ کیفیت محصول خدمات فروش و خدمات پس از فروش توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تدوین و در نهم جلسه شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو وزارت صنایع و معادن مورخ ۲۴ تیر ماه سال گذشته تصویب شد.

ارزیابی فوق در شش ماهه اول سال گذشته انجام شده و شاخص رضایت مشتریان از امتیاز ۱۰۰۰ ارزیابی شده است. میانگین کل رضایت مشتریان نیز در مدت یاد شده ۶۲۸ ارزیابی شد.