خودروسازی اروپا در وضع هشدار

بر اساس گزارش فایننشال تایمز،  با آغاز سال ۲۰۲۴و پس از رفع اختلالات زنجیره تامین ناشی از همه گیری کووید، با پیش‌بینی افزایش بیش از ۲درصدی تولید خودرو به دنبال تقاضای سرکوب‌شده، این بخش انتظار بازگشت شرایط به حالت عادی را داشت. اما در عمل، این شرکت‌ها در چندین جبهه با مشکلاتی مواجه شدند، از جمله رقابت شدید از جانب چین، تقاضای ضعیف در اروپا و روند گذار کند منطقه به سمت خودروهای برقی.

به گفته یک تحلیلگر بازار خودرو، فرض بر این بود که همه چیز عادی ‌شود، اما شرایط رو به وخامت گذاشته است و ناگهان فاکتورهای منفی برجسته شده‌اند.

تحلیلگران هشدار می‌دهند که خودروسازان باید برای یک دوره رکود طولانی‌ آماده شوند؛ زیرا آنها باید با مسائلی همچون نیاز به سرمایه‌گذاری‌ بیشتر در حوزه فناوری، حاشیه‌ سود کمتر خودروهای برقی و رقابت بیشتر با رقبای چینی که به دنبال تسخیر بازارهای خارجی هستند، دست ‌و پنجه نرم ‌کنند.

به گفته پاتریک هومر، تحلیلگر خودرو در یو بی اس، تقریبا در هر بخش این صنعت بادهای مخالف در حال وزیدن است و هنوز زود است که پیش‌بینی کنیم اوضاع در سال ۲۰۲۵ بهتر خواهد شد. شدیدترین «باد مخالف» از جانب چین، بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان، که تحت تاثیر رکود بخش املاک قرار گرفته است، می‌وزد. اگرچه پکن مجموعه‌ای از اقدامات محرک را برای تقویت اقتصاد خود به اجرا گذاشته است، اما شرکت‌هایی مانند فولکس واگن و مرسدس بنز احتمالا با مشکل مواجه خواهند شد، زیرا مشتریان، برندهای محلی با فناوری برتر و قیمت پایین را انتخاب می‌کنند.

بر اساس داده‌های شرکت مشاوره اتو موبیلیتی در شانگهای، سهم بازار برندهای خارجی از فروش خودرو در چین در هفت ‌ماه اول سال ۲۰۲۴ به پایین‌ترین میزان، یعنی ۳۷درصد، رسیده است که نسبت به ۶۴درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش قابل‌ملاحظه‌ای محسوب می‌شود.

داده‌های صنعتی چین نشان می‌دهد این کاهش به ‌ویژه برای خودروسازان آلمانی شدید بوده است. این خودروسازان اکنون کمتر از ۱۵درصد از سهم بازار در مقایسه با سهم ۲۵درصدی خود در سال ۲۰۲۰ را در اختیار دارند.

در هفته‌های اخیر، مرسدس‌بنز و پورشه نسبت به سود کمتر از انتظار خود هشدار داده‌اند، زیرا فروش خودروهای لوکس در چین به دلیل کاهش هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان آسیب‌دیده است.

به گفته ماتیاس اشمیت، تحلیلگر مستقل حوزه خودرو، خودروسازان غربی با از دست‌ دادن سهم بازار خود در برابر رقبای محلی که خودروهای برقی پیشرفته را عرضه می‌کنند، شاهد کاهش مزیت خود هستند.

خودروسازان بین‌المللی باید حاشیه‌ سود کاهش‌یافته خود را با افزایش قیمت‌ها در بازارهای دیگر جبران کنند. اشمیت هشدار می‌دهد که بسیاری از اتفاقات منفی که در بازار چین رخ می‌دهد، به مرزهای این کشور محصور نمی‌ماند.

چشم‌انداز تیره

در اروپا، جایی که نرخ‌ بهره بالا رشد فروش را محدود کرده است، شرکت‌های خودروسازی با کاهش رشد فروش خودروهای برقی و ورشکستگی تامین‌کنندگان و در نتیجه کمبود قطعات، دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

با توجه ‌به استانداردهای جدید انتشار کربن در اتحادیه اروپا که خودروسازان اروپایی را مجبور به فروش بیشتر خودروهای برقی به ‌جای خودروهای بنزینی (با وجود تقاضای ضعیف) می‌کند، چشم‌انداز سال آینده بهبود نخواهد یافت.

در همین رابطه، دانیل شوارتز، تحلیلگر خودرو در موسسه استیفل می‌گوید، از منظر قیمت، سال ۲۰۲۵می‌تواند سال بسیار سختی در اروپا باشد. آنها مجبورند خودروهای برقی بیشتری بفروشند. مردم برای خرید این خودروها تمایلی نشان نمی‌دهند و تولیدکنندگان مجبور هستند برای به فروش‌ رفتن این خودروها تخفیف‌های بیشتری در نظر بگیرند.

کندی رشد تقاضای خرید خودروهای برقی نیز باعث کاهش فروش کلی در اروپا شده است. طبق آمار منتشرشده توسط نهاد متولی صنعت خودرو اروپا، در فاصله ماه‌های ژوئن تا اوت، شماره‌گذاری خودروهای جدید برای فولکس‌واگن سه‌درصد و برای شرکت استلانتیس نزدیک به ۱۰درصد کاهش ‌یافته است.

در همین حال، شرکت فولکس‌واگن که چین را بزرگ‌ترین بازار خارجی فروش محصولات خود می‌داند، برای اولین‌بار در تاریخ ۸۷‌ساله‌اش در حال بررسی تعطیلی کارخانه‌های خود در آلمان است تا با کاهش هزینه‌ها بتواند ادامه حیات این شرکت و عبور از چالش‌ها را تضمین کند. بزرگ‌ترین خودروساز اروپا حاشیه سود عملیاتی ۰.۹درصدی را برای برند خودروی سواری فولکس‌واگن در نیمه اول سال ثبت کرد و هفته گذشته هشدار داد که حاشیه سود عملیاتی کلی آن در سال ۲۰۲۴ به ۵.۶درصد (در مقایسه با ۷درصد در سال گذشته) کاهش خواهد یافت.

تخفیف‌ها در اروپا بر جریان‌های نقدی خودروسازی (که اکنون نیز برای فولکس‌واگن، استلانتیس و آستون مارتین منفی است یا می‌شود)، فشار بیشتری وارد خواهد کرد. به دنبال افزایش تعداد موارد ورشکستگی در میان تامین‌کنندگان خودرو، به‌‌ویژه در آلمان، این صنعت نیز تحت‌‌تاثیر مسائل جدید زنجیره تامین متزلزل شده است. آستون مارتین، شرکت تولیدکننده خودروهای لوکس در بریتانیا و اینئوس اتوموتیو، یک برند خودروی جدید که توسط میلیاردر سرمایه‌دار جیم رتکلیف راه‌اندازی شده است، کمبود قطعات را عامل تاخیر در خط تولید می‌دانند؛ درحالی‌‌که پورشه در ماه ژوئیه به دلیل اختلالات ناشی از بروز سیل و تبعات آن برای یک تامین‌کننده آلومینیوم، هشدار کاهش سود صادر کرد. به گفته استفان ریتمن، تحلیلگر موسسه برن اشتاین، امسال یک آزمون اساسی برای خودروسازان خواهد بود. آیا آنها سعی خواهند کرد با کاهش دردناک تولید بر افت تقاضا غلبه کنند یا به یک نبرد دشوار برای اعطای تخفیف به مشتریان برای رقابت با سایر رقبا روی‌ می‌آورند. انتخاب راه دوم، به سودآوری آنها آسیب خواهد رساند.