دومینوی واگذاری دارایی‌های خودروسازان

خودروسازان طی این چند ماه، بخشی از اموال و زیرمجموعه‌های خود را به مزایده گذاشتند تا علاوه بر اینکه نشان دهند در مسیر واگذاری قدم می‌زنند، تامین نقدینگی نیز کنند.

مزایده‌های چند ماه گذشته خودروسازان، به املاک و زیرمجموعه‌های آنها مربوط بوده که بیشتر آنها به دلایل مختلف از جمله نبود تقاضا یا عدم صلاحیت متقاضیان، بدون نتیجه باقی مانده است.

به عنوان مثال، ایران خودرو چندی پیش برخی سایت‌های شهرستانی خود را به مزایده گذاشت، اما موفق به فروش آنها نشد، چون مشتری برای سایت‌های مذکور وجود نداشت.

حالا اما کار به فروش سهام خودروسازان در شرکت‌های لیزینگ رسیده است. طبق اعلام ایران خودرو در سامانه کدال بورس، این شرکت قصد دارد بخشی از سهام خود در شرکت لیزینگ خودرو غدیر را بفروشد. طبق آگهی منتشره، شرکت ایران‌خودرو در نظر دارد معادل ۵۸.۸درصد از سهام خود در شرکت لیزینگ خودرو غدیر (سهامی عام) را در تاریخ ۲۹ مهرماه جاری به صورت عمده در بورس اوراق بهادار تهران عرضه کند.

اگر این مزایده موفق باشد، ایران خودرو می‌تواند از محل فروش سهام خود در شرکت موردنظر، نقدینگی قابل‌توجهی کسب کند.

هرچند فروش اموال مازاد، زیرمجموعه‌ها و سهام خودروسازان در دیگر شرکت‌ها، شاید چندان مقبول سهامداران نباشد، اما به نظر می‌رسد خودروسازان نیز با توجه به چالش کمبود نقدینگی، تعهد تولید به سیاستگذار و تعهد حرکت در مسیر خصوصی‌سازی، چاره ای جز مزایده این دارایی‌ها ندارد.

خودروسازان در حال حاضر درگیر قیمت‌گذاری دستوری هستند، سیاستی که به گفته آنها، علاوه بر زیان‌ده کردن تولید، تیراژ را نیز کاهشی کرده است.

در واقع قیمت‌گذاری دستوری مانع جذب نقدینگی لازم و کافی برای تولیدی طبیعی شده و این موضوع اتفاقا یکی از دلایل اصلی نزولی شدن تیراژ خودروسازان در نیمه نخست امسال است.

این در حالی است که خودروسازان باید طبق برنامه مدنظر وزارت صمت، تولید خود را نسبت به پارسال رشد دهند و برای تحقق این هدف، نیاز به نقدینگی است.

از همین رو، به نظر می‌رسد خودروسازان در شرایطی که قیمت کارخانه‌ای محصولاتشان همچنان فریز است، روی به فروش اموال مازاد و زیرمجموعه‌ها و سهامشان در دیگر شرکت‌ها آورده‌اند، تا از نقدینگی حاصل از آن برای حفظ یا رشد تولید بهره ببرند.این در حالی است که مزایده‌های چند وقت گذشته خودروسازان معمولا نتیجه در بر نداشته است.

هرچند واگذاری اموال و زیرمجموعه‌های مازاد و سهام خودروسازان در دیگر شرکت‌ها، بخشی از الزام خصوصی‌سازی است، اما به نظر می‌رسد اگر قیمت‌گذاری دستوری برداشته شود یا اصلاح قیمت به صورت مستمر صورت گیرد، خودروسازان اولا با وسواس بیشتری اقدام به واگذاری دارایی‌های خود می‌کنند و ثانیا ارزش این دارایی‌ها نیز بیشتر خواهد شد، بنابراین نقدینگی بالاتری نصیب آنها می‌شود.