تاکسی «تخیلی» در کرواسی

به گزارش بی‌بی‌سی، این زیرمجموعه تازه با الهام از ژول ورن، نویسنده فرانسوی داستان‌های علمی-تخیلی، «ورن» نامیده شده است.

ایگنازیو مورلو، مدیر خلاقیت ورن، می‌گوید: همان‌طور که ژول ورن در قرن ۱۹ تصویری از جهان در قرن ۲۱ خلق کرد، این شرکت می‌خواهد در خلق آینده حمل‌ونقل شهری نقش ایفا کند. ورن تاکید می‌کند: تاکسی موردنظر ترکیبی از سفینه فضایی و یک ماشین اسپرت دهه هفتاد میلادی است.

آدریانو مودری، مدیر طراحی ورن، می‌گوید تحقیقات نشان داده ۹۰درصد تاکسی‌هایی که با تلفن همراه فراخوانده می‌شوند، بیشتر از دو مسافر ندارند و به همین دلیل ورن دو صندلی دارد.

به گفته وی، چون خودرو خودران است فرمان و داشبورد ندارد و جای پای سرنشینان از رولزوریس هم بیشتر است. همچنین یک نمایشگر ۴۳اینچی برای بازی کردن یا فیلم‌ دیدن روبه‌روی سرنشینان است.

مسافران ورن در حساب کاربری‌ خود دمای هوای مطلوب، رنگ چراغ‌های تزیینی اتاق، موسیقی مورد علاقه و حتی بویی را که دوست دارند انتخاب می‌کنند تا وقتی تاکسی دنبالشان می‌رود به دلخواه آنها تنظیم شده باشد.

ورن می‌گوید خودروهایش حدود ۲۴ ساعت مسافر جا‌به‌جا می‌کنند و فقط نیم ساعت در روز برای تمیز کردن و سرویس به تعمیرگاه مرکزی می‌روند. مدیران ورن معتقدند به این ترتیب برای ارائه خدمات به شهر زاگرب با یک‌میلیون جمعیت، ۴۰۰ تا ۴۵۰ تاکسی کافی است و می‌توانند با کرایه‌ای معادل یا کمتر از تاکسی‌های کنونی سود داشته باشند.

ورن می‌گوید با یازده شهر در اتحادیه اروپا، بریتانیا و خاورمیانه در حال مذاکره است تا شبکه‌ای از تاکسی‌های خودران در آنها راه‌اندازی کند.

ریماک،‌ مالک ورن، سال ۲۰۱۱ توسط ماته ریماک در کرواسی تاسیس شد. این شرکت یک سوپرکار الکتریکی می‌سازد و پنجاه‌درصد از سهام بوگاتی را در اختیار دارد. تسلا، خودروساز الکتریکی آمریکایی، قرار است ماه آینده از یک تاکسی خودران رونمایی کند.