آمریکایی‏ها به عصر احتراقی‏ها بازمی‏گردند؟

از منظر نویسندگان نشریه «اتوموتیو نیوز»، این نظرسنجی نگرش متداول فعالان این صنعت مبنی بر شکل‌گیری وفاداری نسبت به خودروهای برقی پس از گذار از «جهش اولیه» را زیر سوال می‌برد. صاحبان خودروهای برقی در آمریکا که در نظرسنجی اعلام کرده‌اند برای تغییر سیستم پیشرانه خودرو خود برنامه دارند، تنها نیستند.

حدود ۲۹درصد از دارندگان خودروهای برقی در سراسر جهان نیز گفته‌اند احتمالا در آینده خودروی خود را با مدل‌های احتراقی جایگزین خواهند کرد. فیلیپ کامپشوف، یکی از مدیران مکنزی، به نشریه «اتوموتیو نیوز» گفت: «انتظار این نتیجه‌ را نداشتیم. فکر می‌کردیم خریدار خودروی برقی همیشه خریدار این مدل باقی بماند.»

البته این فرض ممکن است هنوز صادق باشد. در واقع آنچه صاحبان خودروهای برقی به زبان می‌آورند دقیقا آن چیزی نیست که در نمایندگی‌های فروش خودرو انجام می‌دهند. بخش اعظم آنها در عمل به خرید این خودروها پایبند مانده‌اند.

براساس تحلیل موسسه «اس‌اندپی گلوبال» که با استناد به داده‌های شماره‌گذاری خودرو در ایالات متحده انجام شده، حدود ۶۸درصد از دارندگان خودروهای برقی که در سه‌ ماهه اول سال جاری برای خرید یک وسیله نقلیه دیگر اقدام کردند، یک خودروی برقی دیگر خریداری کرده‌اند. در میان مالکان تسلا، ۷۷درصد اعلام کردند یک خودروی برقی دیگر خریداری کرده‌اند. در میان مالکان خودروهای برقی غیر از برند تسلا، نیمی از آنها یک خودروی برقی دیگر خریده‌اند. در واقع باید گفت «نرخ‌های وفاداری» در چند فصل گذشته ثابت بوده است.

با‌این‌حال، به گفته اس‌اندپی، داده‌های گردآوری‌شده به طور قطعی نشان نمی‌دهد که آیا خرید وسیله نقلیه جدید در واقع با هدف جایگزینی خودروی برقی قبلی در یک خانوار انجام‌ گرفته است، چرا که خرید خودروی تازه می‌تواند به منزله اضافه‌ کردن یک خودروی جدید باشد.

میزان وفاداری به خودروهای برقی

بررسی‌های دیگر نیز نشان می‌دهد دارندگان خودروهای برقی، به این مدل از پیشرانه وفادار هستند. براساس مطالعه «تجربه مالکیت وسایل نقلیه الکتریکی در ایالات متحده» که اوایل امسال توسط شرکت تحقیقاتی «جی دی پاور» انجام شد، ۹۶درصد از دارندگان خودروهای برقی باتری‌دار اظهار کردند که احتمالا در فکر خرید یا اجاره خودروی برقی دیگری در آینده هستند. به‌علاوه، ۶۶درصد از مالکان خودروهای پلاگین هیبریدی فعلی اعلام کردند که احتمالا به فکر ورود به دنیای خودروهای تمام‌برقی هستند.به گفته برنت گروبر، مدیر اجرایی موسسه مطالعاتی «جی دی پاور»، داده‌های این موسسه نشان می‌دهد دارندگان خودروهای برقی به این خودروها متعهد هستند و به ‌احتمال زیاد به سمت خودروهای احتراقی باز نخواهند گشت. اگر قرار باشد چرخش بزرگی در راه باشد، این تغییر از مصرف‌کنندگان جوان‌تر شروع می‌شود. براساس نظرسنجی مکنزی، ۵۷درصد از مالکان خودروهای برقی در آمریکا در گروه سنی هزاره و ۴۲درصد در میان نسل Z احتمالا به عقب برگردند، در مقایسه با نسل X و متولدان بعد از جنگ جهانی دوم با نرخ ۳۳درصد.

مقصر اصلی

مشکلات مربوط به شارژ خودرو می‌تواند «مقصر اصلی» باشد. پاسخ‌دهندگان آمریکایی، ناتوانی از شارژ این خودروها در منزل را دلیل اصلی تجدیدنظر خود نسبت به خودروهای برقی ذکر کردند. در این میان، زیرساخت‌های‌ ناکافی شارژ خودرو در میان دلایل اصلی است که مصرف‌کنندگان را به سوی بازگشت به موتورهای احتراق داخلی سوق می‌دهد. طبق یافته‌های موسسه مکنزی، در ایالات متحده خانواده‌های دارای فرزند، ۵۶درصد از افرادی را تشکیل می‌دهند که احتمال دارد به خودروهای احتراقی بازگردند.

درحالی‌که مجردها و زوج‌های بدون فرزند، ۳۲درصد از افرادی هستند که احتمالا به بازگشت به خودروهای احتراقی تمایل داشته باشند. در سطح جهان، تنها ۹درصد از پاسخ‌دهندگان اعتقاد داشتند زیرساخت‌های موجود شارژ خودرو کافی است. در ایالات متحده، هم دولت فدرال و هم خودروسازان درحال ‌توسعه زیرساخت‌های عمومی برای شارژ خودروهای برقی هستند. تسلا قرار است شبکه سوپرشارژ خود را که قابل‌اعتمادترین شبکه محسوب می‌شود و وسیع‌ترین دسترسی را دارد، به روی خودروهای الکتریکی غیر تسلا باز کند. در همین حال، هفت خودروساز در یک سرمایه‌گذاری مشترک با نام «لونا» با یکدیگر همکاری می‌کنند تا برنامه ایجاد شبکه‌ای متشکل از ۳۰هزار دستگاه شارژ خودرو را تا سال ۲۰۳۰ پیش ببرند.

دولت فدرال در حال سرمایه‌گذاری ۵میلیارد دلاری برای ایجاد شبکه‌ای از ایستگاه‌های شارژ در فواصل ۵۰‌مایلی در امتداد بزرگراه‌های بین‌ایالتی است. اما روند احداث و به‌کارگیری این جایگاه‌ها بسیار کند بوده و تاکنون طی دو سال گذشته، تنها هشت ایستگاه راه‌اندازی شده است.

به گفته کارشناسان، ضرورت توسعه و راه‌اندازی سریع‌تر ایستگاه‌های شارژ خودرو احساس می‌شود، زیرا خریداران نسل بعدی خودروهای برقی بیش ‌از پیش بر ایستگاه‌های شارژ عمومی تکیه خواهند کرد. اولین متقاضیان خودروهای برقی معمولا صاحب‌خانه‌هایی بودند که می‌توانستند شارژرهای اختصاصی را در گاراژ خود نصب کرده و در ساعات غیر اوج مصرف برق، خودروهای خود را شارژ کنند. اگر قرار است دوران مالکیت انبوه خودروهای برقی فرارسد، بسیاری از کارشناسان و شرکت‌ها بر نیاز به دسترسی مطمئن‌تر به دستگاه‌های شارژ عمومی در نزدیکی آپارتمان‌ها و خانه‌های چندخانواری تاکید می‌کنند. بر اساس گزارش مکنزی، به ‌طورکلی مصرف‌کنندگان نسبت به دو سال پیش تمایل بیشتری نسبت به استفاده از وسایل نقلیه برقی دارند. ۳۸درصد از مالکان خودروهای غیر‌برقی پیش‌بینی می‌کنند که یک خودروی پلاگین هیبریدی یا تمام‌الکتریکی، خودروی بعدی آنها باشد، که در مقایسه با رقم ۳۷درصد در سال ۲۰۲۲ کمی افزایش نشان می‌دهد.

نااطمینانی بی‌سابقه

بررسی روند گذار از خریداران اولیه به نسل بعدی خریداران می‌تواند به توضیح مشکلات دیگر برای فروش خودروهای برقی کمک کند. طبق گزارش «اس‌اندپی گلوبال»، ثبت پلاک خودروهای برقی جدید در سه ‌ماهه اول ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها ۵.۲درصد افزایش ‌یافته است، که حاکی از کندشدن رشد شماره‌گذاری این خودروها است. این روند کاهشی، پیشرفت و برنامه‌های برقی‌سازی خودروسازان را تحت‌تاثیر قرار داده و موجب شده است که برخی به سمت ترکیبی با وزن بیشتر برای خودروهای پلاگین هیبریدی سوق پیدا کنند. کوین لاکزکوفسکی، یکی از مدیران بخش خودرو و مونتاژ موسسه مکنزی می‌گوید، «نا‌اطمینانی کنونی پیش‌ از این هرگز وجود نداشت.»

جنرال موتورز در ماه ژوئن اعلام کرد که این شرکت پیش‌بینی تولید خودروهای برقی خود در سال ۲۰۲۴ در آمریکای شمالی را از هدف ۳۰۰هزار دستگاه به محدوده بین ۲۰۰ تا ۲۵۰هزار دستگاه کاهش داده است.

شرکت فورد موتور هم معرفی یک پیکاپ برقی جدید و خودروی برقی سه‌ردیفه را در ماه آوریل به تعویق انداخت. این در حالی است که شرکت فولکس‌واگن عرضه مدل ID۷ خود در ایالات متحده و کانادا در ماه مه را به طور نامعلوم به تعویق انداخت.