روز یکشنبه حمید امانی همدانی، معاون سازمان برنامه و بودجه، در نشستی خبری گفت: «صف دریافت ارز طوری است که با توجه به اولویت‌های کشور، ارز کمتری به خودرو رسیده. سال بعد هم سیاست مثل امسال است و پیش‌بینی می‌شود ارز به واردات خودرو تخصیص داده شود، اما تخصیص ارز به واردات خودرو بر اساس شرایط ارزی کشور خواهد بود.» این دومین اظهارنظر از طرف سازمان برنامه و بودجه بود که نشان از مخالفت این سازمان با ورود خودروهای خارجی به کشور داشت. پیش از این نیز داوود منظور، رئیس این سازمان، گفته بود که با توجه به ظرفیت تولید داخل خودرو، اختصاص ارز برای واردات به‌‌صرفه نیست. «دنیای اقتصاد» نیز روز گذشته گزارشی تحت عنوان «مونتاژکاری با ارز واردات» منتشر کرد که در آن ضمن بررسی مخالفت‌هایی که از سازمان برنامه و بودجه برای واردات خودرو به گوش می‌رسد، ظرفیت ارزی دولت برای واردات را  زیر ذره‌بین قرار داد.

به طوری که دولت میزان زیادی از نظر ارزی برای حوزه‌های دیگر خودرو به‌خصوص مونتاژ در نظر می‌گیرد، تا جایی که طبق گزارش وزارت صمت مونتاژ هر خودروی چینی در کشور به طور میانگین ۱۴هزار و ۵۰۰دلار ارزبری دارد، بنابراین تامین ارز واردات برای دولت کار محالی نیست. بنا بر این اتفاقات بود که روز گذشته خانه ملت نیز تحت‌تاثیر قرار گرفت. سیدناصر موسوی لارگانی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در نطق میان‌دستور خود گفت: «قیمت خودروی مونتاژی چینی در ایران سه برابر قیمت جهانی است.»  محمد رشیدی نماینده دیگری بود که روز گذشته در نطق میان‌دستور، به موضوع نارضایتی از خودرو پرداخت. وی از عدم اجرای واردات خودرو انتقاد کرد و در ادامه گفت: «علاوه بر این استفاده از خودروهای بی‌کیفیت داخلی باعث مصرف بی‌رویه انواع سوخت و آلودگی شدید هوا به‌خصوص در کلان‌شهرها شده است. چرا باید بیش از ۵۰ سال از خودرویی حمایت کنیم که کیفیت آن هر سال کاهش پیدا کرده و قیمتش زیاد می‌شود؟»

اما نماینده دیگری هم بود که واردات خودرو را به عنوان یکی از موضوعات نطق خود انتخاب کرد. محمد وحیدی، نماینده بجنورد، در این رابطه گفت: «چرا لایحه واردات خودرو به‌درستی اجرا نمی‌شود؟ اکنون وضعیت به جایی رسیده که داشتن خودروهای بی‌کیفیت هم آرزوی مردم شده است.»

انتقادات از عملیاتی نشدن واردات خودرو در خانه ملت تا جایی پیش رفته که از عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، خواسته شده در صحن علنی امروز مجلس حاضر شده و در مورد واردات خودرو پاسخگوی نمایندگان باشد. طراح سوال از وزیر نیز جلال رشیدی کوچی است که پیش از این یکی از منتقدان اصلی روند کند واردات در مجلس محسوب می‌شد. آن‌طور که تنها از نطق‌های روز گذشته نمایندگان در صحن علنی مجلس برمی‌‌آید اختلافات مجلس و دولت در مورد واردات خودرو بالا گرفته است. اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود. مجلسی‌ها معتقدند که حتی در زمان تصویب قانون واردات نیز سنگ‌اندازی‌ها زیادی بوده است. برای مثال آرا شاوردیان، نماینده ارامنه در مجلس، روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفته بود که قانون واردات خودروهای کارکرده «با وجود مخالفت‌ها و مقاومت‌های بسیار» تصویب شد.

وی همچنین معتقد است که دولت علاقه‌ای به واردات خودروهای کارکرده ندارد و تعلل چندماهه قوه مجریه برای تصویب آیین‌نامه آن را شاهد ادعای خود می‌گیرد.  نگاهی به گذشته مجلس یازدهم نشان می‌دهد که برخورد قهری نمایندگان خانه ملت با وزیر سابق صمت (سیدرضا فاطمی‌امین) نیز حول به نتیجه نرسیدن واردات خودرو بوده است. درواقع همین موضوع بود که باعث شد نمایندگان مجلس فاطمی‌امین را به استیضاح کشانده و وی را از مقام وزارت عزل کنند. حالا به نظر می‌رسد که علی‌آبادی نیز مثل  فاطمی‌امین همین مسیر را پیش رو دارد. بنابراین باید منتظر بود و دید که آیا ساکنان بهارستان همان برخورد را با علی‌آبادی هم خواهند داشت یا قرار است ورق برای این وزیر دولت سیزدهم به گونه دیگری باشد.