بر اساس این سند جامع همکاری، خودروسازان موظف به همکاری با تولیدکنندگان چینی در زمینه انتقال دانش، فناوری و تکنولوژی خواهند بود. همکاری بین شرکت‌های خودروساز به منظور انتقال فناوری و تولید مشترک برای عرضه در بازار دو کشور و کشورهای ثالث، مشارکت شرکت‌های خودرویی چینی با دو خودروساز ایرانی از قبیل اشتراک‌گذاری دانش‌‌‌های فنی در زمینه ایجاد پلتفرم‌‌‌های مشترک و در نهایت طراحی شهرک صنعتی تولید خودرو و صنایع مرتبط با تمرکز بر استفاده از فناوری انرژی تجدید‌پذیر از مفاد مهم خودرویی در سند ۲۵ساله ایران و چین است. 

بر این اساس، به گفته معاون صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صمت، بعد از گذشت حدود دو سال از کلید خوردن سند همکاری، حالا بخش خودرویی آن نیز قرار است وارد فاز اجرایی شود. به گفته منوچهر منطقی، ۶ خودروساز کشور، اعم از دو خودروساز بزرگ و خودروسازان بخش خصوصی، در برنامه راهبردی ۲۵ساله که بین ایران و کشور چین امضا شده است، با همکاری شرکت‌های چینی خودروهای برقی تولید خواهند کرد. وی که با خبرگزاری ایرنا به گفت‌وگو نشسته، با برتر خواندن کشور چین در تولید خودروهای برقی، تاکید کرده که نه‌تنها کشورمان بلکه کشورهای مختلف برای برقی‌سازی خودروها به چین مراجعه می‌کنند و با شرکت‌های خودروساز چین قراردادهای فناورانه منعقد می‌کنند.

بر این اساس، روز پنج‌شنبه «دنیای اقتصاد» در گزارشی به نقل از یک نماینده مجلس عنوان کرده بود که وزارت نیرو به دلیل محدودیت در شبکه برق با گسترش خودروهای برقی مخالف است که منطقی در این زمینه پاسخ داده که «مباحثی در باب محدودیت در تامین انرژی ایستگاه‌های شارژ مطرح شده است که باید این موضوع روشن شود که در مورد خودروهای برقی صرفا از نیروگاه‌های برقی استفاده نمی‌شود بلکه از ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی و بادی نیز بهره‌برداری می‌شود. در همین راستا شرکتی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ایجاد می‌شود که با استفاده از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی این کار را انجام دهد.»

منطقی همچنین در این گفت‌و‌گو از ساخت کارخانه‌ای برای تولید باتری لیتیوم توسط شرکت مپنا خبر داد و اظهار کرد که اکنون یک کارخانه برای تولید باتری لیتیوم توسط شرکت مپنا در حال ایجاد است که باید توسعه داده شود تا اقدام به ساخت باتری لیتیوم برای کلیه خودروسازان نماید. معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین این نکته را مورد تاکید قرار داده که ما در کشورمان از نظر طراحی محصول توانمند هستیم و اکنون دو خودروساز بزرگ داخلی و خودروسازان خصوصی نمونه‌های خودروهای برقی تولید کردند. ضمن اینکه از ۱۰ سال پیش برنامه‌های خوبی در مپنا و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حوزه برقی‌سازی خودروها شروع شده است. در بخش‌های تخصصی بضاعت خوبی داریم که باید از این ظرفیت بهره ببریم.