شاسی‌بلندهای جدید لکسوس

GX شاسی‌بلندی در محصولات لکسوس است که ترکیبی از قابلیت‌های آفرود و امکانات لوکس به خریداران ارائه می‌کند. نسل پیشین این خودرو چهارده سال پیش معرفی شد و دیگر توان رقابت با خودرو‌های جدیدی مانند لندروور دیفندر را نداشت. به گزارش BBC، مهم‌ترین تغییر در نسل جدید GX ظاهر خودرو است که با ظاهر مدل‌های جدید لکسوس هماهنگ شده است. فرم GX نسبت به قبل خشن‌تر شده و خودرو برای رانندگی در جاده‌های ناهموار مجهز‌تر است. اتاق هم به‌روز شده و امکاناتی لوکس از جمله نمایشگر بزرگ ۱۴اینچی دارد. موتور GX شش‌سیلندر بنزینی توربو با قدرت ۳۵۴ اسب بخار است که از موتور هشت‌سیلندر نسل قبلی قوی‌تر است. یک موتور هیبرید هم در آینده با این مدل عرضه خواهد شد.لکسوس GX در ژاپن تولید می‌شود و از اوایل سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه خواهد شد. قیمت خودرو اعلام نشده، اما قیمت پایه مدل‌های کنونی GX نزدیک ۶۰هزار دلار است.

فروش GX در سال‌های گذشته تقریبا ثابت بوده و هر سال حدود سی‌هزار دستگاه از آن در آمریکا فروخته می‌شود. لکسوس می‌گوید هدفش از عرضه نسل جدید حفظ همین میزان فروش است و انتظار افزایش فروش ندارد.شاسی‌بلند دیگری که لکسوس هفته گذشته رونمایی کرد، مدل کاملا جدیدی به نام TX است. TX پاسخی به تقاضا برای شاسی‌بلندهای هفت‌نفره در بازار آمریکاست.معمولا ردیف سوم در شاسی‌بلندهای هفت‌نفره جای کمی دارد، اما مدل‌های زیادی به بازار آمده که امکانات و فضای بیشتری برای سرنشینان ردیف آخر فراهم می‌کنند و مورد توجه خانواده‌های پرجمعیت قرار گرفته‌اند.

لکسوس برای جا نماندن از این روند، TX را از پایه برای هفت سرنشین طراحی کرده و ادعا می‌کند راحتی و امکانات سرنشینان ردیف سوم به اندازه دو ردیف دیگر خودرو است. TX روی پلتفرم لکسوس RX، پرفروش‌ترین مدل کارخانه ساخته شده، اما از آن کشیده‌تر است. فرم خودرو بیشتر به یک استیشن شاسی‌بلند شبیه است و با اینکه جلوپنجره‌اش شکل همیشگی لکسوس را حفظ کرده، ولی طرح آن کمی با محصولات دیگر کارخانه متفاوت است. TX را می‌توان با یک موتور چهارسیلندر بنزینی یا هیبرید سفارش داد. خودرو در آینده با یک موتور هیبرید-الکتریکی هم عرضه خواهد شد که ۴۰۶ اسب‌بخار قدرت دارد.

TX هفتمین شاسی‌بلند لکسوس است. با آمدن این مدل اکنون سه شاسی‌بلند این کارخانه برای هفت سرنشین صندلی دارد. TX در آمریکا تولید می‌شود و از پاییز به بازار عرضه خواهد شد. کارخانه هنوز قیمتی اعلام نکرده، اما پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو از ۵۰هزار دلار به بالا باشد. سومین شاسی‌بلند لکسوس ویژه بازار اروپا طراحی شده است. در سال‌های گذشته فروش لکسوس در اروپا با وجود عرضه مدل‌های جدید افزایش زیادی نداشته است. لکسوس برای تغییر این وضع یک مدل جدید به نام LBX به محصولاتش اضافه کرده که قرار است از اوایل سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه شود.LBX یک شاسی‌بلند کوچک شهری است که از نظر فنی اشتراک زیادی با تویوتا یاریس کراس دارد. اما لکسوس می‌گوید طراحانش این خودرو را از اساس متفاوت طراحی کرده‌اند تا به اندازه مدل‌های بزرگ کارخانه لوکس باشد.

این تفاوت بیشتر از همه در اتاق خودرو است که با کیفیت بهتری ساخته شده و نمایشگر بزرگ‌تری دارد. همچنین مشتریان برای تعیین رنگ خودرو و طرح اتاق انتخاب زیادی دارند. لکسوس LBX با قیمتی حدود ۳۵هزار یورو (۳۷هزار و ۵۰۰دلار) فروخته خواهد شد. این مدل با خودرو‌هایی نظیر آئودی Q۲ و مینی کانتری‌من رقابت می‌کند. لکسوس امیدوار است با آمدن این خودرو فروش سالانه‌اش در اروپا ۲۵هزار دستگاه بیشتر شود. این کارخانه سال گذشته ۷۰هزار دستگاه خودرو در اروپا فروخت. ژاپن و استرالیا بازارهای دیگری هستند که LBX در آن فروخته خواهد شد.