رئیس کل بانک مرکزی در ادامه افزود: ثبت سفارش واردات خودرو از سوم آبان در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شده و به گفته وزیر صمت، تاکنون بیش از ۳۰۰ متقاضی برای واردات اعلام آمادگی کرده‌اند. بر اساس مقررات مربوط به واردات خودرو، سقف سالیانه برای ثبت سفارش و واردات یک‌میلیارد دلار خواهد بود. اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در باب تامین ارز واردات خودرو در شرایطی است که یکی از موانع اصلی لغو توقف ورود خودروهای خارجی به کشور، بانک مرکزی و تامین ارز موردنیاز در این زمینه بوده است.

آنچه مشخص است موافقت دولت سیزدهم با واردات خودرو و همچنین تهیه آیین‌نامه واردات در شرایطی رخ داد که مذاکرات احیای برجام روند رو به مثبتی داشت و امیدهای زیادی برای لغو تحریم شکل گرفت. بر این اساس با وجود مخالفت برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های نظام با ورود خودروهای خارجی، دولت سیزدهم  برای کاهش فشار بر خودروسازان داخلی و همچنین تنظیم بازار بر آزادسازی واردات خودرو پافشاری کرد. هر چند آیین‌نامه واردات خودرو با مسیر آزادسازی ورود خارجی‌ها تفاوت زیادی داشت با‌‌این‌حال آیین‌نامه مذکور مسیر باریک و کوتاهی برای واردات باز کرد.

به هر ترتیب بانک مرکزی از زمان حضور دولت دوازدهم تاکنون به عنوان مخالف اصلی واردات خودرو شناخته شده و هزینه‌کرد برای ورود خودرو آن هم در شرایط کنونی  را غیرضروری خوانده است. تاکید بانک مرکزی البته تنها بر واردات خودرو بوده و ظاهرا برای تخصیص ارز به کالاهایی همچون موبایل مشکلی ندارد؛ به‌طوری‌که فاطمی امین وزیر صمت در خردادماه امسال همراه با مخالفت بانک مرکزی با واردات خودرو در نامه‌ای اعلام کرد بیش از ۴میلیارد دلار ارز برای واردات گوشی موبایل تخصیص یافته است. وی در خردادماه در واکنش به عدم تامین ارز واردات با سنگ‌‌اندازی بانک مرکزی، در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، اشاره کرده بود که در سال گذشته بیش از ۴میلیارد دلار ارز برای واردات گوشی موبایل اختصاص داده شده که از این مقدار یک‌میلیارد دلار آن به واردات گوشی‌های شرکت اپل اختصاص دارد. وی در پایان نامه خود این نکته را مورد تاکید قرار داده بود که واردات خودرو از واردات آیفون اهمیت بیشتری دارد.

با‌این‌حال و به‌رغم تمام مخالفت‌ها و نظر مثبت هیات دولت نسبت به ورود خودروهای خارجی به کشور، بالاخره بانک مرکزی با تخصیص یک‌میلیارد دلار برای واردات موافقت کرد. این در شرایطی است که با ابهام در فرجام مذاکرات هسته‌ای، مخالفت‌ها با تخصیص ارز به واردات آغاز شد. حالا با نهایی شدن موضوع استیضاح وزیر و مخالفت رئیسی با این استیضاح و همچنین زمزمه‌هایی که از قبل برای عدم‌تخیصص ارز به واردات خودرو شنیده می‌شد، رئیس کل بانک مرکزی صحبت از تامین ارز واردات کرده و اظهار داشته به محض شروع ثبت سفارش این ارز تخصیص پیدا می‌کند. این مساله به طور حتم می‌تواند زمینه ورود خودروهای خارجی به کشور را تسهیل و نظر بسیاری از نمایندگان مخالف وزیر صمت را جلب کند.