بر اساس این گزارش، موتور احتراقی با طی مسافت ۱۵هزار کیلومتر به طور متوسط ماهانه بیش از ۳۰یورو ارزان‌تر از خودروی برقی است. به نوشته این نشریه، جوایز دولتی برای خرید خودروهای برقی نیز ۲۵درصد کاهش یافته است. خریداران برای انتظار تقریبا یک‌ساله برای خرید یک خودروی الکتریکی سفارش‌‌داده‌شده، امتیاز کمتری نسبت به آنچه انتظار داشتند، دریافت می‌کنند. ضمن اینکه دیگر هیچ یارانه دولتی به خودروهای هیبریدی (دارای سوخت ترکیبی) اختصاص نمی‌یابد. تارنمای یونایتدپرس نیز با استناد بر گزارش اشپیگل نوشت: اکنون به نظر می‌رسد موتورهای با احتراق داخلی، مقرون‌به‌صرفه‌تر از خودروهای برقی هستند.

در شرایط فعلی، مصرف‌کنندگان تمایل چندانی برای خرید خودروی جدید ندارند. «سابین جاسکولا» از شرکت «زد اف» دومین تامین‌کننده سیستم‌های خودرو در آلمان، این وضعیت را «ترکیبی سمی از بحران انرژی و تورم» توصیف کرده است. او پیش‌بینی کرد تولید خودروهای الکتریکی در سال آینده در اروپا سقوط خواهد کرد، زیرا تنها ۱۱میلیون خودرو می‌توانند به جای ۱۸میلیون دستگاه برنامه‌ریزی‌شده، از خط مونتاژ در سراسر این صنعت خارج شوند. یکی دیگر از نمایندگان شرکت «زد اف» برنامه‌های اتحادیه اروپا برای توقف فروش خودروهای بنزینی و دیزلی تا سال ۲۰۳۵ را «توهم‌آمیز» توصیف کرد.

براساس گزارش اشپیگل، همچنین کمبود ایستگاه‌های شارژ عمومی در سراسر آلمان وجود دارد. در برخی از کلانشهرها، یک ایستگاه واحد بین ۶۰ وسیله نقلیه مشترک است و به نوسازی ایستگاه در مقیاس بزرگ نیاز است تا فضاهای شارژ کافی برای همه فراهم شود. این نشریه به نقل از یک فروشنده کهنه‌کار باتری خودرو، نوشت: «این خطر وجود دارد که خریداران بالقوه خودروهای الکترونیکی به آن پشت کنند».