وی ادامه می‌دهد: خریداران با این امید که توافق میان طرفین نهایی شود و قیمت‌ها در بازار نزولی شود حاضر نیستند به بازار ورود کنند، از طرف دیگر این تحلیل در میان فروشندگان به عنوان طرف عرضه‌کننده وجود دارد که احتمال حاصل نشدن توافق نیز همچنان جزو گزینه‌های روی میز است. فروشندگان معتقدند چنانچه توافقی حاصل نشود، شاهد تداوم تحریم‌ها خواهیم بود و در این شرایط به احتمال زیاد نمودار قیمت خودرو بار دیگر تحت‌تاثیر انتظارات تورمی شکل صعودی به خود خواهد گرفت. عرضه‌کنندگان خودرو به بازار با توجه به تحلیل یاد شده ترجیح می‌دهند خودروی در اختیار خود را در پارکینگ‌ها نگه دارند تا چنانچه این سناریو کلید خورد، بتوانند نقدینگی بیشتری به حساب خود واریز کنند. در کنار بی‌رغبتی خریداران و فروشندگان به حضور در بازار، این فعال بازار خودرو به ثبات نسبی بازار ارز و آرام گرفتن نرخ ارز در کانال ۲۶‌هزار تومانی اشاره می‌کند و آرامش بازار ارز را عامل دیگری در ثبات بازار خودرو عنوان می‌کنند. از زمان بازگشت تحریم‌ها و نوسانی شدن مولفه‌های اثرگذار اقتصادی به نوعی خودرو دست در دست نرخ ارز، فراز و فرود قیمتی را تجربه کرد. هر زمان که نرخ ارز افزایش می‌یافت، با فاصله‌ای اندک قیمت‌ها در بازار خودرو نیز به تقلید از نرخ ارز گام در جاده رشد می‌گذاشتند و زمانی که نمودار نرخ ارز نزولی می‌شد قیمت خودرو در سراشیبی قرار می‌گرفت. این روزها به نظر می‌رسد نرخ ارز نیز تحت‌تاثیر نتایج مذاکرات وین به طور موقت در کانال ۲۶‌هزار تومانی جا خوش کرده است. این احتمال وجود دارد که در صورت حصول توافق، نرخ ارز به کانال‌های پایین‌تر رفته و چنانچه دستیابی به توافق ممکن نباشد به کانال‌های بالاتر صعود کند. اما هر اتفاقی برای نرخ ارز بیفتد بازار خودرو نیز به فاصله‌ای اندک در همان مسیر حرکت خواهد کرد. فعالان بازار خودرو می‌گویند تنها عاملی که این روزها هم‌جهت با نرخ ارز و نبود مشتری در بازار حرکت نمی‌کند و به نوعی دست‌اندازی در مسیر کاهش قیمت خودرو محسوب می‌شود، وضعیت عرضه شرکت‌های خودروساز است. به اعتقاد این فعال بازار، به‌رغم حرکت شرکت‌های خودروساز در جاده تکمیل محصولات ناقص اما هنوز اثر این اتفاق آن‌طور که باید و شاید در بازار احساس نشده و خروج خودروهای ناقص از پارکینگ خودروسازان نتوانسته نقش موثری در کاهش قیمت خودرو در بازار بازی کند.

این دست‌اندرکار بازار خودرو همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با تاثیر مناقشه میان روسیه و اوکراین و اثر آن بر قیمت خودرو می‌گوید: خودرو از حدود سه سال و نیم گذشته خود را به تدریج از صف کالاهای مصرفی جدا کرده و در صف کالاهای سرمایه‌ای جایی برای خود دست و پا کرده است. وی ادامه می‌دهد: ماهیت کالاهای سرمایه‌ای در بازار ایران این است که زودتر از کالاهای دیگر به اخبار مثبت و منفی مخابره شده در سطح بین‌المللی واکنش نشان می‌دهد. وی تاکید می‌کند که حمله روسیه به اوکراین در دسته اخبار منفی قرار می‌گیرد اما تا زمانی که این خبر روی بازار ارز تاثیر نگذارد نمی‌تواند عاملی باشد که بازار خودرو را نوسانی کند.

بر این اساس معامله‌گران بازار خودرو پیش‌بینی می‌کنند این بازار برخلاف سنت همیشگی که در روزهای پایانی سال شلوغ بود امسال خرق عادت کرده و به نوعی در رکود قرار گیرد. البته به نظر فعالان بازار این احتمال نیز وجود دارد که در چند روز مانده به پایان سال انتشار اخبار و بروز اتفاقاتی می‌تواند ورق بازار خودرو را برگرداند و شاهد صعودی شدن قیمت‌ها در این بازار باشیم.

افت و خیز قیمت خودرو

حال سری به بازار خودرو می‌زنیم و افت و خیز قیمتی را در این بازار بررسی می‌کنیم. خانواده پراید همچنان با دو محصول سواری در بازار حضور دارد. پراید ۱۱۱ یا همان پراید هاچ‌بک (بدون صندوق) با قیمتی حدود ۱۸۳‌میلیون تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه شده است. این خودرو نسبت به هفته اول اسفندماه تغییر قیمتی به خود نمی‌بیند. دیگر عضو خانواده پراید یعنی پراید ۱۳۱ نیز مانند مدل ۱۱۱ بدون تغییر قیمتی نسبت به هفته پیش با همان قیمت حدود ۱۶۹‌میلیون تومان در دسترس خریداران قرار دارد. در حالی که تیبا صندوقدار در جاده ثبات قیمت پشت سر خانواده پراید حرکت کرد و در دو هفته اسفندماه سال‌جاری با قیمتی حول و حوش ۱۷۸‌میلیون تومان در بازار حاضر بود اما تیبا ۲ یا همان تیبای بدون صندوق، رشد قیمت اندکی را به خود دید. این خودرو نسبت به هفته اول اسفندماه حدود یک‌میلیون تومان به قیمت خود اضافه کرده و در حال حاضر با قیمتی حدود ۱۸۶‌میلیون تومان در بازار داد و ستد می‌شود. در بازار محصولات برند پژو نیز، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ثبات قیمت را تجربه کرد و در هفته دوم اسفندماه مانند هفته قبل از آن با قیمتی حول و حوش ۲۶۵‌میلیون تومان در بازار حاضر است. در حالی که دیگر محصول برند پژو یعنی پژو پارس معمولی طی یک هفته حدود یک‌میلیون تومان از قیمت خود را از دست داد. فروشندگان در هفته‌ای که گذشت حاضر شدند در قبال دریافت ۲۷۶‌میلیون تومان خودروی در اختیار خود را به متقاضیان واگذار کنند. اما شاهد هستیم که مدل صفر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به‌رغم توقف تولید همچنان در بازار در دسترس مشتریان قرار دارد و فروشندگان در هفته دوم نسبت به هفته اول حدود ۲‌میلیون تومان قیمت این خودرو را افزایش داده‌اند. این خودرو با قیمت حدود ۳۳۰‌میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. سمند LX نیز در یک هفته حدود ۳‌میلیون تومان از قیمت خود را از دست داد. این خودرو هفته اول اسفندماه را با قیمت حدود ۲۶۷‌میلیون تومان به پایان رساند، اما هفته دوم نمودار قیمت آن روی عدد ۲۶۴‌میلیون تومان قرار گرفت. ساینا و کوییک معمولی نیز در قیاس با قیمت‌های هفته اول اسفند حدود یک‌میلیون تومان رشد قیمت را در کارنامه خود به ثبت رساندند. متقاضیان ساینا می‌توانند با پرداخت حدود ۱۹۵‌میلیون تومان این خودرو را در اختیار بگیرند و کوییک نیز از سوی فروشندگان با قیمت ۱۹۳‌میلیون تومان در بازار موجود است.