از میان ۱۵ خودروساز خصوصی حاضر در کشور، ۱۰ شرکت در سال‌جاری خطوط تولید خود را فعال نگه داشته‌اند. حال به سراغ آمار تولید ماهانه خصوصی‌سازان می‌رویم تا ببینیم وضعیت تولید دی نسبت به آذر چگونه بوده است؟ خصوصی‌سازان در یک ماه دی به نسبت آذر نیز توانسته‌اند رشد تولید را در کارنامه خود ثبت کنند. بررسی آمارهای منتشره شده توسط وزارت صمت نشان می‌دهد آنها در دهمین ماه از سال‌جاری ۹‌هزار و ۶۷ دستگاه خودرو را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. تولید این تعداد خودرو در دی ماه ۱۴۰۰ در حالی محقق شده که در آخرین ماه از فصل پاییز خودروسازان خصوصی در مجموع ۶‌هزار و ۴۹۹ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. مقایسه این دو آمار نشان می‌دهد تولید آنها در دی ماه به نسبت ماه پیش از آن حدود ۴۰‌درصد رشد داشته است. به عبارت دیگر آنها توانسته‌اند در دی ماه امسال ۲‌هزار و ۵۶۸ دستگاه خودرو بیشتر نسبت به آذرماه تولید کنند. اما در دی ماه امسال تنها ۶ شرکت به تولید خودرو مشغول بوده‌اند.

به رغم رشد تولید سالانه و ماهانه اما همچنان خودروسازان خصوصی از برنامه تکلیفی وزارت صمت برای سال‌جاری عقب هستند. سیاستگذار کلان خودرو تولید ۱۵۰‌هزار دستگاه خودرو را به عنوان تکلیف آنها برای سال‌جاری در نظر گرفته بود. چنانچه خصوصی‌سازان قرار بود برنامه وزارت صمت را محقق کنند باید به طور ماهانه ۱۲‌هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو را در خطوط تولید خود تکمیل می‌کردند. بنابراین آنها باید در پایان دی ماه امسال در مجموع ۱۲۵‌هزار دستگاه خودرو تولید می‌کردند. مقایسه این آمار با تولید محقق شده در پایان اولین ماه از فصل زمستان سال‌جاری نشان می‌دهد خصوصی‌سازان حدود ۶۱‌درصد از برنامه تکلیفی عقب هستند، به دیگر سخن خودروسازان خصوصی ۷۶‌هزار و ۴۱ دستگاه خودرو کمتر تولید کرده‌اند.

حال به سراغ آمار تولید هر یک از خودروسازان خصوصی می‌رویم تا افت و خیز تولید هر یک را در بازه زمانی یاد شده بررسی کنیم.

مدیران خودرو مانند ماه‌های گذشته همچنان صدر جدول تیراژ تولید را در اختیار دارد. این خودروساز کرمانی توانسته تا پایان دی ماه در مجموع ۲۷‌هزار و ۷۷۱ دستگاه از انواع محصولات خود را در خطوط تولید تکمیل کند. بررسی آمار مدیران خودرو نشان می‌دهد این خوروساز نتوانسته به میزان سال گذشته در همین بازه زمانی خودرو تولید کند و همچنان حدود ۵/ ۶ درصد از تولید سال گذشته خود عقب است. رتبه دوم جدول تیراژ نیز مانند گذشته در انحصار دیگر خودروساز کرمانی یعنی کرمان موتور قرار دارد. این خودروساز تا پایان دهمین ماه از سال‌جاری توانسته تولید ۱۴‌هزار و ۳۲۳ دستگاه از خودروهای حاضر در سبد محصولاتی خود را نهایی کند. کرمان موتوری‌ها برخلاف رقیب خود مدیران خودرو رشد تولید را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند. آنها تا پایان دی ماه سال‌جاری در قیاس با مدت مشابه سال گذشته رشدی حدود ۶۹‌درصد را تجربه کرده‌اند. بهمن موتور نیز در جایگاه سوم جدول تیراژ تولید قرار دارد. آمارهای این خودروساز خصوصی نشان می‌دهد تا پایان اولین ماه از فصل زمستان ۵‌هزار و ۲۹۱ دستگاه خودرو در خطوط بهمن موتور تکمیل شده است. نورا موتور پارس نیز با تولید ۴۴۷ دستگاه خودرو در جایگاه چهارم جدول تیراژ قرار گرفته است. این خودروساز خصوصی سال گذشته هیچ تولیدی نداشت. سیف خودرویی‌ها نیز با تولید ۴۲۰ دستگاه SWM رتبه پنجم جدول تیراژ تولید را در اختیار دارند. این خودروساز در قیاس با تیراژ تولید سال گذشته خود در همین بازه زمانی حدود ۶۵‌درصد افت تولید را به خود دیده‌اند. سروش دیزل مبنا نیز با تولید ۳۴۰ دستگاه خودرو پاتریوت تا پایان دی ماه ۱۴۰۰ رتبه ششم را به خود اختصاص داد.

این خودروساز در پایان دی ماه امسال در قیاس با تولید سال گذشته درهمین بازه زمانی رشدی حدود ۴۴۸‌درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است. ریگان خودرو نیز در رتبه هفتم قرار دارد. آنها توانسته‌اند ۱۷۴ دستگاه کوپا را تا پایان دی ماه امسال در خطوط تولید خود نهایی کنند. ریگان خودرویی‌ها با توجه به تولید ۸۶ دستگاهی در همین بازه زمانی در سال گذشته شاهد رشد تولیدی حدود ۱۰۲‌درصدی بودند. خودروسازان بم نیز با تولید ۱۲۶ دستگاه لیفان، رتبه هشتم را در اختیار گرفته‌اند. آنها نیز رشد تولید حدود ۶۸۷‌درصدی را تجربه کرده‌اند. ایلیا خودرو با تولید دایون و خودروسازان راین به ترتیب رتبه‌های نهم و دهم را در جدول تیراژ تولید به خود اختصاص داده‌اند. ایلیا خودرو تا پایان دی ماه امسال ۶۴ دستگاه خودرو تولید کرد و خودروسازان راین نیز ۳ دستگاه خودرو را در خطوط تولید خود تکمیل کرده است.