سامانه نیمه‌خودران بنز مجوز گرفت

به گزارش سایپانیوز، این سامانه که بخش اعظم آن خودکار شده است، به راننده اجازه می‌دهد دست خود را از روی فرمان بردارد و بخشی از تمرکز خود را به کارهای کوچک دیگر هنگام رانندگی اختصاص دهد. این فناوری در بزرگراه‌ها و در ترافیک‌ها اختیار رانندگی را به دست می‌گیرد و راننده کمتر خسته می‌شود و می‌تواند برخی از کارها را بدون توجه کامل به مسیر انجام دهد.

سازمان نظارت بر صنعت خودروی آلمان KBA بر اساس الزامات فنی و مقررات تدوین شده سازمان ملل این سامانه را تایید کرده است. ریچارد دام رئیس این سازمان می‌گوید:‌« KBA استانداردهای ملی، اروپایی و بین‌المللی برای ایمنی جاده‌ها مخصوص رانندگی با خودران‌ها تدوین می‌کند.»

علاوه بر الزامات فنی بین‌المللی سازمان ملل، هر کشوری متناسب با نیازها و مشخصات خود نیز مقررات و آیین‌نامه‌هایی را تصویب می‌کند که این نوع سامانه‌ها چگونه و در چه مکان‌هایی مورد استفاده قرار گیرد.

مارکوس شائفر، قائم‌مقام مدیرعامل دایملر در فناوری می‌گوید: «با این نقطه عطفی که به وجود آمده، ما بار دیگر پیشگام بودن خود را در رانندگی با خودران به اثبات رساندیم و یک تغییر پارادایم را آغاز کردیم.» وی همچنین اضافه کرد برای عرضه این سامانه در بازارهای دیگر از قبیل چین و ایالات‌متحده منتظر قانون‌گذاران و ناظران آنها خواهند ماند.

تایید کشور آلمان به این معنی است که مرسدس بنز می‌تواند کلاس S خود را با سامانه Drive Pilot در آلمان از اواسط سال ۲۰۲۲ به فروش برساند. سامانه سطح۳ خودران از سال ۲۰۱۷ مجوز حضور در خیابان‌ها را پیدا کرده‌اند. براساس تقسیم‌بندی که برای خودران‌ها انجام شده آنها را به ۶ سطح تقسیم می‌کنند که از صفر شروع می‌شود و تا سطح ۵ ادامه می‌یابد. سطح صفر: هیچ کاری خودکار انجام نمی‌شود؛ سطح یک: خودران به کمک راننده نیاز دارد؛ سطح دو: بدون نیاز به راننده حرکت می‌کند اما به توجه راننده نیاز دارد؛ سطح سه: خودران عمل می‌کند اما مسوولیت همچنان با راننده است؛ سطح چهار: سطح بالایی از خودران که به دخالت راننده نیاز ندارد اما همچنان مسوولیت با راننده است؛ سطح پنج: خودران کامل که امکان بروز حادثه در آن به صفر رسیده است. در آلمان ۱۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر جاده و بزرگراه برای سامانه Drive Pilot مجوز دارند.

بر اساس این مصوبه جدید KBA حداکثر سرعت مجاز برای این سامانه ۶۰ کیلومتر در ساعت است. هنوز معلوم نیست که در این مقررات جدید آیا سبقت گرفتن این خودروها یا تغییر بین خطوط رانندگی مجاز است یا خیر.