به گزارش سایپانیوز، توفان آیدا ۲۹ آگوست به سواحل خلیج شمالی رسید و با سرعت ۱۵۰ مایل در ساعت بندر فورچون در لوئیزیانا را در نوردید. این تازه اول ویرانی‌هایی بود که سر راه خود تا شمال شرقی برجا‌ گذاشت و باران زیاد‌ و سیل‌آسایی را نصیب کلان‌شهرهایی مثل نیوجرسی، پنسیلوانیا و مخصوصا نیویورک کرد.

کارفکس Carfax در گزارش جدید خود به مردم هشدار داده است که هنگام خرید مواظب باشند این خودروهای مانده در سیل، بدون اطلاع، نصیب‌شان نشود و موضوع اینجا است که تعدادشان هم کم نیست. بر اساس این گزارش بیش از ۲۱۲ هزار دستگاه خودرو که در سیل آسیب جدی دیده‌اند وارد بازار خودروهای دست‌دوم شده‌اند، خیلی از این خودروها به درستی مراحل آماده‌سازی بعد از سیل را طی نکرده‌اند و در خیلی از موارد صاحبان آنها به خریداران اطلاع نمی‌دهند که این خودروها در سیل مانده‌اند و حالا بعد از پاک‌سازی وارد بازار دست‌دوم شده‌اند. در اولین نگاه هم نمی‌توان تشخیص داد که چه آسیب‌هایی به این خودروها وارد شده و گذشت زمان نشان می‌دهد که خسارت‌ها در کدام قسمت‌های خودرو بیشتر بوده است. این آسیب‌ها بعد از چند ماه و گاهی بعد از چند روز خودشان را نشان می‌دهند.

کریس باسو، سخنگوی کارفکس می‌گوید: «داده‌های ما نشان می‌دهند خریدارانی که آسان می‌گیرند و به راحتی مظنون نمی‌شوند، بیشتر در ریسک و مخاطره قرار دارند. خطر واقعی این است که ظاهر این خودروها خیلی خوب به نظر می‌آیند و تا مدتی هم راحت به حرکت ادامه می‌دهند، اما بعد اشکالات خیلی مهمی اتفاق می‌افتد. خودروهای سیل زده به معنی واقعی کلمه از درون می‌پوسند. این آسیب‌ها برای چشم‌هایی که تعلیم ندیده‌اند، به راحتی قابل تشخیص نیست.»این موضوع از یک جهت دیگر هم موجب نگرانی است؛ چون مردم به خاطر کمبود شدید تراشه دیوانه‌وار به خودروهای دست دوم روی آورده‌اند، بازار خودروهای دست‌دوم در سال ۲۰۲۱ به‌قدر کافی آشفته است و حضور این ۲۱۲ هزار دستگاه خودروی سیل زده هم مزید بر علت است. قیمت وانت‌ها و خودروهای شاسی‌بلند دست‌دوم به شکل سرسام‌آوری افزایش یافته است. البته نو یا دست دوم ندارد، به‌طور کلی قیمت همه خودروها در سال ۲۰۲۱ به شکل غیرقابل باوری افزایش یافته‌اند. کارفکس توصیه می‌کند هنگام خرید از مهارت‌ها‌ و توانایی‌های افراد کارشناس بهره بجویند؛ هرچند خودروهای سیل زده علائم واضحی دارند از جمله بوی خاص که با شستن و پاک کردن خودرو به راحتی از بین نمی‌رود، سیم‌کشی‌های زیر داشبورد قوام خود را از دست می‌دهند و دیگر حالت فابریک خودرو را ندارند، داخل کابین آثاری از گل و شن زیر صندلی و کف خودرو داخل کابین قابل مشاهده است و در برخی از موارد زنگ زدگی هم در نقاط خاص دیده می‌شود. درب موتور را باز کنید و به طرز قرار گرفتن قطعات در کنار هم‌ دقت کنید، در سیل‌زدگی قوام و ترتیب قرار گرفتن قطعات به ویژه قطعات لاستیکی و پلاستیکی دچار آسیب می‌شوند.