پیمایش هزار کیلومتری تویوتای هیدروژنی

در آخرین رکوردی که تویوتا با خودروی هیدروژنی میرای به جا گذاشت، سفر از ساعت ۵:۴۳ روز ۲۶ مه ۲۰۲۱ از جایگاه سوخت هیدروژن هایستکو (HYSETCO) در اورلی فرانسه آغاز شد. این میرای مجهز به سه باک ۶/ ۵ کیلوگرمی است. با اینکه جزئیات مسیر این سفر مشخص نشده، اما در پایان، به ازای یک بار سوخت‌گیری پیمایش ۱۰۰۳کیلومتر (۶۲۳ مایل) به ثبت رسید. این در حالی است که خود شرکت ژاپنی تویوتا براساس اندازه‌گیری سازمان محیط‌زیست ۴۲۰ مایل [۶۷۰ کیلومتر] را پیش‌بینی و اعلام کرده بود.

برای این سفر طولانی تیم چهارنفره در تویوتا تشکیل شد. جیمز اولدن از مهندسان اروپایی تویوتا این سفر را آغاز کرد و ماکسیم لو هیر از مدیران محصول میرای در فرانسه سفر را به پایان برد. ماری گاد مدیر روابط عمومی تویوتای فرانسه هم راننده سوم این سفر بود و نفر چهارم هم ویکتورین اروسارد کاپیتان و بنیان‌گذار شرکت انرژی آبزرور بود. برای انجام این تست، اندازه‌گیری‌های مهمی در نظر گرفته شده بود. مهندسانی که روی اعداد و ارقام کار می‌کردند به عدد متوسط ۰.۵۵kg/ ۱۰۰km هنگام حرکت ثابت رسیدند که تقریبا معادل پیمایش ۶۵ مایل به ازای مصرف هر گالن در مسیرهای ترکیبی است.

درست است که این رکورد خبر خوبی در زمینه پیمایش به ازای هر بار سوخت ‌گیری و نشانه پیشرفت فناوری‌ها به حساب می‌آید اما همچنان مانع اصلی پابرجاست. فرض بر اینکه هر خودرو بتواند به ازای هر سوخت‌گیری هزار کیلومتر بپیماید، آیا به اندازه کافی در مسیرهای رفت و آمد مشتریان جایگاه سوخت‌گیری هیدروژنی وجود دارد؟ آیا دولت‌ها به این باور رسیده‌اند که چنین شبکه‌ای از سوخت‌رسانی را شبیه به پمپ بنزین‌ها ایجاد کنند؟ در کل ایالات متحده فعلا ۳۹ جایگاه سوخت‌گیری سوخت هیدروژن وجود دارد که اکثر آنها هم در ایالت کالیفرنیا هستند.در حالی که عملکرد میرای بسیار خیره‌کننده و تحسین‌برانگیز است، اما هنوز بالاترین رکورد ثبت شده پیمایش به ازای یک بار سوخت‌گیری متعلق به خودروی فولکس واگن مدل پاسات ۶/ ۱ TDI است که در سال ۲۰۱۱ موفق شد با یک باک گازوئیل ۱,۵۸۱.۸۸ مایل (۲هزار و ۵۳۱ کیلومتر) بپیماید.