برنامه‌های وزارت صمت در سال جاری در هفت محور توسعه، تولید و تعمیق ساخت داخل با ۱۳ برنامه، مدیریت واردات و توسعه صادرات غیرنفتی با شش برنامه،  توسعه معادن و صنایع معدنی با تاکید بر نقشه راه معدن با چهار برنامه،  توسعه فناوری و محصولات دانش بنیان با چهار برنامه، مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری با پنج برنامه،  بهبود فضای کسب و کار و مانع‌زدایی از فرآیند تولید به سه برنامه و تامین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری با پنج برنامه تقسیم شده است.

طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» هدف‌گذاری شده است که امسال میزان تولید انواع سواری‌ وانت از ۹۸۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه تولید شده طی سال ۱۳۹۹ فراتر رود و به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برسد. 

چنانچه این وعده طی سال جاری محقق شود، ۲۵ درصد رشد تولید در این حوزه رقم خواهد خورد.

این در حالی است که وزارت صمت از خودروسازان توقع داشت در سال ۱۳۹۹ به ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برسند اما همان‌طور که آمار نشان می‌دهد، در سالی که شعار جهش تولید را پیش می‌کشید، تعداد خودروهای سواری به یک میلیون دستگاه هم نرسید؛ بنابراین وزارت صمت چندان توقع خود را از خودروسازان بالا نبرده و همچنان به همان وعده 2/ 1 میلیون دستگاهی سال گذشته راضی است.

همچنین برای سال ۱۴۰۰ وزارتخانه مذکور برنامه‌ریزی کرده است که جهش ۷۹ درصدی را در تولید انواع اتوبوس، مینی‌بوس و ون رقم بزند و میزان تولید آنها را از هزار و 873 دستگاه در سال گذشته به 8 هزار 968 دستگاه برساند. 

آمارهای موجود از عملکرد سنگین‌سازان در تولید انواع خودروهای تجاری طی سال ۱۳۹۹ و مقایسه آن با سال ۱۳۹۸، نشان می‌دهد که تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون‌ها نسبت به آمار تولید آنها در سال ۱۳۹۸، افت 8/ 7 درصدی داشته است.