ممنوعیت تولید خودروهای سواری با استاندارد آلایندگی یورو۴ در سال ۹۷ به دو خودروساز بزرگ کشور ابلاغ شد. بر این اساس ایران خودرو و سایپا موظف بودند تا محصولات تولیدی خود را از ابتدای سال ۹۸ بر اساس استاندارد یورو۵ به بازار عرضه کنند.

مدیران دو خودروساز بزرگ کشور در آن زمان با توجه به بازگشت تحریم‌های صنعت خودرو پیشنهاد کردند که اعمال استانداردهای جدید و تولید خودروی یورو۵ را با یک سال تاخیر و از ابتدای سال ۹۹ در دستور کار قرار دهند.

این پیشنهاد مورد موافقت سازمان ملی حفاظت از محیط زیست به‌عنوان متولی تدوین استانداردهای آلایندگی قرار گرفت. با این شرایط زمستان سال گذشته یکی از دو خودروساز بزرگ کشور پیش فروش محصولات خود را برای تحویل در سال جاری آغاز کرد. از آنجا که در اطلاعیه این خودروساز اعلام شده بود که محصولات بر اساس استانداردهای یورو۴ عرضه می‌شوند سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت از محیط زیست در واکنش به این طرح پیش‌فروش به این خودروساز اعلام کردند که مهلت تولید محصولات بر اساس استانداردهای یورو۴ تا پایان سال ۹۸ است و دو سازمان یاد شده از ابتدای سال ۹۹ مجوزی برای شماره‌گذاری خودروهای یورو۴ صادر نمی‌کنند. هر چند که خودروسازان اعلام کردند که به قانون تولید خودرو یورو۵ از ابتدای سال جاری پایبند هستند اما در عمل بازهم به تولید محصولات یورو۴ پرداخته‌اند. در این زمینه طی هفته گذشته خبری مبنی بر عدم شماره‌گذاری تعداد زیادی از خودروهای گروه رنو، چانگان، آریو به‌دلیل پاس نکردن استانداردهای یورو ۵ منتشر شد. طبق اعلام نظر خودروسازان با ترخیص برخی قطعات مانده در گمرکات که به‌دلیل پرداخت مابه‌التفاوت قیمت ارز مدت‌ها در‌ انبار گمرکات خاک می‌خورند، تعدادی از خودروهای مونتاژی مجددا تولید شده این در شرایطی است که خودروهای یادشده استاندارد یورو۴ دارند و سازمان ملی حفاظت از محیط زیست هم مجوز شماره‌گذاری نمی‌دهد.

در این ارتباط بهزاد اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست محیطی سازمان حفاظت از محیط زیست به «دنیای اقتصاد» می‌گوید محصولات مونتاژی با استاندارد یورو۴ به دلیل تحریم‌ها امکان ارتقا به یورو۵ را ندارند.

این مقام مسوول در سازمان حفاظت از محیط زیست ارتقای استاندارد این خودروها را منوط به ارتباط خودروسازان داخلی با شرکای بین‌المللی می‌داند که در حال حاضر امکان پذیر نیست.  

با این حال اشجعی با اشاره به ابلاغ ارتقای استاندارد خودروها به یورو۵ در سال ۹۷ و ارسال دستورالعملی در این زمینه به مدیران خودروساز برای اجرای این استاندارد از ابتدای سال جاری، هر گونه کم‌کاری و قصور در این زمینه را متوجه شرکت‌های خودروساز می‌داند و معتقد است خودروسازان می‌توانستند با یک برنامه‌ریزی درست شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند که ترخیص پک‌های خودروهای مونتاژی و تکمیل این خودروها در سال گذشته نهایی شود.

اشجعی در ارتباط با محصولات ناقص تولید داخل نیز می‌گوید این امکان برای خودروسازان وجود دارد که با صرف هزینه، استاندارد این خودروها را با استانداردهای جدید هماهنگ کنند.

این مقام مسوول در سازمان حفاظت محیط زیست با درک دغدغه مشتریان خودروهای مونتاژی می‌گوید دولت می‌تواند همانند بحث تاکسی‌ها و وانت‌های دوگانه‌سوز با مصوبه‌ای اجازه شماره‌گذاری مونتاژی‌ها را نیز صادر کند، اما این نگرانی وجود دارد که خودروسازان در سال‌های دیگر نیز که باید استاندارد را از یورو۵ به یورو۶ ارتقا دهند باز هم با استفاده از اهرم فشار مشتری از زیر تعهدات خود شانه خالی کنند.