بر اساس اخبار منتشرشده، بازگشایی مراکز شماره‌گذاری خودرو منوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام‌شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا است. همچنین این مراکز از امروز خدمات خود را به متقاضیان به‌صورت زوج و فرد ارائه می‌دهند.

در شرایطی مراکز شماره‌گذاری خودرو کار خود را از امروز آغاز خواهند کرد که نمایشگاه‌های خودرو از ابتدای هفته گذشته ( ۳۰ فروردین ماه) این امکان را یافته بودند که با مجوز ستاد ملی مبارزه با کرونا فعالیت خود را آغاز کنند. هر چند که نمایشگاه‌های خودرو بعد از اتمام تعطیلات نوروزی همانند بسیاری از اصناف دیگر اجازه فعالیت نداشتند، اما این به آن معنا نبود که خرید و فروشی در بازار اتفاق نیفتد؛ چرا که سایت‌های فعال خرید و فروش خودرو در غیاب نمایشگاه‌ها به‌طور کج‌دار و مریز آگهی خودرو منتشر می‌کردند و معاملات اندکی هم اتفاق می‌افتاد. با این حال قیمت‌های ارائه‌شده در فضای مجازی چندان قابل استناد نبود چرا که‌ لحظه‌به‌لحظه با تغییراتی همراه بود.  اما بعد از باز شدن نمایشگاه‌های خودرو نیز بازار خودرو فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز نکرد؛ زیرا مراکز شماره‌گذاری تعطیل بودند. در این زمینه بسیاری از فعالان بازار تاکید داشتند که آغاز به‌کار رسمی بازار منوط به بازگشایی مراکز شماره‌گذاری است و تا زمانی که این مراکز بازگشایی نشوند، هر نوع خرید و فروش و تعیین قیمت خودرو با توجه به اینکه بازار کار خود را به‌طور رسمی آغاز نکرده است، نمی‌تواند ملاک قیمت محصولات در سال جدید تلقی شود.

حال با توجه به بازگشایی مراکز شماره‌گذاری و به نوعی تکمیل روند قانونی معاملات خودرو این سوال مطرح می‌شود که طی روزهای آتی قیمت خودرو چه سمت و سویی خواهد داشت؟

در حال حاضر که روند قانونی معاملات تکمیل شده است، می‌توان گفت که تعیین قیمت خودرو به نوعی به مکانیزم عرضه و تقاضا برگشته است البته زیر سایه بیماری کووید- ۱۹.

آنچه مشخص است زنجیره خودروسازی به دلیل رعایت پروتکل‌های اعلامی ستاد ملی مبارزه با کرونا امکان تولید با حداکثر ظرفیت را ندارد و به دنبال آن نیز مسیر عرضه به بازار همچنان ناهموار است؛ با این حال ویروس کرونا تنها طرف عرضه را تحت فشار قرار نداده و طرف تقاضا نیز به همین دلیل میل چندانی برای حضور در بازار و خرید خودرو از خود نشان نمی‌دهد و این اتفاق به نوعی تعادل را بین عرضه و تقاضا ایجاد می‌کند. فعالان بازار پیش بینی می‌کنند آغاز به‌کار نمایشگاه‌های خودرو در کنار بازگشایی مراکز شماره‌گذاری و تکمیل حلقه قانونی معاملات خودرو روی قیمت خودرو اثرگذار خواهد بود و بازار را به سمت تعادل سوق خواهد داد.