رسوب اجناس خودروسازان در گمرک

از همین رو بهتر است وزارت صمت به عنوان متولی حوزه خودرو و همچنین گمرک ایران، در خصوص علت عدم‌تکمیل تشریفات مربوط به ترخیص این کالاها شفاف‌سازی کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ‌‌ اخیرا جداول مربوط به ۱.۵ میلیارد دلار کالای اظهار شده اما ترخیص نشده مربوط به ۱۲۰ شرکت در فضای رسانه‌ای کشور منجر به شکل‌گیری بحث‌هایی درباره علت عدم‌ترخیص به موقع کالاها از سوی شرکت‌های تولیدی و بازرگانی شده است.

در این بین نام برخی خودروسازان کشور نیز به چشم می‌آید که شامل مدیران خودرو، کرمان موتور و بهمن موتور می‌شود. بر اساس جدول منتشره، مدیران خودرو دارای کالای رسوبی به ارزش حدود ۱۰۲ میلیون دلار است. البته در جدول منتشره، کالای رسوبی دیگری نیز به نام مدیران خودرو ثبت شده که ارزش آن بالغ بر ۹ میلیون و ۷۰۰‌هزار دلار است. دیگر خودروساز کشور یعنی کرمان موتور نیز دارای کالای رسوبی با ارزش بالغ بر ۵۹ میلیون و ۶۰۰‌هزار دلار است. همچنین بهمن موتور نیز دارای کالای رسوبی به ارزش بالغ بر ۱۰ میلیون و ۷۰۰‌هزار دلار است.

رسوب اجناس مربوط به خودروسازان کشور در گمرک، در حالی است که پس از رسیدن کالای وارداتی به مرزهای کشور و تخلیه آن در انبار گمرکات، ذی‌نفعان که مجوز ثبت‌سفارش کالای موجود را اخذ کرده‌اند همراه با سایر مدارک مرتبط ازجمله بارنامه و قبض انبار، اقدام به تنظیم اظهارنامه در سامانه گمرک می‌کنند.

پس از تشریفات ارزیابی و مطابقت کالای موجود با اسناد و بررسی کارشناسی سیستمی و اخذ مجوزهای ضرورتی لازم و اخذ کد ساتای بانک مرکزی و ایجاد اطلاعات منشأ ارز، اظهارنامه به صورت سیستمی به درب خروج گمرک ارسال و پس از کنترل نهایی درب خروج، کالای اظهاری آماده ترخیص و خروج از گمرک است.