اعتراض به قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل

دنیای اقتصاد- تعیین گزارشگر ویژه‌ برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد‌، اعتراض شدید وزارت خارجه و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کشورمان را در پی داشته است. به گزارش خبرگزاری فارس‌، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل، گفته است: این قطعنامه غیرمنصفانه و ناموجه بود و کاملا سیاسی است و ‌به‌‌رغم تمایل برخی کشورها، تحت فشار آمریکا به تصویب رسید.

مهمانپرست افزوده است: هدف از این قطعنامه تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران و منحرف کردن روند فعلی شورای حقوق بشر در بررسی دوره‌ای جهانی وضعیت حقوق بشر همه کشورهاست. آمریکا با اینگونه اقدامات و برخورد گزینشی درصدد است با تغییر این مسیر توجهات را از نقض حقوق بشر در غرب به ویژه آمریکا منحرف کرده و در روند اغراض سیاسی خود بر برخی کشورها تمرکز ایجاد کند. به گفته مهمانپرست، اخیرا پرونده حقوق بشری آمریکا در شورای حقوق بشر مورد بررسی قرار گرفت و ایرادات بسیاری بر وضعیت حقوق بشر در این کشور وارد شد و لذا آمریکا که از این وضعیت راضی نیست، می‌خواهد این مسیر را تغییر دهد. مهمانپرست تصریح کرده است: سیاست‌های آمریکا در حرف و عمل همواره متفاوت و مبتنی بر معیارهای دوگانه بوده است و در صدور این قطعنامه نیز نمونه‌ای از تناقض در سیاست‌های آمریکا مشاهده می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین با اشاره به تحولات اخیر در خاورمیانه و شمال آفریقا، انحراف افکار عمومی از برخورد متناقض و توام با معیارهای دوگانه آمریکا با این تحولات و به جای آن تمرکز بر ایران را از دیگر اهداف و اغراض سیاسی در ورای صدور این قطعنامه دانسته است.

شورای حقوق بشر، فاقد صلاحیت است

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه ایران، با انتشار بیانیه‌ای ضمن مردود اعلام کردن قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه کشورمان عنوان کرده است: شورای حقوق بشر بازیچه دست قدرت های بزرگ و زدوبندهای پشت پرده اعضای آن است و فاقد صلاحیت بررسی مسائل حقوق بشری کشورها است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در بیانیه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس آمده است: شورای حقوق بشر سازمان ملل به‌عنوان یک ارگان بالقوه مهم و تاثیرگذار در عرصه بین‌المللی، در شرایطی علیه جمهوری اسلامی‌ایران قطعنامه صادر کرد که کشورهایی مانند عربستان و بحرین که بر خلاف همه موازین بین‌المللی و اصول حقوق بشری در حال کشتار مردمی‌هستند که با دست خالی و با شعارهای سیاسی درخواست‌های خود را مطرح می‌نمایند، در این شورا عضویت دارند.

واقعیت این است که امروز شورای حقوق بشر یک شورای سیاسی است که بازیچه دست قدرت‌های بزرگ و زدوبندهای پشت پرده اعضای آن است و فاقد صلاحیت بررسی مسائل حقوق بشری کشورها است. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ضمن مردود اعلام نمودن قطعنامه این شورا، صورتحساب آن را به نام آمریکا می‌گذارد و آن را فاقد ارزش حقوقی می‌داند. این بیانیه افزوده است : انتظار از شورای حقوق بشر سازمان ملل این است که به‌عنوان اولویت مهم کاری خود، به کشتار مردم مظلوم یمن و بحرین بپردازد و برای حال انسان‌های بیگناهی که همه روزه با حمایت آمریکا کشته می‌شوند، ارزش قائل شود و آمریکا را به‌خاطر شکنجه‌گاه‌هایش در گوانتانامو و زندان‌های سری‌اش در اروپا محکوم کند و برای حقوق واقعی انسان‌ها ارزش قائل شود و از آن حمایت کند.

بروجردی: گزارشگر ویژه حقوق بشر را نپذیریم

در همین رابطه‌، علاء الدین بروجردی‌، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اعلام اینکه قطعنامه اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل فاقد هرگونه ارزش حقوقی است، گفت: جمهوری اسلامی‌ایران نباید گزارشگر پیشنهاد شده در این قطعنامه را برای تهیه گزارش از وضعیت حقوق بشر کشورمان بپذیرد.

بروجردی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر همچنین افزود: موضع‌گیری‌های حقوق بشری علیه ایران برای اولین بار نیست که صورت می‌گیرد، ضمن اینکه همه اینها متاثر از سیاست‌های مستقل جمهوری اسلامی‌ایران و عدم پیروی آن از ساختار سیاسی ظالمانه حاکم بر جهان امروز است.

وی ادامه داد:‌ از نظر چنین ساختار ناعادلانه ای، شورای امنیت سازمان ملل مسوولیت حفظ امنیت جهانی را بر عهده دارد و نسبت به مسائلی که در ارتباط با حقوق انسان‌ها صورت می‌گیرد بایستی عکس‌العملی بهنگام و اقدامات لازم را انجام دهد، ولی متاسفانه با توجه به نفوذ آمریکا و هم‌پیمانان این کشور در سازمان ملل به ویژه در شورای امنیت ما شاهد یک سیاست دوگانه حاکم بر این تصمیم‌گیری‌ها و موضع‌گیری‌ها هستیم.بروجردی قطعنامه اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل را فاقد هرگونه ارزش حقوقی عنوان کرد و گفت: این قطعنامه فاقد هرگونه ارزش حقوقی و کاملا مطرود است و جمهوری اسلامی‌ایران نباید گزارشگر پیشنهاد شده در این قطعنامه را با توجه به غیرقابل قبول بودن این قطعنامه برای تهیه گزارش از وضعیت حقوق بشر کشورمان بپذیرد.وی تصریح کرد: هم اکنون وضعیت حقوق بشر در ایران با توجه به مجموعه ویژگی‌های موجود در کشور ما و آزادی‌هایی که در ایران وجود دارد و همچنین امنیتی که در چنین شرایط آزادی وجود دارد کاملا مطلوب است.به گفته نماینده مردم بروجرد در مجلس تا زمانی که چنین ساختار ظالمانه‌ای از طریق سیاست‌های دوگانه سازمان ملل در جهان به صورت ناعادلانه‌ای اعمال می‌شود نباید هیچ‌گونه اهمیتی به این قطعنامه‌ها بدهیم.کاظم جلالی‌، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل را یک طنز سیاسی خوانده و گفته است: تلاش غربی‌ها به ویژه ایالات متحده آمریکا بر این است که به نوعی عملیات پیش دستانه‌ای را انجام دهند، به طوری که جنایات علیه مردم منطقه را معطوف به ایران کنند، اما آنقدر این جنایات روشن است که عملیات روانی آنها هیچ‌گاه به ثمر نخواهد نشست.

استقبال آمریکا از قطعنامه ضدایرانی

به گزارش بی بی سی، شرکت‌کنندگان در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو با صدور قطعنامه‌ای به تعیین گزارشگر ویژه‌ای برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران رای دادند. این قطعنامه با ۲۲ رای موافق در مقابل ۷ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع به تصویب رسید.

این نخستین بار است که شورای حقوق بشر سازمان ملل، که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد، برای کشوری گزارشگر ویژه تعیین می‌کند.پیش‌نویس این قطعنامه توسط آمریکا و سوئد ارائه شده بود. در این میان، تام دانیلون، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری آمریکا با صدور بیانیه‌ای از اقدام شورای حقوق بشر استقبال کرده و آن را یک نقطه عطف تاریخی توصیف کرده است.

او گفته است: «ایالات متحده به حمایت از تمام ایرانیان شجاعی که برای دستیابی به حقوق جهان شمول خود تلاش می‌کنند ادامه خواهد داد.»