باید تذکر بدهیم تا اتفاق بدتری نیفتد

پرویز کرمی، مشاور اجرایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از تغییرات ساختاری وزارتخانه، رویکرد در قبال مطبوعات منتقد دولت و حضور فرهنگی ایران در جهان حرف زد. آنچه می‌خوانید بخشی از گفت‌وگوی او با خبرنگار مهر است. نظر ارشاد در مورد تعطیلی روزنامه‌های منتقد چیست؟

در هیات منصفه وزارت ارشاد فقط عضوی از اعضا است که یک رای دارد و وقتی جمع به یک نظر می‌رسد ارشاد چه موافق باشد چه مخالف، باید تبعیت کند.

سیاست ۴ سال آینده ارشاد در قبال مطبوعات منتقد چگونه خواهد بود؟

نگاه مهربان و توام با راهنمایی. گاه پیش آمده که ما به فلان روزنامه تذکری بجا داده‌ایم، ولی این تذکر از سوی دست‌اندرکاران آن روزنامه به عنوان یک دخالت و برخورد حذفی تصور شده است در حالی‌که ما باید تذکر بدهیم تا اتفاق بدتری پس از آن نیفتد.

چرا باید چنین فضایی بین مطبوعات و متولی امور آنها ایجاد شود؟

آنقدر دوستان مطبوعاتی نگاهشان عوض شده که تذکرات ارشاد را به عنوان یک امتیاز منفی در کارنامه وزارتخانه و یک امتیاز مثبت برای خودشان ثبت می‌کنند. مطبوعات باید باور کنند حفظ و احیای مطبوعات دغدغه وزارتخانه است. بسته شدن هیچ مطبوعه‌ای به صلاح و دلخواه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.

دلیل این عوض شدن نگاه چیست که یک برخورد واحد از نظر وزارت ارشاد نگاه مهربانانه است و از نگاه مطبوعات برخورد قهری؟

متاسفانه مطبوعات ما امتزاجی غیرلازم با سیاست و احزاب پیدا کرده‌اند. در خارج از ایران احزاب قوی با پایگاه‌های مردمی دارای رسانه حزبی می‌شوند ولی وقتی در ایران احزاب مردم نهاد قوی و دارای ساختار درست تشکیل نشده است؛ وقتی این احزاب دارای رسانه می‌شوند بر موج رسانه‌شان سوار شده و تلاش می‌کنند فقط مواضع حزبی خود را از کانال رسانه اعلام کنند که این امر با رسالت رسانه مغایر است همچنین مطبوعات ما نظام صنفی جدی ندارند.