تاثیر‌پذیری حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی از اقتصاد

مجید نصیر‌پور، عضو فراکسیون مستقلین مجلس‌ با اشاره به بیانات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه «به مسائل فرهنگی و اجتماعی حساسیت زیادی دارم، اما امروز از لحاظ زمانی، اولویت با مسائل اقتصادی است» گفت: آنچه این روزها در جامعه بسیار مورد توجه مردم است مسائل اقتصادی و در کنار آن مشکلات اقتصادی است.  مشکلات اقتصادی مردم را به لحاظ معیشتی رنج می‌دهد و حتما باید جزو اولویت‌ها باشد. مجید نصیرپور تاکید کرد: از سوی دیگر مشکلات اقتصادی روی حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز اثر می‌گذارد و این حوزه‌ها از مسائل اقتصادی تاثیرپذیر هستند. بنابراین به نظر می‌رسد رهبر انقلاب با این نگاه خواستند تاکید کنند که اگر مشکلات اقتصادی را هدف‌گذاری و حل کنیم به تبع آن می‌توان بر موضوعات اجتماعی و فرهنگی هم اثر گذاشت. بنابراین دولت مستقر باید تلاش بیشتری کند و مشکلات اقتصادی را اولویت‌ اصلی قرار دهد و برای حل آنها راه‌حل‌هایی را پیدا کند.

مشکلات معیشتی؛ مهم‌ترین اولویت

این نماینده مجلس به اولویت‌های اقتصادی اشاره و خاطرنشان کرد: هنوز از تدابیر دولت اطلاعی نداریم و اساسا دولت هنوز مستقر نشده که اولویت‌ها را مشخص و در خصوص آن برنامه‌ریزی کرده باشد. اما آنچه مهم است اینکه معیشت مردم جزو ضروری‌ترین اموری است که باید به آن توجه شود و در نخستین فرصت در مورد آنها راهکارهای مناسبی ارائه شود. بخشی از مشکلات اقتصادی با تمرکز بر مسائل معیشتی به مشکلات داخلی و عدم بهره‌وری حداکثری از امکانات داخلی و موجود بر می‌گردد.

او افزود: در کشور امکانات اقتصادی بسیار زیادی داریم که اگر باز مهندسی در آن اتفاق بیفتد ممکن است بتوانیم بخشی از مسائل را در داخل کشور حل کنیم. حل بخشی از مسائل اقتصادی نیز ناظر بر روابط ما با کشورهایی است که با ما رابطه دوستانه دارند و ما می‌توانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم. به خصوص در مورد تامین مایحتاج مردم باید تدابیری شود تا نیازهای داخلی‌مان از سرمایه‌هایی که از محل فروش نفت در خارج از کشور داریم، تامین شود. نصیرپور‌ با اشاره به برنامه‌های بلندمدت اقتصادی‌ تصریح کرد: در بلندمدت رفع چالش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باید مدنظر قرار بگیرد که حتی بعضا در جزئی‌ترین مسائل اقتصادی ما اثر می‌گذارد. باید کار مشترکی میان بخش اقتصادی و بخش بین‌المللی دولت اتفاق بیفتد و این ظرفیت‌ها در راستای منافع مردم به کار گرفته شود.

هدف‌گذاری‌های جدید در اقتصاد می‌خواهیم

نصیرپور با اشاره به بیانات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه «کارهای با ارزشی در دولت قبل انجام گرفته که باید ادامه یابد و کارهای دیگری هم باید اضافه شود»، اظهار کرد: باید در دولت چهاردهم هدف‌گذاری‌های جدیدی در حوزه‌های مختلف اقتصادی و غیراقتصادی بازتعریف شود. ما کارهای روی زمین مانده بسیاری داریم؛ برای مثال در تامین مسکن که یکی از وظایف ذاتی حکومت‌هاست، مدلی را انتخاب کردیم که باید این مدل بازخوانی و منابع مالی آن تامین شود.  اما در حال حاضر خبرهای موثقی داریم که منابع مالی مسکن ملی تامین نمی‌شود و این موضوع مردم را با چالش مواجه می‌کند. این موضوع موجب می‌شود نیاز مردم برطرف نشود، همچنین آثار اقتصادی در بازار دارد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس‌ یادآور شد: همچنین مدل‌های تامین مایحتاج مردم در حوزه‌های مختلف از جمله کارهای جدیدی است که دولت باید باز تعریف کند. دولت چهاردهم باید از امکانات جدیدی که پیش‌رو دارد استفاده کند تا مسائل و مشکلات مردم را حل کند. از سوی دیگر برای سرمایه‌گذاری راه‌های بسیار زیادی داریم. برای مثال سرمایه‌گذاران متعدد ایرانی که خارج از کشور هستند و کمتر از ظرفیت آنها استفاده شده است.  ما باید ابتدا موانع را برای سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور و سپس شرکت‌های معتبر جهانی و فرا منطقه‌ای رفع کنیم. نصیرپور افزود: به هر میزانی که سایر کشورها در جغرافیایی سرمایه‌گذاری می‌کنند، به همان میزان با اقداماتشان تولید امنیت می‌کنند. چرا که آنها برای حفظ سرمایه خود موظف‌اند از امنیت کشور هدف صیانت کنند.

 این موضوع ضمن اینکه مشکلات اقتصادی کشور را حل می‌کند، ضریب امنیت را نیز افزایش می‌دهد. این موارد از اقداماتی است که دولت حتما باید راجع به آن فکر کند. ضمن اینکه یکی از شعارهای محوری رئیس‌جمهور هم استفاده حداکثری از همه سرمایه‌های انسانی بود. به نظر می‌رسد فرصت خوبی است و دولت می‌تواند در این حوزه از همه سرمایه‌های انسانی کشور استفاده کند و بر مشکلاتی که آزار‌دهنده هم شده غلبه کند.

بازی برد-برد در سیاست خارجی؛ چگونه؟

نصیرپور با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در خصوص سیاست خارجی گفت: با توجه به سوابق موجود در حوزه‌های مختلف می‌توانیم امیدوار باشیم که بیانات رهبری در توصیه به دولت نقطه آغازی برای کسانی باشد که آمادگی دارند با این دولت همراهی کنند. به نظر می‌رسد کلیدواژه‌ای در سیاست خارجی استفاده شد که زمینه را برای برنامه‌ریزی‌های آتی فراهم می‌کند. مقام معظم رهبری در سخنانشان در مراسم تنفیذ تاکید کردند: اینکه در میان اولویت‌های سیاست خارجی، اسمی از کشورهای اروپایی نیاوردیم، به معنی مخالفت و دشمنی نیست، بلکه به این علت است که آنها با ایران رفتار و برخورد خوبی در قضایایی همچون تحریم‌ها، نفت و موارد جعلی مانند حقوق بشر نداشته‌اند که اگر این رفتار بد را نداشته باشند ارتباط با آنها هم جزو اولویت‌های ماست؛ البته چند کشور هستند که ما اذیت‌های آنها و رفتار عنادآمیزشان را فراموش نمی‌کنیم.‌

این نماینده مجلس تاکید کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی بی‌جهت و بی‌دلیل موجودی خود را در سبد کشورهای استعماری گذاشتند.  به نظر می‌رسد اگر ما بتوانیم دیالوگ مناسبی با کشورهای اروپایی داشته باشیم بخش عمده‌ای از آنها این ظرفیت را دارند که به خاطر منافع خودشان هم که شده در یک بازی برد-برد با ایران وارد شوند و این بستگی به نوع گفت‌وگوی ما با کشورهای منطقه دارد. نصیرپور در ادامه خاطرنشان کرد: اساسا معتقدم کارفرمای بسیاری از این تحریم‌ها و مشکلاتی که برای کشور ما پیش می‌آید، برخی از کشورهای منطقه هستند.

ما در ابتدا باید بتوانیم نقش کارفرمایی، سفارش تحریم و تامین هزینه‌های تحریم را با کشورهای منطقه رفع و رجوع کنیم تا آنها از اقدامات خصمانه‌ای که علیه ما دارند، منصرف شوند. در این شرایط به نظر می‌رسد اروپایی‌ها نخستین گروه‌هایی هستند که می‌توانند سبدشان را از سبد آمریکا و دولت غاصب اسرائیل جدا کنند و با یک کار مشترک منافع ما و اروپا تامین شود.  به نظر می‌رسد رهبری این توجه را دادند که دستگاه دیپلماسی ما در این جهت حرکت کند.