امارات در بطن اقتصاد هند می‌تازد

اهداف ملی همزمان و توافق‌نامه جامع  CEPA

حاکم کنونی امارات، شیخ محمد بن‌زاید آل نهیان، «طرح صدساله ۲۰۷۱» را در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد. با چشم‌‌‌انداز پنج‌دهه‌‌‌ای مبتنی بر شش‌ستون، این طرح نقشه راه را برای افزایش شهرت و اعتبار این کشور به عنوان یک قدرت نرم قابل اعتماد ترسیم می‌کند. این طرح، تجهیز امارات به مجموعه اطلاعات و مهارت‌های موردنیاز جهت نشان دادن آرزوهای خود برای تبدیل شدن به قدرت نرم جهانی تا سال ۲۰۷۱ را پیش‌بینی می‌کند. طرح صدساله امارات همزمان با «چشم‌انداز ۲۰۴۷» هند اجرا می‌شود که الزامات ملی بلندپروازانه‌ای را تعیین کرده و رفاه و توسعه را برای همه مردمش تضمین می‌کند.

اشتراکات در چشم‌انداز بلندمدت داخلی و جهانی آنها باعث تقویت روابط تجاری، بازرگانی و اقتصادی دوجانبه هند و امارات شده است که طی سال ۲۰۲۲ پس از امضای «توافق‌نامه مشارکت اقتصادی جامع هند و امارات» (CEPA) -اولین مشارکت امارات از این دست و اولین مشارکت هند در منطقه شورای همکاری خلیج‌فارس- بیشتر تقویت شد. از زمان عملیاتی شدن CEPA، تجارت دوجانبه بین هند و امارات شاهد رشد ۲۰درصدی نسبت به سال گذشته بوده است. صادرات هند به امارات نیز ۱۲‌درصد افزایش یافت و به ۳۱.۳میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳-۲۰۲۲ رسید.

براساس CEPA، دو کشور قصد دارند تجارت دوجانبه را به ۱۰۰میلیارد دلار در پنج‌سال آینده افزایش دهند و زنجیره تامین را تقویت کنند. این هدف در مسیر درست قرار دارد، زیرا امارات آماده است تا به‌عنوان سومین شریک تجاری هند با رکورد ۸۸میلیارد دلار تجارت دوجانبه (پس از چین و ایالات‌متحده) در سال ۲۰۲۳ ظاهر شود. در آینده، CEPA  قصد دارد تا ۱۰‌هزار تعرفه را بین این دو اقتصاد کاهش داده و در نهایت حذف کند و تجارت دوجانبه را به ارتفاعات جدیدتری سوق دهد. «پیوش گویال»، وزیر بازرگانی و صنعت هند، طی سخنانی در «اجلاس مشارکت هند-امارات ۲۰۲۳» تاکید کرد که CEPA از کارآفرینی و اهداف اقتصادی مکمل شرکای دوجانبه حمایت خواهد کرد. وی همچنین گفت که شرکای CEPA همکاری در تجارت روپیه-درهم، تجارت دیجیتال و کریدورهای غذایی، انرژی سبز و زیرساخت‌های اتصال را تعمیق خواهند بخشید.

مکمل بودن اقتصادها و امنیت انرژی

علاوه بر ادغام اقتصادی دوجانبه، شرکا بر روی مکمل بودن اقتصاد خود نیز بازی کرده‌اند. با افزایش ظرفیت صنعتی و تولیدی در هند، امارات ثابت کرده که صادرکننده قابل اعتماد و انعطاف‌پذیر انرژی است. امارات به‌عنوان سومین منبع بزرگ نفت هند پس از عربستان‌سعودی و عراق ظاهر شده است. در جریان سومین سفر نخست‌وزیر هند «نارندرا مودی» به امارات در فوریه ۲۰۱۸، «شرکت ذخایر استراتژیک نفت هند» (ISPRL) و «شرکت ملی نفت ابوظبی» امارات (ADNOC) توافق‌نامه‌ای را امضا کردند که جزئیات قیمت‌گذاری و عرضه پیوسته نفت را نشان می‌دهد. طبق این قرارداد، «شرکت ملی نفت ابوظبی» امارات ۴۰۰میلیون دلار برای ذخیره نفت خام در «مغارهای سنگی زیرزمینی»ISPRL سرمایه‌گذاری خواهد کرد. چنین قراردادهایی نه‌تنها بر مکمل‌های اقتصادی تاکید می‌کنند، بلکه امنیت انرژی را به‌عنوان ستون اساسی روابط دوجانبه به نمایش می‌گذارند.

همگرایی‌های استراتژیک و «خرده‌همکاری‌ها»

هند و امارات همچنین در فرهنگ راهبردی در حال ظهور بین‌المللی و اصلاحات چندجانبه، جایگاه مشترکی پیدا می‌کنند. شرکای دوجانبه نظرات مشابهی در مورد موضوعات استراتژیک مانند تسلط دلار آمریکا در تجارت بین‌المللی، تروریسم و پایان دادن به خصومت‌‌‌ها در اوکراین ابراز کرده‌‌‌اند. این دو شریک دوجانبه همچنین خواستار نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین هستند که نقش مهم‌تر اقتصادهای نوظهور در اقتصاد جهانی را تجویز و تصدیق کند. این همگرایی‌های استراتژیک با رسمی شدن گروه‌بندی‌های کوچک، مانند «گروه‌بندی هند، اسرائیل، آمریکا، امارات» (I۲U۲) و سه‌جانبه دریایی «هند-امارات–فرانسه» به اوج خود رسید.

گروه‌بندی I۲U۲، یک ابتکار امیدوارکننده برای همکاری و توسعه اقتصادی، بر امنیت غذایی، امنیت انرژی، امنیت آب و تغییرات آب‌وهوایی تمرکز دارد. این «خرده‌همکاری‌های» دوجانبه به‌سرعت عمل کرده و سه‌پروژه اول خود را در امارات و هند با سرمایه‌گذاری ۶میلیارد دلاری در کارخانه‌های نمک‌زدایی، پروژه‌های انرژی پاک و پارک‌های غذایی اعلام کرده است. هند، امارات و فرانسه اخیرا اولین رزمایش دریایی سه‌جانبه خود را در خلیج عمان انجام دادند که نشان‌دهنده تمایل آنها برای مقابله جمعی با چالش‌های استراتژیک سنتی و غیرسنتی در حوزه دریایی است.

دوستی سیاسی

افزایش تعاملات دولتی در سطح بالا باعث ایجاد همگرایی استراتژیک و توافقات دوجانبه سودمند بین شرکای دوجانبه شده است. نخست‌وزیر نارندرا مودی بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ چهار بار از امارات دیدار کرد و حاکمان امارات متقابلا چهار دیدار از هند در همان دوره داشتند. نخست‌وزیر مودی همچنین آخرین بار برای ابراز تسلیت درگذشت شیخ خلیفه بن‌زاید آل‌نهیان، رئیس‌ سابق امارات و حاکم ابوظبی، به امارات سفر کرد. این حرکات نشان از دوستی سیاسی و همسویی ایدئولوژیک دارد. علاوه بر همگرایی در سطح ملی، تعامل هند با امارات متحده عربی در سطح زیرملی نیز برای روابط دوجانبه هند و امارات بسیار مهم بوده است، به طوری که مهاجران هندی و وجوه ارسالی آنها پل ارتباطی بین دو کشور است. «پینارایی ویجایان»، وزیر ارشد کرالا، روابط امارات با کرالا را «رابطه صمیمانه» توصیف کرده است.

علاوه بر حضور تعداد زیادی از مهاجران کرالایی که سهم آنها در اقتصاد امارات توسط دولت امارات به رسمیت شناخته شده است، در چند سال گذشته شاهد افزایش تعداد هندی‌‌‌های اهل اوتار پرادش و تلانگانا در امارات بوده‌‌‌اند که زندگی و معیشت جدید خود را یافته‌‌‌اند. معرفی ویزای «طلایی» و «سبز» به استعدادهای بیشتر هندی، به‌ویژه کارآفرینان، کمک می‌کند تا جای پای خود را در بخش «فین‌‌‌تک» و «استارت‌آپ» امارات گسترش دهند. افتتاح اولین پردیس خارج از کشور موسسه فناوری هند در ابوظبی در سال ۲۰۲۴ باعث تقویت روابط بین مردم با مردم و تقویت تعامل با جوانان خواهد شد.

مزایای دوجانبه برای جنوب جهانی

به‌عنوان مشارکتی که بر پایه پیوندهای تمدنی و همسو با منافع ساخته شده است، روابط دوجانبه هند و امارات می‌تواند تاثیر جهانی مثبتی نیز داشته باشد؛ به‌عنوان مثال، پروژه‌های توسعه مشترک هند و امارات در آفریقا. در سپتامبر ۲۰۲۲، «اس. جایشانکار» وزیر امور خارجی هند و همتای اماراتی‌اش «شیخ عبدالله بن‌زاید آل‌نهیان»، در مورد تقویت رویکردهای دوجانبه با ابتکارات مشترک در بخش توسعه در کنیا و تانزانیا و بررسی پروژه‌های مشترک برای امنیت غذایی در آفریقا در چارچوب «I۲U۲» گفت‌وگو کردند. این اطمینان پس از دیدار هیات بلندپایه مشترک با وزیر بهداشت تانزانیا، «اممی موالیمو» برای بحث در مورد پروژه‌های خاص به‌منظور همکاری با دولت و ارائه‌دهندگان خدمات درمانی بخش خصوصی در این کشور آفریقای شرقی صورت گرفت.

تحلیلگران تجاری همچنین نسبت به CEPA  رویکرد مثبتی دارند؛ زیرا نه‌تنها دسترسی هند به بازار امارات را باز می‌کند، بلکه به گسترش ردپای استارت‌آپ‌های هندی در سایر مناطق غرب آسیا و شمال آفریقا نیز کمک می‌کند. از آنجا که هند مسیر خود را به پیش می‌‌‌برد و در این دوران پرتلاطم گروه۲۰ را رهبری می‌کند، امارات متحده شریک ثابت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی‌اش باقی می‌‌‌ماند. مبانی تعامل اقتصادی، روابط دیاسپوراها و همگرایی‌های استراتژیک، روابط هند و امارات را در ۱۰سال گذشته عمیق‌تر کرده است. این روابط دوجانبه قرار است قوی‌‌‌تر شود؛ زیرا CEPA ریشه‌‌‌های عمیق‌‌‌تری پیدا می‌کند و دستگاه‌‌‌های سیاستگذاری و کسب‌وکار هر یک از شرکا را به سمت تعامل موفق‌‌‌تر و متقابلا سودمندتر و معنادارتر هدایت می‌کند.

 

منبع: بنیاد تحقیقات آبزرور