نشست درباره ایران در کاخ سفید

چرا اهمیت دارد؟: مقامات اسرائیلی می‌گویند که نگرانی فزاینده‌‌ای در اسرائیل در مورد تحولات برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد که سیاستمداران اسرائیلی ادعا می‌کنند می‌تواند با تلاش‌‌های احتمالی تسلیحاتی مرتبط باشد. ایران بارها تمایل به ساخت سلاح هسته‌‌ای را رد کرده است. مقامات ایران تاکید کرده‌‌اند تولید و به‌‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌‌ای ایران به‌‌رغم پیشرفته بودن، ماهیت صلح‌‌آمیز دارد.

محرک خبر: گروه مشورتی استراتژیک ایالات متحده و اسرائیل (SCG) که در سال ۲۰۰۹ در دوران دولت باراک اوباما تشکیل شد، یک انجمن کلیدی برای گفت‌وگوهای ایالات متحده و اسرائیل در مورد برنامه هسته‌‌ای ایران است.این کارگروه توسط مشاوران امنیت ملی اسرائیل و ایالات متحده رهبری می‌شود و نمایندگانی از امنیت ملی، سیاست خارجی و آژانس‌‌های اطلاعاتی هر دو کشور در آن حضور دارند.این مجمع از مارس ۲۰۲۳ تشکیل نشده است. مقامات آمریکایی و اسرائیلی می‌‌گویند که از آن زمان، برنامه هسته‌‌ای ایران به طور قابل‌توجهی گسترش یافته است.

فلاش بک: قرار بود گردهمایی این مجمع پنج‌شنبه گذشته برگزار شود، اما پس از انتشار ویدئویی که نتانیاهو در آن دولت بایدن را به توقف ارسال تسلیحات آمریکا به اسرائیل متهم کرد، توسط کاخ سفید لغو شد. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری گفت: «ویدئوی نتانیاهو بسیار ناامید‌کننده، گیج‌کننده و آزاردهنده بود. ما نگرانی خود را در سطوح مختلف به دولت اسرائیل ابراز کردیم.»

چشم‌انداز چگونه است؟: مقامات ارشد اسرائیلی و آمریکایی گفتند که تاریخ این نشست تعیین نشده است، اما افزودند که انتظار می‌رود در اواسط ژوئیه، قبل از سخنرانی برنامه‌‌ریزی شده نتانیاهو در کنگره در ۲۴ ژوئیه برگزار شود.قرار است یک هیات بلندپایه اسرائیلی به ریاست تراخی هانگبی، مشاور امنیت داخلی اسرائیل و ران درمر، وزیر امور راهبردی این رژیم برای این مذاکرات به واشنگتن سفر کند. کاخ سفید از اظهارنظر خودداری کرد.

آنها چه می‌‌گویند: یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل، نگرانی‌های اسرائیل را در مورد تحولات برنامه هسته‌‌ای ایران طی دیدارهای این هفته‌‌اش با مقامات ارشد دولت بایدن در واشنگتن مطرح کرد.لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، روز سه‌‌شنبه طی جلسه خود در پنتاگون به گالانت گفت که ایالات متحده با اسرائیل در حصول اطمینان از اینکه ایران نمی‌تواند سلاح هسته‌‌ای تولید کند، همسو است.

گالانت در دیدار با آستین ادعا کرد: «بزرگ‌ترین تهدید برای آینده جهان و آینده منطقه ما ایران است و زمان در حال سپری شدن است. اکنون زمان تحقق تعهد دولت‌‌های آمریکا طی سال‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌‌ای است.»

همچنین در گزارش آکسیوس در این‌باره آمده است: «برخی مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفته‌‌اند این اطلاعات نشانه نگران‌‌کننده‌‌ای درباره اهداف هسته‌‌ای ایران است اما برخی مقامات دیگر دو طرف نیز معتقدند که این تنها یک تغییر ناگهانی و موقت است که نمایانگر تغییری در سیاست و راهبرد ایران در جهت استفاده جنگ‌‌افزاری (از فناوری هسته‌‌ای) نیست.»گفته شده بود که این اطلاعات جدید یکی از مسائل مورد بحث در جلسه آتی آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره ایران خواهد بود. یک مقام آمریکایی نیز گفت که نتیجه‌‌گیری قطعی درباره این اطلاعات جدید وجود ندارد اما مسائلی را مطرح می‌کند که باید توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد بحث قرار بگیرند.