ردصلاحیت 28 درصدی

بسیاری این رد صلاحیت‌ها یا به قولی عدم احراز صلاحیت‌ها را ناشی از برخی تلاش‌ها برای خالص‌سازی می‌دانند. با تمام اینها روز گذشته رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد عدم احراز و عدم تایید به معنای ردصلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس نیست و اگر کسی اعتراض داشته باشد شورای نگهبان به آن رسیدگی می‌کند. همزمان علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها در این مرحله جنبه مقدماتی دارد و نهایی نیست، اعلام کرد داوطلبان انتخابات مجلس که صلاحیتشان در هیات اجرایی تایید نشده ممکن است در شورای نگهبان تایید شوند. سخنانی که می‌تواند تا حدی برای نمایندگان ردصلاحیت شده امیدوارکننده باشد.  دراین میان اگرچه اسامی بسیاری از چهره‌های سیاسی اعم از نمایندگان پیشین مجلس در میان نام‌های رد صلاحیت‌شدگان است، بنابر اعلام هیات اجرایی صلاحیت همه نمایندگان فعلی حوزه انتخابیه تهران برای دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی تایید شده است‌.

اما درحالی که روز جمعه «دنیای اقتصاد» از رد صلاحیت ۸نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی ازسوی هیات اجرایی ازجمله سه نماینده تبریز خبر داده بود، روز گذشته به شمار این نمایندگان افزوده شد. به گزارش خبرآنلاین بر اساس اخبار رسیده، اردشیر مطهری از حوزه انتخابیه گرمسار، مصطفی نخعی نماینده مردم نهبندان و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، رحمت‌الله فیروزی‌پور نماینده نطنز، ‌الله‌ویردی دهقانی نماینده ورزقان و سید‌مهدی فرشادان نماینده سنندج نیز ردصلاحیت شده‌اند.  تسنیم نیز روز گذشته از ردصلاحیت رجب رحمانی نماینده تاکستان، سمیه محمودی نماینده شهرضا، احمد رسولی‌نژاد نماینده دماوند،‌ سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان، جلیل مختار نماینده آبادان، محسن زنگنه نماینده تربت‌حیدریه و اکبر احمدپور نماینده خواف خبر داد.

نمایندگان ادواری که تایید نشدند

همچنین اسامی دیگری از نمایندگان ادوار مجلس نیز به لیست رد صلاحیت‌شدگان افزوده شده است. ازجمله غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، حمید رسایی و علی مطهری که توسط هیات اجرایی رد صلاحیت شدند. حمید رسایی ازجمله افرادی است که می‌گوید با استناد به بند ۱۰ ماده ۳۳ از طرف هیات اجرایی، عدم احراز صلاحیت شده‌ است‌. مطهری نیز به استناد بند ۲ و ۴ ماده ۳۱ قانون انتخابات مجلس ردصلاحیت شده است‌.

داماد روحانی در میان رد‌شدگان

در کنار این اسامی نام کامبیز مهدی‌زاده، داماد حسن روحانی رئیس‌جمهور پیشین کشورمان نیز به چشم می‌خورد که روز گذشته از رد صلاحیت خود در انتخابات مجلس به استناد بند ۲ ماده ۳۱ خبر داد. بند ۲ ماده ۳۱ «التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران» را بیان می‌کند‌. علی باقری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو جبهه اصلاحات نیز دیروز از عدم تایید صلاحیتش به استناد بند ۳ ماده ۳۳ در مورد عضویت در گروه‌های غیرقانونی خبرداد.

چند نفر از قم رد صلاحیت شدند‌؟

رد صلاحیت‌ها تنها شامل تهران و تبریز نمی‌شود‌. به گفته عباس ذاکریان، فرماندار قم از بین ۴۰۱ داوطلبی که برای دوازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه استان قم ثبت‌نام کرده بودند، ۱۰۶ نفر از نامزدهای نمایندگی مجلس در این استان رد صلاحیت و ۲۰ نفر هم عدم احراز صلاحیت شده‌اند. فرماندار قم همچنین گفت: ۲۷۴ کاندیدای انتخابات مجلس در قم تایید صلاحیت شده‌اند‌. حوزه انتخابیه استان قم در مجلس شورای اسلامی، سه کرسی دارد.

چند درصد تایید صلاحیت شدند؟

همزمان روز گذشته محمدتقی شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد از مجموع ۲۴ هزار و ۹۸۲ نفری که در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کردند، ۱۴ درصد عدم تایید و ۱۴ درصد هم عدم احراز گرفته‌اند که از این میزان (عدم تایید و عدم احراز) ۳۰ درصد مدارک کافی ارائه نداده‌اند. رد صلاحیت‌شدگان از امروز می‌توانند به مدت چهار روز با مراجعه به سایت وزارت کشور اعتراض خود را ثبت کنند. درهمین ارتباط هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان گفت: ارتباط داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی با شورای نگهبان به صورت مجازی و از طریق میز خدمت این شورا و سامانه‌ای به نام «سامانه داوطلب» انجام خواهد شد. به گزارش «ایرنا»، وی اضافه کرد: تمامی مراحل اعم از اعتراض داوطلبان به نتیجه مراحل بررسی صلاحیت هیات اجرایی، هیات نظارت استان و هیات مرکزی، شورای نگهبان شامل ثبت اعتراض و توضیحات، ارسال مدارک و در صورت نیاز هماهنگی حضور داوطلب، به‌طور کامل از طریق این سامانه انجام خواهد شد و داوطلبان نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر شورای نگهبان نخواهند داشت.