وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری با همتای ترکیه‌‌‌ای گفت: «در صورت ادامه روند کنونی در غزه، مقاومت اقدام غافلگیرانه دیگری را مورد تصمیم قرار خواهد داد و شرایط به گونه دیگری خواهد بود.» به گزارش خبرگزاری فارس، امیرعبداللهیان و فیدان پس از رایزنی طولانی‌مدت به تشریح  گفت‌و‌گوها در جمع خبرنگاران پرداختند. امیرعبداللهیان که دیپلماسی فعالی را با هدف ایجاد آتش‌بس در نوار غزه در چند هفته گذشته در دستور کار دارد، افزود: «ایران همچنان به تلاش‌‌‌های خود در رایزنی با متحدان و دوستان خود در منطقه برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ ادامه می‌دهد. رئیس‌جمهور در گفت‌‌‌وگو با برخی سران منطقه و کشورهای اسلامی ایده برگزاری نشستی با حضور سران کشورهای اسلامی و عربی را با هدف توقف فوری جنایات جنگی رژیم آپارتاید و کودک‌‌‌کش اسرائیل علیه غیرنظامیان فلسطین در غزه و کرانه باختری ارائه کرده است.

در قطر و در ترکیه این ایده را که مورد استقبال بسیاری از رهبران کشورهای اسلامی است پیگیری می‌‌‌کنیم. پیش از این نیز، این ایده را با مقامات عربستان و مصر در میان گذاشته‌‌‌ایم.»امیرعبداللهیان در این دیدار با تشکر از موضع قوی اخیر رئیس‌جمهور ترکیه و نیز حمایت قوی و پرشور مردم این کشور از مردم مظلوم فلسطین و اعلام مخالفت با جنایات رژیم صهیونیستی، خواستار اقدامات عاجل و موثر کشورهای اسلامی برای پایان دادن به جنایات جنگی و عملیات نسل کشی رژیم نژادپرست صهیونیستی علیه ملت فلسطین شد. همچنین وزیر خارجه درباره دیگر مباحث مطرح شده در این نشست گفت: «با استفاده از این فرصت درباره برخی موضوعات از جمله موضوعات مربوط به مناسبات دوجانبه گفت‌‌‌وگو کردیم و در آینده نزدیک سفر آیت‌الله رئیسی به دعوت رسمی آقای اردوغان به آنکارا انجام خواهد شد و کمیسیون عالی مشترک همکاری‌‌‌های دو کشور را در آینده نزدیک برگزار خواهیم کرد.»

وی با اشاره به دیدارش با مقامات حماس در دوحه توضیح داد: «در صورت عدم‌توقف نسل‌‌‌کشی و جنایات جنگی علیه غیرنظامیان، منطقه به اتخاذ تصمیمی بزرگ و تعیین‌کننده بسیار نزدیک شده است. در صورت عدم‌توقف فوری جنگ مسوولیت خارج شدن شرایط منطقه از کنترل همه طرف‌‌‌ها و گسترش دامنه و ابعاد جنگ به صورت مستقیم متوجه آمریکا و اسرائیل و طرفداران تداوم جنایات جنگی خواهد بود. آمریکا باید مسوولیت حمایت تمام قد و گسترده خود در تداوم کشتار زنان غیرنظامی و کودکان در غزه و کرانه باختری را بپذیرد و آمادگی داشته باشد تبعات آن را تحمل کند. در صورت ادامه این روند مقاومت اقدام غافلگیرانه دیگری را مورد تصمیم قرار خواهد داد و شرایط به گونه دیگری خواهد بود.»

نگرانی ترکیه از گسترش جنگ

وزیر خارجه ترکیه نیز در این نشست خبری گفت: «ما نسبت به گسترش دایره جنگ و رسیدن آن به کشورهای منطقه نگران هستیم و در این خصوص با وزیر خارجه ایران تبادل‌‌‌نظر کردیم. ترکیه آماده است تا در هر روندی برای حل این مساله مشارکت داشته باشد.» فیدان با اشاره به بمباران مناطق مختلف در غزه گفت: «کمپ آوارگان، بیمارستان‌ها و حتی مساجد تحت بمباران قرار دارند. تجمع روز جمعه یکی از بزرگ‌ترین واکنش‌های ما بود. ما از روز ۷ اکتبر با همه طرف‌‌‌ها از جمله غرب در دیپلماسی هستیم. استانداردهای دو گانه با اوکراین و فلسطین را نمی‌‌‌‌‌‌پذیریم. اگر دنیایی عادلانه می‌‌‌خواهیم باید اصولی و منسجم رفتار کنیم.» وی تاکید کرد: «ما نمی‌توانیم تداوم رنج‌‌‌های گسترده در غزه و همچنین گسترش دایره جنگ به کشورهای همجوار را قبول کنیم.»

انتقاد هنیه از آمریکا

همچنین اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دوحه، با تشریح آخرین وضعیت تحولات غزه خاصه جنایات بی‌‌‌سابقه رژیم صهیونیستی علیه شهروندان غزه گفت: «حجم مواد منفجره‌‌‌ای که تاکنون رژیم صهیونیستی علیه شهروندان و اماکن مسکونی غزه به کار برده، بزرگ‌تر از حجم بمب اتمی آمریکا در هیروشیماست.» به گزارش «ایسنا»، این دیدار روز سه‌‌‌شنبه طی سفر امیرعبداللهیان به دوحه انجام گرفت. هنیه افزود: «اقدام‌‌‌ آمریکا در گسیل ناوها و نیروهای خود به منطقه و هشدار به دیگران، با هدف باز کردن دست صهیونیست‌‌‌ها در تداوم جنایات وحشیانه آنها علیه غزه صورت می‌گیرد.»