سیگنال‌های مثبت از تهران به آنکارا

در یک جنگ ۴۴روزه در سال ۲۰۲۰، حمایت نظامی ترکیه در کمک به آذربایجان برای بازپس گیری تمام اراضی اشغال‌شده توسط ارمنستان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی کلیدی بود و این کشور از تلاش کنونی این کشور نفت‌خیز برای تصرف حمایت می‌کند. تمام قره‌باغ که منطقه‌ای کوهستانی است، در سطح بین‌المللی به‌عنوان بخشی از آذربایجان شناخته می‌شود؛ اما جمعیت آن ۹۵درصد ارمنی است. اردوغان گفت که «مایه افتخار» است که آخرین پیروزی جمهوری آذربایجان در مدت کوتاهی با حداکثر حساسیت به حقوق غیرنظامیان با موفقیت به پایان رسید.

به گزارش المانیتور، حتی زمانی که او این سخنان را به زبان می‌آورد، تصاویر وحشتناکی از زنان و کودکانی منتشر شد که گفته می‌شود بر اثر گلوله باران جمهوری آذربایجان زخمی شده‌اند. رجب طیب اردوغان مدعی شد که ارتش جمهوری آذربایجان در مقابل تروریست‌ها ایستادگی کرد و جان غیر نظامیان را در نظر گرفت. به گزارش خبرگزاری آنادولو، اردوغان درباره کریدور موسوم زنگزور نیز تاکید کرد: «ترکیه از کریدور صلح‌آمیز بین آذربایجان و ارمنستان برای اتصال نخجوان حمایت می‌کند؛ اما اگر ایروان با چنین چیزی مخالفت کند، کریدور می‌تواند از ایران عبور کند که این ایده‌ای مثبت است. ما تمام تلاش خود را برای افتتاح کریدور زنگزور انجام می‌دهیم، سیگنال‌های مثبتی نیز از ایران می‌آید، اگر ارمنستان از باز شدن کریدور زنگزور جلوگیری کند، این کریدور می‌تواند از ایران عبور کند.»

قره‌باغ لرزید

 مقامات روز سه‌شنبه گفتند که در انفجار روز دوشنبه در یک انبار سوخت در منطقه جداشده قره‌باغ جمهوری آذربایجان دست‌کم ۲۰نفر کشته و نزدیک به ۳۰۰نفر زخمی شدند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، وزارت بهداشت قره‌باغ در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از انفجار در نزدیکی شهر خانکندی، کارکنان اورژانس ۲۹۰بیمار «با درجات مختلف سوختگی» را به چهار مرکز درمانی مختلف منتقل کردند. این وزارتخانه گفت که هفت نفر از این افراد در بیمارستان جان باختند و جسد ۱۳نفر در محل کشف و به دفتر پزشکی قانونی منتقل شد. وی افزود: «وضعیت ده‌ها بیمار همچنان وخیم است.» این وزارتخانه گفت: «پزشکان و کادر پزشکی در خانکندی تمام تلاش خود را برای نجات جان مجروحان در این شرایط سخت و تنگ انجام می‌دهند.» علت انفجار مشخص نشده است. شاهدان از داخل قره‌باغ گزارش دادند که این اتفاق زمانی رخ داد که مردم برای سوخت‌گیری خودروهای خود در صف ایستاده و در حال تخلیه منطقه بودند.

از زمانی که حمله نظامی هفته گذشته باکو، این منطقه را به کنترل آذربایجان بازگرداند، هزاران ارمنی از منطقه جدا شده به ارمنستان فرار کرده‌اند. جریانی از اتومبیل‌ها، اتوبوس‌ها، کامیون‌های سنگین و حتی تراکتورها، مملو از کیسه‌های حاوی وسایل اولیه و گاه حیوانات، از بعد از ظهر یکشنبه به‌طور پیوسته از قره‌باغ به سمت ارمنستان سرازیر شده‌اند. میدان مرکزی گوریس، شهری در آن سوی مرز در ارمنستان، به یک کمپ موقت پناهندگان با افرادی که به دنبال سرپناه و کمک‌های دیگر هستند، تبدیل شده است. دولت ارمنستان اعلام کرد که تا صبح روز سه‌شنبه ۱۳هزار و ۳۵۰آواره اجباری از قره‌باغ وارد ارمنستان شده‌اند. دولت منطقه جدا شده از مردمی که از این منطقه فرار می‌کنند، از آنها خواسته است عجله نکنند؛ زیرا تمام جاده‌های داخل قره‌باغ با ترافیک مسدود شده است. پناهندگان اخیر در گوریس می‌گویند که بیرون آمدن آنها یک روز کامل طول کشیده است و جریان طولانی خودروها در یک جاده مارپیچ به سمت مرز ارمنستان قابل مشاهده است. پزشکان نظامی که بخشی از نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه هستند، در حساب پیام‌رسانی تلگرام خود گزارش دادند که در حال ارائه کمک‌های اضطراری به مجروحان این انفجار هستند. آنها گفتند که ۲۳نفر با سوختگی‌های مختلف به واحد پزشکی نیروهای حافظ صلح روسیه تحویل داده شده‌اند.