به گزارش المانیتور، پرونده مربوط به نفتکش سوئز راجان، که مقامات فدرال آن را در ماه آوریل مصادره و به سمت ایالات متحده هدایت کردند، در بحبوحه تنش‌‌‌های گسترده‌‌‌تر با ایران بر سر برنامه هسته‌‌‌ای این کشور و بازداشت شهروندان آمریکایی مطرح شد.نفتکش ۱۲ ساله با پرچم جزایر مارشال که با حدود ۹۸۰‌هزار بشکه نفت خام ایران بارگیری شده بود، ماه‌‌‌ها در سواحل گالوستون، تگزاس لنگر انداخته بود.این کشتی در ماه اوت پس از اینکه اعضای کنگره این سوال را مطرح کردند که آیا تحرکات سپاه مانع تخلیه آن شده است یا خیر، تخلیه شد. یکی از فرماندهان ارشد نیروی دریایی سپاه پاسداران در ماه ژوئیه گفت که تهران علیه هر شرکت کشتیرانی که محموله سوئز راجان را تخلیه کند، اقدام تلافی‌‌‌جویانه خواهد کرد.

بنا بر گزارش‌ها، شرکت‌های کشتیرانی آمریکایی از ترس اقدام تلافی جویانه احتمالی، تمایلی به انتقال نفت نداشتند. شرکت دارنده نفتکش سوئز راجان با نام Empire Navigation اخیرا به دلیل آنچه قاچاق محموله نفتی ایران عنوان شده است، مجرم شناخته شده و توافق کرده است که ۴/  ۲ میلیون دلار جریمه پرداخت کند.در دادگاه فدرال واشنگتن آمده است که Empire Navigation، شرکت یونانی این کشتی، با انتقال نفت قاچاق از آسیای جنوب شرقی به ایالات متحده موافقت کرده است.

وزارت دادگستری ادعا کرده که عوامل کشتی سعی کردند با استفاده از انتقال کشتی به کشتی، سیستم شناسایی خودکار جعلی، اسناد ساختگی و سایر ابزارها، منشأ نفت را پنهان کنند.این بیانیه همچنین افزود که اجاره‌‌‌کننده کشتی از سیستم مالی ایالات متحده برای تسهیل حمل‌‌‌و‌‌‌نقل نفت ایران استفاده کرده است. در اقدامی تلافی‌‌‌جویانه از سوی ایران، کماندوهای نیروی دریایی ایران نفتکش Advantage Sweet، یک نفتکش به مقصد ایالات متحده را در آوریل امسال در خلیج عمان توقیف کردند. به گفته نیروی دریایی آمریکا که در ماه ژوئیه با هدف جلوگیری از توقیف دو نفتکش تجاری ایران در خلیج عمان مداخله کرد، از سال ۲۰۲۱، نیروی دریایی ایران و سپاه پاسداران نزدیک به ۲۰ کشتی تجاری با پرچم بین‌المللی را مورد حمله یا توقیف قرار داده‌‌‌اند.

واشنگتن به حملات اخیر به نفتکش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با تجمع نیروهای نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس پاسخ داده است. همچنین وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه به وقت محلی و پس از بیش از یک سال و نیم به‌صورت رسمی به توقیف محموله نفتی ایران اعتراف کرد. به گزارش خبرگزاری «ایرنا»، وزارت دادگستری آمریکا که روز جمعه به وقت محلی منتشر شد، از توقیف موفقیت‌‌‌آمیز یک محموله چند میلیون دلاری نفت خام مرتبط با سپاه که عازم کشور دیگری بود، خبر داد.در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا آمده است: این اولین حکم کیفری در تاریخ است که شرکتی را به دلیل تسهیل فروش و حمل‌ونقل غیرقانونی نفت ایران محکوم و بیش از ۹۸۰‌هزار بشکه نفت خام قاچاق را توقیف می‌کند.در این بیانیه آمده است: طبق اسناد دادگاه، در ۱۹ آوریل، شرکت سوئز راجان لیمیتد به نقض قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی آمریکا اعتراف کرد. در همان تاریخ، این شرکت توسط کارل جی نیکولز قاضی دادگاه منطقه‌ای کلمبیا آمریکا به سه سال ممنوعیت فعالیت شرکتی و جریمه تقریبا ۵/  ۲ میلیون دلاری محکوم شد. محموله قاچاق در حال حاضر در دادگاه منطقه‌ای ناحیه کلمبیا توقیف شده است.

در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا آمده است: ایالات متحده آمریکا در شکایت خود ادعا کرده است که نفت کشتی بر اساس قوانین مبارزه با تروریسم و پولشویی آمریکا مصادره شود.وزارت دادگستری آمریکا مدعی شده است: این شکایت حاکی از طرحی است که شامل چند نهاد وابسته به سپاه پاسداران ایران و نیروی سپاه قدس برای فروش مخفیانه و انتقال نفت ایران به یک مشتری در خارج از کشور است. شرکت‌کنندگان در این طرح با استفاده از انتقال کشتی به کشتی، گزارش سیستم شناسایی خودکار جعلی، اسناد جعلی و ابزارهای دیگر تلاش کردند مبدا نفت را پنهان کنند. در این شکایت همچنین آمده است که اجاره‌کننده کشتی از سیستم مالی آمریکا برای تسهیل حمل‌ونقل نفت ایران استفاده کرده است.

در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا آمده است: این شکایت همچنین ادعا می‌کند که نفت، دارایی‌‌‌های سپاه پاسداران و نیروی قدس است یا «منبع نفوذ» آنها را تشکیل می‌دهد. این دو نهاد توسط آمریکا به عنوان سازمان‌های تروریستی خارجی معرفی شده‌‌‌اند.بنابراین عملکرد این محموله نفتی یک پولشویی محسوب می‌شود.در این بیانیه همچنین ادعا شده است: وجوهی که با موفقیت در ارتباط با یک دولت حامی تروریسم توقیف شده‌اند، ممکن است به طور کلی یا جزئی به صندوق قربانیان تروریسم تحت حمایت دولتی ایالات متحده اختصاص یابد. سازمان امنیت ملی آمریکا و دفتر اف بی‌ای در مینیاپولیس در حال بررسی این موارد هستند.