اولین واکنش ایران به تحریم‌های جدید آمریکا

به ادعای آمریکا این شرکت‌ها در صادرات نفت ایران ایفای نقش کرده‌‌‌اند. به گزارش «ایسنا»، محمد مرندی، مشاور رسانه‌‌‌ای تیم مذاکره‌کننده هسته‌‌‌ای کشورمان در گفت‌‌‌وگو با شبکه راشاتودی در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه صادرات ایران و اینکه «آیا این نشان‌دهنده یک شکاف جدید در روابط تهران و واشنگتن است؟» گفت: «ایالات متحده سیاست «فشار حداکثری» را علیه ایران اعمال کرده و در واقع رئیس‌‌‌جمهور بایدن در حال دنبال کردن سیاست‌های دونالد ترامپ است. او تلاش می‌کند تا فشار اقتصادی را تا حد امکان افزایش دهد، چیزی که به عموم مردم آسیب می‌‌‌زند.» وی ادامه داد: «این سیاست آمریکاست و ایران به تحریم‌ها عادت کرده است. بنابراین، تحریم‌های جدید بی‌معنی هستند. این تحریم‌ها هیچ تاثیری بر صادرات ایرانی‌‌‌ها ندارند.»

تحریم نفتی

پنج‌شنبه هفته گذشته بود که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای اعلام کرد برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها توسط ایران، خزانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داری آمریکا دو شرکت حمل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل و انبار ژانگو و کشتیرانی دبلیو اس واقع در چین را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرده است. در بیانیه وزارت خزانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داری آمریکا آمده است که این اقدام، شرکت‌های دلال و صوری ایران در امارات، هنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنگ و هند را نیز هدف قرار داده است. وزیر خارجه آمریکا در ادامه بیانیه خود آورده است: «در زمانی که ایران درحال تسریع برنامه هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای خود است، ما به تسریع اعمال تحریم‌ها علیه نفت خام و محصولات پتروشیمی ایران که ذیل برجام برداشته شده بودند، ادامه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهیم.»

وی ادامه داد: «این اقدامات با هدف محدود کردن شدید صادرات نفت و محصولات پتروشیمی به‌‌‌طور منظم ادامه خواهند یافت.» بلینکن در ادامه هشدار داد که اگر دیگران نمی‌‌‌خواهند هدف تحریم‌های آمریکا قرار بگیرند، باید فورا به این‌‌‌گونه تبادلات خاتمه بدهند. درواقع این نخستین‌‌‌بار است که در دولت جو بایدن دموکرات شاهد آن هستیم که وزارت خزانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داری آمریکا، به‌‌‌طور مستقیم صادرات نفت ایران را هدف قرار می‌دهد. همچنین بعد از اعمال این تحریم‌ها، برخی مقام‌‌‌های آمریکایی به دفاع از این سیاست واشنگتن پرداختند؛ جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز شنبه گفت که کشورش همچنان به دنبال اهدافی برای وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران است.

واکنش ایران به اولین دور تحریم بایدن

البته پیش‌تر آمریکا تحریم‌هایی را علیه پتروشیمی ایران اعمال کرده بود. در اواخر خرداد ماه بود که خبر رسید وزارت خزانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای، شرکت پتروشیمی فن‌‌‌آوران سهامی عام، شرکت پتروشیمی خارک سهامی عام، شرکت پتروشیمی مارون و چند شرکت چینی و اماراتی حامی این شرکت‌ها را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است. این وزارتخانه همچنین تحریم‌هایی را علیه دو شخص به دلیل کمک مادی، حمایت و ارائه مصالح، فناوری و کالاهای لازم به شرکت پتروشیمی تریلیانس اعمال کرده بود.  این تحریم‌ها نیز از نظر مقامات آمریکایی بجا بود و حتی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته بود که در نبود توافق، از ابزار تحریم علیه ایران استفاده می‌‌‌کنیم.

در آن مقطع ایران در واکنش به تحریم‌ها در حوزه گازدهی به سانتریفیوژهای IR۶ وارد عمل شد. در ۳۱ خرداد ماه بود که خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران در حال آماده‌‌‌سازی برای تزریق گاز UF۶ (اورانیوم هگزافلورید) به سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات فردو است. اقدامی که بعدتر تروئیکای اروپایی به آن واکنش نشان دادند؛ انگلیس، آلمان و فرانسه در بیانیه‌‌‌ای مشترک که در نهم تیرماه و پیش از آغاز جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ منتشر شد از ایران خواستند تا از فرصت دیپلماتیک مذاکرات وین برای احیای برجام استفاده کند.

آنها همچنین در بخشی از این بیانیه مدعی شدند: «اخیرا ایران اعلام کرد که سانتریفیوژهای قدرتمند و پیشرفته جدیدی را نصب کرده و از آنها استفاده می‌کند. ایران همچنین اعلام کرده بود که تجهیزات نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذیل برجام را قطع کرده است. این رخداد با توجه به این مساله که ایران به انباشت بی‌‌‌نظیر اورانیوم با غنای ۲۰ و ۶۰‌درصد ادامه می‌دهد، بسیار نگران‌‌‌کننده است.» البته قبل از این اقدام آژانس، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در توییتی با اشاره به اینکه «ایران از مسیر مذاکره منتج به نتیجه فاصله نمی‌گیرد»، بر عزم ایران برای بی‌‌‌اثر کردن سیاست تحریمی آمریکا تاکید کرده بود. امیرعبداللهیان افزود: «به قانون مجلس پایبندیم، مذاکره را ادامه می‌دهیم؛ تردیدی به خود راه نمی‌دهیم که تحریم‌ها را بی‌‌‌اثر کنیم.»

مذاکرات در حال پیگیری است

البته با وجود تحریم‌های جدید آمریکا و واکنش تهران، همزمان مذاکرات در حال پیگیری است؛ در این راستا وزارت خارجه قطر خبر داد که محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر روز شنبه تلفنی با حسین امیرعبداللهیان درباره تحولات مذاکرات توافق هسته‌‌‌ای گفت‌‌‌وگو کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری الجزیره، وزیر خارجه قطر در این گفت‌‌‌وگوی تلفنی بر اشتیاق دوحه برای دستیابی تهران و واشنگتن به توافقی برای احیای برجام تاکید کرد. وزیر خارجه قطر افزود که دستیابی به توافق هسته‌‌‌ای عادلانه به نفع امنیت و ثبات منطقه خواهد بود. امیرعبداللهیان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز با وزیر خارجه قطر دیدار و گفت‌‌‌وگو داشته است. همچنین در تماس تلفنی جمعه شب بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان با وزیر امور خارجه کشورمان آخرین تحولات دوجانبه و منطقه‌ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین طرفین در خصوص آخرین تحولات مذاکره برای رفع تحریم‌ها رایزنی کردند.