عدم واریز پول بیت‌المال تخلف قطعی است

او افزود: موضوع خیلی پیچیده‌ای نیست و دو تصمیم می‌توان گرفت که بدون هیچ خطا صفر تا صد آن را انجام دهیم. اگر در کشور عرضه نداشته باشیم و اجازه دهیم پولی از بیت‌المال در حساب‌های تجاری بماند و همه به حساب خزانه نرود، کار دچار خطا شده است از این‌رو باید این موضوع را تخلف قطعی محسوب کنیم تا حداقل بدانیم پول کجاست. قالیباف خاطرنشان کرد: گاهی پول را از حساب برمی‌دارند و به حساب‌های تجاری واریز می‌کنند و یک سال در آن حساب می‌ماند؛ طی این زمان مسوولان جابه‌جا می‌شوند و فراموش می‌شود که پولی در حساب مانده است، بنابراین این موضوعات را با پیچیده نکردن می‌توان حل کرد.

۵ درصد وزرا آگاهانه پول‌ها را جابه‌جا ‌کنند

قالیباف با اشاره به تعداد اندک وزرا که آگاهانه و نادرست پول‌ها را جابه‌جا می‌کنند، تاکید کرد: ممکن است در دولت‌های مختلف، حداکثر ۵ درصد وزرا آگاهانه و نادرست پول‌ها را جابه‌جا ‌کنند، اما ۹۵ درصد دیگر نسبت به این قضیه آگاهی ندارند. برخی مدیران اجرایی نمی‌دانند پول از کجا می‌آید و به کجا می‌رود. مدیری از سیستم خارج می‌شود و دیوان سال‌ها بعد متوجه می‌شود در زمان مدیریت وی چه اتفاقی افتاده است چون موضوعات به فراموشی سپرده شده است، اما اثر خود را گذاشته و چون رسیدگی‌ها به‌وقت نبوده حتی مجازات او نیز فایده‌ای ندارد.

او با تاکید بر لزوم شفاف، ساده و روان بودن گزارش‌های دیوان بیان کرد: مثلا می‌توان با یک نامه‌نگاری ساده به یک وزارتخانه اعلام کرد شما که نیاز به پول دارید می‌توانید از فلان حساب خود پول برداشت کنید، چرا که اغلب وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها در حسابی پول دارند، اما ممکن است در جریان آن نباشند. اگر میزان اعتبارات در گزارش‌ها به درستی منعکس شود خزانه می‌داند که می‌تواند صرفا با استفاده از موجودی‌های خود، اقدامات را جلو ببرد که این اجازه بر اساس ماده ۱۲۵ قانون محاسبات عمومی کشور به رئیس خزانه‌داری داده شده است.  رئیس مجلس در ادامه یادآور شد: این همان‌جایی است که باید دید چرا وظیفه قانونی انجام نمی‌شود؛ چون آن‌قدر این قانون به‌درستی اجرا نشده که امروز کار جدیدی به حساب می‌آید و یک دستگاه نظارتی می‌گوید که چرا چنین کاری انجام شده و تا او بخواهد درباره اقدامش توضیح بدهد کار از کار گذشته و او را کنار گذاشته‌اند و این همان جایی است که شجاعت از مدیران گرفته می‌شود. 

قالیباف با بیان اینکه مدیران انقلابی و شجاع به تهدیدها به چشم تهدید نمی‌نگرند، تصریح کرد: اگر قرار است در جمهوری اسلامی مسیر خود را با جدیت و دقت پیش ببریم باید بدانیم هرچه داریم فرصت است و تهدید نیست. تمام مسیر ما در دو موقعیت فرصت‌های با ریسک و فرصت‌های بدون ریسک تعریف می‌شود. در حقیقت مدیران انقلابی و شجاع به تهدیدها به چشم تهدید نمی‌نگرند، بلکه آنها را به چشم فرصت‌های با ریسک می‌بینند. حرکت‌های جهشی در فرصت‌های معمولی رخ نمی‌دهد، بلکه در فرصت‌های با ریسک اتفاق می‌افتد که شجاعت، درایت، گذشت، محبت، برادری و اخلاص می‌خواهد تا به نتیجه برسد. او خاطرنشان کرد: بارها به این نکته اشاره کرده‌ام که «جهاد تصمیم» برای ما مسوولان مهم‌تر از «جهاد تبیین» است که باید مبتنی بر این صفات باشد یعنی دقیق، هوشمندانه، شجاعانه و با اخلاص باشد و حتی حاضر باشیم همه آبروی خود را پای آن بگذاریم و بدانیم اگر تصمیم به‌جا و به‌حقی است قطعا ما را متحول می‌کند.

نباید تورم توام با رکود داشته باشیم

رئیس مجلس همچنین با بیان اینکه نباید برای جلوگیری از رشد نقدینگی تورم توام با رکود داشته باشیم، گفت: کاهش نقدینگی قطعا خوب است، اما اساتید اقتصاد کلان نظر دیگری هم دارند. آنها معتقدند اگر بنا شد کشور در شرایط تورمی باشد، نباید برای جلوگیری از رشد نقدینگی تورم توام با رکود داشته باشیم که نمی‌تواند مشکلی را حل کند؛ تورم با رونق بهتر از تورم توام با رکود است. از این روش به‌راحتی می‌توان استفاده کرد که هم مدیران شجاع شوند و هم پایه پولی بالا نرود که نقش دیوان در اینجا بسیار تاثیرگذار است. قالیباف در ادامه گفت: موضوع دیگر فرصت چند دقیقه‌ای است که در جلسات سه‌شنبه‌های نظارتی مجلس باید به نماینده دیوان در خصوص رسیدگی به موضوعات نظارتی در صحن علنی داده شود که هر کس از بیرون مجلس گزارش نظارتی را شنید بداند موضوع یک کار کارشناسی شده بوده و کسی به دنبال مچ‌گیری نیست، چرا که مچ‌گیری باعث می‌شود وزیر شجاعت خود را از دست بدهد.