مهرداد ویس‌کرمی، نماینده خرم‌آباد از نمایندگانی بود که از اخراج اساتید اظهار بی‌اطلاعی کرد. این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در پاسخ به سوالی در خصوص اخراج اساتید دانشگاه، گفت: ما چیزی نشنیده‌ایم و این موضوع را از شما می‌شنوم. حتی ندیده‌ام که چیزی در این خصوص به کمیسیون گزارش شود. به ما هم به عنوان نماینده موضوعی گزارش نشده است. او تاکید کرد: کسی نیامده شکایت کند و بگوید چنین اتفاقی برای من افتاده است. این موضوع را از شما می‌شنوم! اگر موضوعی در کمیسیون مطرح شود یا به شخصی منتقل شود، طبق روال عادی که برای مردم انجام می‌دهیم نامه می‌زنیم و پیگیری می‌کنیم.

این نماینده مجلس در خصوص اینکه آیا کمیسیون آموزش نمی‌خواهد موضوع اخراج اساتید را بررسی کند‌، اظهار کرد: موضوعی که شاکی ندارد ما چه چیز آن را بررسی کنیم؟ یعنی باید برویم و در کار دستگاه اجرایی تفحص کنیم؟! اگر حق کسی ضایع شده باشد طبیعتا این موضوع را مطرح می‌کند و در مورد آن یا با نماینده مجلس صحبت می‌کند یا شکایتی را به کمیسیون می‌دهد. اما تاکنون چیزی نشنیده‌ایم...

این در حالی است که حذف اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها موجی از اعتراضات را به دنبال داشته است.گزارش‌ها حاکی از اخراج  علی شریفی‌زارچی، استاد دانشگاه شریف و  دو استاد دانشگاه علامه طباطبایی است. همچنین داریوش رحمانیان، استاد ممتاز تاریخ دانشگاه تهران هم از این دانشگاه اخراج شده است. از سوی دیگر گزارش‌هایی از ممانعت از تدریس سردار حسین علایی در دانشگاه تهران و رضا صالحی‌امیری در دانشگاه علوم و تحقیقات هم منتشر شده است. بنابر گزارش‌ها رهام افغانی، استادیاری معماری دانشگاه شهید بهشتی هم نامه ختم همکاری دریافت کرده و اخراج شده است.

برخی این اقدام را خالص‌سازی و در ادامه اخراج اساتید در دولت احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۶ می‌دانند. البته اخراج اساتید در آغاز ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی نیز اتفاق افتاد و تعدادی از استادان دانشگاه‌ها مانند محمد فاضلی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی و آرش اباذری، استاد فلسفه دانشگاه صنعتی شریف اخراج شده بودند.

 چرا وزیر علوم سکوت پیشه کرده؟

سید مصطفی محقق داماد، عضو پیوسته فرهنگستان در واکنش به اخراج اساتید دانشگاه گفت: در تعجبم از وزیر علوم که چرا در موضوع اخراج استادان از دانشگاه‌ها سکوت پیشه کرده است. به گزارش شفقنا، او تاکید کرد: بدون شک آنها که این اتفاقات را ایجاد کرده‌ و اجرا می‌کنند، به‌دنبال ضربه زدن به حکومت و کشورند. استقلال دانشگاه در این زمانه چه جایگاهی دارد؟

نام این دیگر دانشگاه نیست

همچنین علی‌اکبر صالحی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: جایی که باید بیشترین دقت را کرد، در انتخاب هیات علمی است؛ چرا که آن کانونی که هدایت علمی و تربیتی جوان دانشجو را به دست می‌گیرد، هیات علمی است. نمی‌توانیم خدای ناکرده به صورت انبوه عده‌ای را بدون دقت کافی از حیث کیفیت علمی و سایر شایستگی‌ها به دانشگاه‌ها تزریق کنیم و به کلاس بفرستیم. نام این دیگر دانشگاه نیست! معلم است که شالوده تعلیم و تربیت را عهده‌دار می‌شود. مگر می‌توان به صورت جمعی عده‌ای را تزریق کرد؟! به گزارش جماران، او تصریح کرد: اکنون شرایط اقتصادی سخت است و دلایل آن نیز برای همگان مبرهن است و باید بپذیریم که در سال حساسی هستیم چون انتخابات مهمی پیش‌روست و جبهه‌های سیاسی حداکثر تلاش خود برای جذب آرای مردم را خواهند کرد. اینجا توصیه من به هموطنان عزیز این است که این شرایط درک شود و تا حد امکان اختلافات جزئی را به صورت منطقی فعلا کنار گذاشته و روی منافع ملی و مصلحت ملی و اعتقادات مشترک در خصوص پیشرفت کشور جمع شویم؛ نه اینکه بر اختلافات بدمیم.

همچنین محمدرضا عارف، عضو هیات جذب دانشگاه صنعتی شریف در اعتراض به احکام اخراج اساتید، استعفا کرد. اگرچه به نظر می‌رسید که وزارت علوم اطلاعیه‌ای در واکنش به اخراج اساتید دانشگاه‌ها صادر کند، اما در اقدامی غیر معمول به جای این وزارتخانه، وزارت کشور اطلاعیه‌ای صادر کرد. در اطلاعیه وزارت کشور آمده است: آنچه وزارت علوم در برابر معدود اساتیدی که دچار رکود علمی بوده، اما نقش مهمی در نمایش‌های رسانه‌ای داشته‌اند، صورت داده کاملا بر مبنای موازین قانونی و اداری و البته وظیفه انقلابی این وزارتخانه برای پویایی علمی و فرهنگی دانشگاه‌ها بوده است که جای تقدیر دارد.

چرا که مسوولیت اساتید دانشگاه‌ها به عنوان معیار و تراز در نهاد دانشگاه، ضمن پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی، احیای حس غرور و سربلندی ملی در دانشجویان است. هرچند جریانات سیاسی که بی‌توجه به ظرفیت جوانان در طی سال‌های تصدی مسوولیت خود، سد راه جوان‌گرایی، نخبه‌گرایی و تغییر در مدیریت فرسوده گذشته بوده و خود عمده‌ترین دلیل ناامیدی بخشی از جوانان هستند، امروز پوستین وارونه پوشیده و در برابر قانون بایستند.

در ادامه این اطلاعیه تاکید شده است: وزارت کشور در راستای رفع موانع و کمک به تصمیم‌سازی وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد در جهت توسعه علمی و افزایش ظرفیت‌های جذب هیات علمی دانشمند، جوان و نخبه و تبدیل دانشگاه‌ها به مهم‌ترین نهاد حل مسائل واقعی کشور و تولید علم بومی نافع، آنچنان که سیاست کلان نظام جمهوری اسلامی در حوزه علم و فناوری بوده است، همواره آماده بوده و تلاش‌های خود را نیز صورت داده است.