رویای امپراتور زرد؛ جامعه چینی-عربی

چین قاطعانه از مردم فلسطین در احیای حقوق مشروع ملی آنها حمایت می‌کند. رئیس‌جمهور شی جین پینگ چند بار پیشنهادهایی را برای حل عادلانه مساله فلسطین ارائه کرده است. ماه گذشته، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان برای یک سفر دولتی دیگر به چین آمد. رئیس‌جمهور شی در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور عباس، پیشنهاد سه ماده‌ای را برای حل مساله فلسطین مطرح کرد. وی تاکید کرد که راه‌حل اساسی مساله فلسطین در ایجاد کشور مستقل فلسطینی است که بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ از حاکمیت کامل برخوردار و بیت المقدس شرقی به عنوان پایتخت آن باشد. نیازهای اقتصادی و معیشتی فلسطین باید برآورده شود و جامعه بین‌المللی باید کمک‌های توسعه‌ای و کمک‌های بشردوستانه به فلسطین را افزایش دهد. مهم است که این مسیر را در جهت درست گفت‌وگوهای صلح ادامه دهیم و یک کنفرانس بین‌المللی صلح در مقیاس بزرگ، معتبرتر و تاثیرگذارتر برگزار کنیم. همان‌طور که اعلام شد، چین یک مشارکت استراتژیک با فلسطین ایجاد و حمایت خود را از تشکیل کشور مستقل فلسطین اعلام کرد.

چین قاطعانه از کشورهای خاورمیانه در حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و مذاکره حمایت می‌کند. در ماه مارس، گفت‌وگوی پکن بین عربستان سعودی و ایران به نتایج مهمی دست یافت. در ماه آوریل، وزرای خارجه دو کشور در پکن از احیای روابط دیپلماتیک بین کشورهایشان خبر دادند. این امر صفحه جدیدی در روابط دوجانبه آنها باز کرد. این گامی به سوی آشتی میان عربستان سعودی و ایران و همچنین گامی بزرگ برای منطقه و جامعه بین‌المللی در برون‌رفت از منازعات است. این الهام‌بخش یک روند گفت‌وگو و آشتی در منطقه است، بنابراین شرایط مساعدی برای ایجاد یک معماری همکاری جامع امنیتی مشترک و پایدار در خاورمیانه ایجاد می‌کند. واقعیت‌ها بار دیگر ثابت می‌کند که احترام متقابل، گفت‌وگو و مشورت راه اساسی حل اختلافات است و کشورهای منطقه تنها از طریق استقلال، همبستگی و همکاری می‌توانند منافع مشترک خود را حفظ کنند.

چین روابط خود با کشورهای خاورمیانه را به شدت افزایش می‌دهد. چین با ۱۳ کشور منطقه مشارکت استراتژیک یا مشارکت جامع راهبردی برقرار کرده و با ۲۱ کشور منطقه اسناد همکاری «کمربند و جاده» را امضا کرده است. در دسامبر سال گذشته، اولین اجلاس سران کشورهای عربی و چین با موفقیت برگزار شد. چین و کشورهای عربی توافق کردند که برای ایجاد یک جامعه چینی-عربی با آینده مشترک در دوره جدید تلاش کامل کنند و به طور مشترک هشت ابتکار اصلی را برای همکاری عملی کشورهای عربی-چینی اجرا کنند. این امر مسیر توسعه روابط چین و کشورهای عربی را در دوره جدید ترسیم کرد. سال گذشته تجارت بین چین و کشورهای خاورمیانه برای اولین بار از مرز ۵۰۰ میلیارد دلار گذشت که نسبت به سال گذشته ۲۷‌درصد رشد داشت.

هم چین و هم کشورهای خاورمیانه از اعضای مهم کشورهای در حال توسعه هستند. چین به کشورهای خاورمیانه به عنوان بازیگرانی که بر امور منطقه تاثیرگذار هستند، احترام می‌گذارد. ما به همکاری با کشورهای خاورمیانه ادامه خواهیم داد تا بر اساس چشم‌انداز جامعه‌ای با آینده مشترک برای بشر عمل کنیم و ابتکار توسعه جهانی، ابتکار امنیت جهانی و ابتکار تمدن جهانی را اجرا کنیم. ما با هم انرژی مثبتی را برای تحقق صلح و امنیت پایدار در خاورمیانه تولید خواهیم کرد و به منافع مشترک کشورهای در حال توسعه و هدف عادلانه صلح و توسعه برای بشریت کمک خواهیم کرد.