ماموریت دستیار بلینکن  در منطقه

انکار آمریکایی‌‌‌ها

در اوایل ماه جاری، لیف در جلسه‌‌‌ای در یک کمیته سنا گفت در حالی که مقامات آمریکایی در تلاش برای توافق عادی‌‌‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان هستند، اما گزارش‌‌‌های نادرست و زیادی در مطبوعات، به‌ویژه رسانه‌‌‌های اسرائیلی وجود دارد. لیف تصریح کرد که توافق اسرائیل و عربستان همچنان و بدون شک یک هدف نهایی برای دولت بایدن است و محمد بن‌سلمان سعودی گفته است که قطعا توافق با اسرائیل یکی از چیزهایی است که برای حرکت رو به جلو مدنظر دارد.

لیف تنها چند روز پس از آنکه در جریان گزارش‌‌‌ها مبنی بر نزدیک‌‌‌شدن ایران و آمریکا به یک توافق هسته‌‌‌ای قرار گرفت و یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل در بروکسل با لوید آستین، همتای آمریکایی خود ملاقات کرده بود، وارد اسرائیل شد. بر اساس گزارشی از وزارت دفاع ایالات متحده، گالانت و آستین در حاشیه نشست وزیران دفاع ناتو با هم دیدار کرده و بر همکاری در مورد تهدیدهای ایران علیه آنها توافق کردند.

با این حال، روز جمعه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده تلاش کرد تا حدس و گمان‌‌‌ها در مورد هرگونه توافق قریب‌‌‌الوقوع را تکذیب کند. بلینکن در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات غیرمستقیم با میانجی‌گری عمان گفت: «در رابطه با ایران، برخی از گزارش‌‌‌هایی که در مورد توافق هسته‌‌‌ای یا در مورد زندانیان می‌‌‌بینیم، دقیق نبوده و صحت ندارند.» هفته گذشته، ایران گفت که مذاکرات غیرمستقیم با ایالات متحده را از طریق سلطان‌‌‌نشین عمان انجام می‌دهد و موضوعات هسته‌‌‌ای، تحریم‌‌‌های ایالات متحده و زندانیان را در دستور کار خود دارد. گزارش‌‌‌های متعددی حاکی از پیشرفت این توافق و پذیرش احتمالی پارامترهای کلی آن توسط اسرائیل وجود دارد. هفته گذشته، هاآرتص در گزارشی اعلام کرد که ایالات متحده اسرائیل را در جریان تفاهم جدید با ایران قرار داده و تل‌‌‌آویو در تلاش برای خنثی‌‌‌کردن مذاکرات نیست.

اصرار اسرائیلی‌‌‌ها

این اظهارات منعکس‌‌‌کننده اظهارات مشابه مایکل هرتزوگ سفیر اسرائیل در ایالات متحده است. به گزارش هاآرتص، هرتزوگ در جریان رویدادی گفت: «دیپلماسی لزوما چیز بدی نیست.» هرتزوگ افزود: «تا جایی که به ما مربوط می‌شود، دیپلماسی به‌‌‌خودی‌‌‌خود و چنین تفاهم‌‌‌هایی لزوما بد نیستند؛ البته اگر بتوانند به کاهش تنش کمک کنند.» بنا بر گزارش‌‌‌ها، هفته گذشته، بنیامین نتانیاهو به مقامات اسرائیلی در مورد جزئیات توافق هسته‌‌‌ای احتمالی بین ایالات متحده و ایران که اسرائیل قادر به پذیرش آن است، اطلاع داد. طبق گزارش‌‌‌هایی با استناد به چند قانون‌گذار که در یک نشست سه‌‌‌ساعته کمیته روابط خارجی و دفاعی کنست پشت درهای بسته شرکت کردند، نتانیاهو مذاکرات ایران و آمریکا را نزدیک‌‌‌شدن به یک توافق کوچک (مینی توافق) و نه یک توافق خواند. نتانیاهو گفت: «آنچه در حال حاضر میان واشنگتن و تهران در دستور کار قرار دارد، یک توافق هسته‌‌‌ای نیست، یک توافق کوچک است. ما قادر خواهیم بود آن را مدیریت کنیم.»

روز چهارشنبه، نیویورک‌‌‌تایمز گزارش داد که ایالات متحده و ایران بر سر تفاهم‌‌‌های غیررسمی و محدودی با هدف تثبیت وضعیت موجود و جلوگیری از تشدید فاجعه‌‌‌بار تنش‌‌‌ها که توسط مقامات ایرانی به عنوان «آتش‌‌‌بس سیاسی» از آن یاد می‌شود، به توافق رسیده‌‌‌اند. بر اساس این توافق، تهران متعهد می‌شود که اورانیوم را فراتر از سطح ۶۰ درصدی فعلی‌اش غنی‌‌‌سازی نکند، با بازرسان هسته‌‌‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و حملات نیروهای نیابتی خود در عراق و سوریه به آمریکایی‌‌‌ها را متوقف کند. در این گزارش به نقل از سه مقام ارشد اسرائیلی، یک مقام آمریکایی و چند مقام ایرانی آمده است که ایران باید از همکاری تسلیحاتی با روسیه اجتناب کرده و سه آمریکایی ‌‌‌ایرانی را که در جمهوری اسلامی زندانی هستند آزاد کند.

در مقابل، واشنگتن قول می‌دهد که تحریم‌‌‌های اقتصادی فعلی خود را تشدید نکند، میلیاردها دلار دارایی ایران را که در خارج از کشور نگهداری می‌شود، برای مصرف در مقاصد بشردوستانه آزاد کند و از طرح و تصویب قطعنامه‌‌‌های تنبیهی علیه ایران در سازمان ملل یا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری کند. در این گزارش آمده است که ایالات متحده نمی‌‌‌خواهد این را یک توافق رسمی بنامد؛ چرا که در این صورت، مستلزم تایید کنگره خواهد بود.