به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: رقابت بین ایران و عربستان سعودی تاثیر منفی‌ای بر ثبات لبنان داشته است، کشور کوچک مدیترانه‌ای که نخبگان حاکم آن برای حفظ نفوذ و ثبات اقتصادی مدت‌ها است با قدرت‌های خارجی همسو شده‌اند. بحران اقتصادی سال ۲۰۱۹، باعث شد که پوند لبنان بیش از ۹۰‌درصد ارزش خود را از دست بدهد؛ طبقه حاکم - که به طور گسترده مسوول سقوط مالی است - هم البته در ادامه موفق نشد سقوط آزاد پولش را کنترل کند. این کشور از سال گذشته بدون رئیس‌جمهور بوده و تنها یک دولت موقت داشته است.توافق عربستان و ایران که قرار است به احیای کامل روابط دیپلماتیک بین دو کشور پس از ۷سال منجر شود، پتانسیل بازسازی نظم منطقه را دارد.

عربستان سعودی پیش از این برای بازگرداندن سوریه متحد ایران به اتحادیه عرب فشار آورده است. در یمن، به نظر می‌رسد که این توافق به میانجی‌گری برای آزادی صدها زندانی حوثی تحت حمایت ایران در عربستان سعودی کمک کرده و مسیر بالقوه‌‌‌ای را به سوی صلح در این کشور هموار کرده است. اما به نظر می‌رسد که توافق عربستان و ایران در مواجهه با بن بست ریاست جمهوری در میان بلوک‌های پارلمانی رقیب خنثی باشد. ناصر یاسین، وزیر محیط‌زیست لبنان به الجزیره گفت: «برخلاف یمن، توافق ایران و عربستان بر واقعیت سیاسی لبنان در آینده نزدیک تاثیر نمی‌گذارد، مگر از لحاظ جلوگیری از تشدید تنش‌‌‌ها در میان متحدان در لبنان.»

یاسین گفت: حل و فصل اختلاف بین مخالفان و حزب‌‌‌الله و متحدانش، نیازمند گفت‌‌‌وگوی داخلی طولانی‌‌‌مدت است که هنوز امکان‌پذیر به نظر نمی‌‌‌رسد. لبنان از زمان پایان دوره ریاست جمهوری میشل عون در اکتبر، هیچ رئیس دولتی به خود ندیده است - صندلی‌ای که طبق قانون، یک مسیحی مارونی باید بر آن بنشیند. گروه قدرتمند حزب الله که مورد حمایت ایران است و حزب جنبش امل به رهبری نبیه بری، رئیس مجلس نمایندگان - که با هم پایگاه شیعیان لبنان را تشکیل می‌دهند- ماه گذشته حمایت خود را از سلیمان فرنجیه، سیاستمدار مسیحی اعلام کردند. حزب‌‌‌الله و متحدانش از آن زمان برای انتخاب فرنجیه تلاش کردند، اما مخالفت شدید اکثریت بلوک‌‌‌های سیاسی مسیحی، سنی و دروزی کشور باعث شد که وی ۶۵ رای لازم را در پارلمان که ۱۲۸ کرسی دارد، به دست نیاورد.

قدرت‌های خارجی نیز تلاش کرده‌اند تا به بن بست پایان دهند. در اوایل فوریه، میانجی‌‌‌هایی از ایالات متحده، قطر، عربستان سعودی، فرانسه و مصر در پاریس گرد هم آمدند تا راه‌‌‌های حل و فصل بن‌‌‌بست ریاست جمهوری را بررسی کنند. این نشست پنج جانبه طرحی را برای کمک به انتخاب رئیس دولت بعدی لبنان ارائه کرد.«مهند حاج علی» از مدیران مرکز کارنگی در بیروت معتقد است که توافق ایران و عربستان می‌تواند به طور بالقوه توافق بر سر رای دادن به فرنجیه را تسهیل کند و در مقابل، عربستان سعودی و متحدانش می‌توانند ارتش، ریاست بانک‌مرکزی و نخست‌‌‌وزیر همسو با خود را به دست آورند. با این حال، بن بست لبنان در حال حاضر ادامه دارد. به گفته ناصر یاسین وزیر محیط‌زیست لبنان، «هنوز زود است که درباره پیامدهای مستقیم این توافق صحبت کنیم که به یک طرف اجازه می‌دهد نامزد ریاست جمهوری خود را به طرف‌های دیگر تحمیل کند.» با این حال، او گفت که امید زیادی به تلاش‌‌‌های میانجی‌گری دوحه دارد.