سعد حریری روز پنجشنبه طی سخنانی در اندیشکده «چتم هاوس» لندن، خروج آمریکا از برجام را تصمیمی مربوط به دولتمردان این کشور دانست اما تأکید کرد که تحریم‌های ضد ایرانی، مانع مراودات تجاری میان لبنان و ایران شده است.

وی گفت: تحریم‌ها را می‌توان درکل منطقه احساس کرد. ایران به لحاظ اقتصادی از تحریم‌ها رنج می‌برد و واردات ما از ایران متوقف‌شده است.

حریری همچنین بدون اشاره مستقیم به استقرار ناوگان نیروی دریایی آمریکا در خلیج‌فارس، نسبت به تشدید تنش‌ها در تنگه هرمز ابراز نگرانی کرد و گفت: بروز هر اشتباهی در این رابطه فاجعه بزرگی را برای کل منطقه به وجود خواهد آورد. من معتقدم بایستی از طریق گفت‌وگو اختلافات را حل و در جهت تحقق صلح حرکت کرد.

به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه گذشته تحت تأثیر فشار لابی صهیونیسم خروج این کشور از برجام را اعلام کرد و چهاردهم آبان، دوره تازه تحریم‌های ضد ایرانی را که عمدتاً صادرات نفت ایران، صنایع هوایی، کشتیرانی و بانکی را شامل می‌شود به اجرا گذاشت. سایر کشورهای امضاکننده برجام یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین‌المللی، تأکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت‌هایشان با ایران حمایت می‌کنند. 

نخست‌وزیر لبنان در ادامه، بخش زیادی از سخنان خود را به‌ضرورت استقرار صلح در منطقه اختصاص داد واز نیروهایی که به گفته او ادعای صلح‌طلبی کرده اما در عمل متجاوز هستند، انتقاد کرد.

او درباره گزارش‌های ادعایی مبنی بر وجود تونل‌هایی که از لبنان به سرزمین‌های اشغالی کشیده شده، این‌طور پاسخ داد: آیا تاکنون درباره حملات ماهانه اسرائیل به لبنان خبری را شنیده‌اید؟ آیا شنیده‌اید که اسرائیل بارها وارد آب‌های لبنان شده و اراضی ما را اشغال کرده است؟ آیا به نظر شما این رفتار عادلانه است. آیا عادلانه است که تنها در یک ماه گذشته ۱۵۰ حمله به لبنان از سوی اسرائیل صورت گرفته است. 

وی تصریح کرد: اسرائیل موظف است که قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را موبه‌ مو اجرا کند.

براساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت که در ۱۱ آگوست ۲۰۰۶ برای پایان دادن به جنگ میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی صادر شد، تل‌آویو بایستی نیروهای خود را از مناطق جنوبی لبنان خارج کند.

حریری عنوان کرد: ارتش لبنان به مساله تونل‌های ادعایی رسیدگی خواهد کرد &#۳۹;اما اینکه لبنان مقصر ماجرا معرفی شود درست نیست، این اسرائیل است که بایستی به سؤالات متعددی درباره تجاوزهایش پس از صدور قطعنامه ۱۷۰۱ پاسخگو باشد.&#۳۹;

نخست‌وزیر لبنان یادآور شد: دولت او، بارها مراتب اعتراض خود را درباره نقض این قطعنامه توسط اسرائیل به سازمان ملل متحد اعلام کرده اما واکنشی دریافت نکرده است. 

به گزارش ایرنا، ارتش رژیم صهیونیستی بارها در جستجوی این تونل‌ها بوده اما بررسی آن‌ها برای یافتن آن نتیجه‌ای نداشته است. رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر همواره از افزایش توانمندی‌های نظامی حزب‌الله ابراز نگرانی کرده است .

حریری در ادامه رژیم صهیونیستی را متهم کرد که برخلاف آنچه ادعا می‌کند، صلح‌طلب نیست و در این رابطه به بیانیه‌های اتحادیه کشورهای عرب برای صلح با تل‌آویو اشاره کرد.

او گفت: نتانیاهو صلح نمی‌خواهد. او می‌خواهد بخشی از لبنان، فلسطین، اردن، بلندی‌های جولان را تصرف کند. اظهاراتی که با تشویق شرکت‌کنندگان در این نشست مواجه شد.

وی افزود: ما خواستار صلح هستیم و تصور نمی‌کنم هیچ کشوری در منطقه خواستار جنگ باشد؛ اما سؤال اینجاست که آیا اسرائیل هم همین را می‌خواهد؟

نخست‌وزیر لبنان ابراز داشت: نتانیاهو از صلح سخن می‌گوید اما دائم تهدید لبنان را تهدید می‌کند. او تصریح کرد که رژیم صهیونیستی قادر نخواهد بود تا درنبرد با لبنان این کشور را به‌زانو دربیاورد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.