در حالی که برخی در واشنگتن می‌‌‌ترسند که چین در حال پرکردن خلأ ناشی از نبود ایالات متحده باشد اکثر مقام‌‌‌ها و سیاستمداران آمریکایی نسبت به این اقدام منطقه‌‌‌ای پکن نگاهی مثبت دارند. سناتور «کریس مورفی» که هدایت پنل خاورمیانه کمیته روابط خارجی سنا را برعهده دارد می‌‌‌گوید: «نباید همه چیز بین ایالات متحده و چین یک بازی با حاصل جمع صفر قلمداد شود. روابط بهتر بین ریاض و تهران به این معنی است که درگیری کمتری در منطقه وجود خواهد داشت که احتمال کشاندن ایالات متحده به جنگ در خاورمیانه را کاهش می‌دهد. من نمی‌‌‌دانم چرا ما تصور می‌‌‌کنیم که تنش‌زدایی بین عربستان سعودی و ایران جنبه منفی دارد.» دیگران دلایلی از استراتژیک تا تاکتیکی را ارائه کردند. در بالاترین سطح مشارکت بیشتر چین به این معنی است که ایالات متحده می‌تواند بر اولویت‌‌‌های امنیت ملی خود تمرکز کند یعنی دفاع از اوکراین در برابر روسیه و بازداشتن چین از حمله به تایوان. روابط دوستانه بین ریاض و تهران همچنین به این معنی است که جنگ هشت ساله ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی علیه یمن به زودی به پایان خواهد رسید که هدف کلیدی برای دولت بایدن است.

این واقعیت که ایالات متحده هیچ روابط دیپلماتیک با ایران ندارد، به این معنی است که واشنگتن نمی‌توانست میانجی روابط ایران و عربستان سعودی باشد. «مارتین ایندیک» که در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ میلادی فرستاده ویژه آمریکا در مذاکرات اسرائیل و فلسطین بوده می‌‌‌گوید: «ایالات متحده باید میانجی‌گری چین در توافق عربستان و ایران را به عنوان یک نتیجه برد - برد برای منافع آمریکا ببیند. مسوولیت و تقصیر هرگونه شکستی در این مورد برعهده چین خواهد بود.» به نظر می‌رسد به‌رغم فشار بایدن برای رقابت با چین در عرصه‌‌‌های نظامی، اقتصادی و فناوری عموما این استدلالی است که مقام‌‌‌های دولت بایدن نیز در محافل عمومی و خصوصی آن را پذیرفته‌اند. یکی از دستیاران دموکرات سنا که نخواسته نامش فاش شود می‌‌‌گوید قانون‌گذاران آمریکایی معتقدند میانجی‌گری چین بین تهران و ریاض از این جهت خوب است که خطر تشدید و درگیری هسته‌‌‌ای در منطقه را کاهش می‌دهد.

با وجود این‌، هیچ‌گونه شواهد واقعی‌‌‌ای وجود ندارد که نشان دهد نقش چین در توافق عربستان و ایران به این معنی باشد که ایالات متحده به نوعی خود را از خاورمیانه دور کرده است. ژنرال «مایکل اریک کوریلا» فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده روز پنج‌شنبه با وزیر دفاع عربستان سعودی تماس گرفت تا در مورد همکاری امنیتی و مشارکت نظامی گفت‌وگو کند. این موضوع نشان می‌دهد که پکن در یک جنبه از سیاست خاورمیانه درگیر است، اما جایگاه آمریکا را در همه جنبه‌‌‌ها غصب نکرده است. از جمله ایالات متحده با عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، مشارکت در فضای سایبری و عملیات امنیت دریایی، سرمایه‌گذاری در اهداف زیرساختی ریاض و توسعه شبکه‌‌‌های مخابراتی پیشرفته کار می‌کند.