امیدواریم دولت نیز از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود استفاده کند تا مردم شاهد حرکت رو به جلوی اقتصاد کشور و حفظ قدرت خرید خود باشند. او تاکید کرد: مجلس در این راه با تمام توان همراه دولت است و در صورت نیاز با قید فوریت آماده فراهم‌سازی زمینه‌های قانونی لازم مورد نیاز دولت برای این دو امر مهم و اساسی است. حسن‌پور، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز خاطرشان کرد: دولت تمامی ابزارهای قانونی برای اجرای شعار سال را دارد و اگر نیاز به قانون داشت مجلس این آمادگی را برای همراهی با دولت دارد. مرحبا، یک عضو کمیسیون اقتصادی نیز در این خصوص گفت: برای تحقق شعار سال دولت باید کوچک شود. تا زمانی‌که دولت به عنوان رقیب با بخش خصوصی رفتار می‌کند و دولت تولید‌کننده، قانون‌گذار، تاجر و بازرگان است؛ نمی‌توانیم بخش خصوصی قوی داشته باشیم و شعار سال را محقق کنیم.

مهار تورم؛ اولویت فوری کشور

شهباز حسن‌پور، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه دولت کلیه ابزارهای قانونی برای اجرای شعار سال را دارد، گفت: اگر دولت برای مهار تورم و رشد تولید نیاز به قانون داشته باشد می‌تواند لایحه دوفوریتی به مجلس ارائه کند و مجلس این آمادگی را دارد که این قانون را به تصویب برساند. او ادامه داد: اظهارات روز سه‌شنبه رئیس مجلس در راستای بیانات مقام معظم رهبری بود که مجلس آمادگی همراهی و همکاری با دولت برای مهار تورم، ثبات بازار ارز و رشد تولید را دارد. نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اقدام بانک مرکزی در تحقق شعار سال، تاکید کرد: بانک مرکزی مسوولیت تثبیت نرخ ارز را دارد.

همچنین تولید و مهار نقدینگی سرگردان در اختیار بانک‌ها است و بانک‌ها می‌توانند با سیاست اصولی، منطقی، کار کارشناسی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی سرمایه‌های سرگردان را به سمت تولید ببرند که البته تولید بر محور صادرات و برطرف کردن نیاز اساسی کشور مدنظر است. حسن‌پور با بیان اینکه مهار تورم اولویت فوری کشور است، خاطرنشان کرد: مهار تورم و رشد تولید را باید با هم پیش برد. البته مهار تورم، اولویت فوری کشور است، اما تولید هم نباید به فراموشی سپرده شود. معیشت مردم یکی از دغدغه‌های اصلی همه دلسوزان نظام از جمله مجلس است. امیدواریم که دولت بر اساس قانون بتواند پاسخگوی نیازهای اساسی جامعه از جمله اشتغال، معیشت، مسکن و ازدواج باشد.

باید به علم اقتصاد برگردیم

همچنین غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به نحوه اجرای شعار سال اشاره کرد و گفت: تورم و رشد اقتصادی از جمله شاخص‌هایی هستند که در علم اقتصاد برای سنجش میزان عملکرد و نوع عملکرد اقتصاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای کنترل و تاثیر‌گذاری بر شاخص تورم و رشد تولید، علم اقتصاد راهکارها و راه‌حل‌های مشخصی دارد. البته با توجه به شرایط حاکم بر اقتصادهای مختلف، راهکارها متفاوت است. ما نمی‌توانیم نسخه واحدی را برای هر اقتصاد و هر کشوری بپیچیم. او ادامه داد: بنابراین ما باید الگوی مناسب کشورمان برای کنترل تورم و رشد تولید را داشته باشیم.

باید به علم اقتصاد برگردیم که امتحانش را پس داده و در شرایط مختلف آزموده شده است نه آزمون و خطا. در سال‌های گذشته برای کنترل تورم و رشد تولید از آزمون و خطاهایی استفاده کردیم که مبنای علمی ندارند. در برخی موارد هم اصول علم اقتصاد را ناقص یا به صورت ترکیبی با آزمون و خطاهای خودمان آزمودیم و جواب نگرفتیم. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: باید کسانی که متخصص اقتصاد هستند و اشراف کامل دارند، برای مهار تورم و رشد تولید دخالت کنند. شاخص‌های متعددی را که در اقتصاد ما وجود دارد، باید تغییر و تحول بدهیم. در این راستا باید سرمایه‌گذاری مناسب در تولید انجام شود، انضباط پولی و مالی به کشور برگردد، جلوی نقدینگی سرگردان گرفته شود، از خلق پول بدون پشتوانه جلوگیری شود، از استقراض از بانک مرکزی خودداری و از کسری بودجه جلوگیری شود.

مرحبا خاطرنشان کرد: ما منابع انسانی، مالی و طبیعی خوبی در کشور داریم و می‌توانیم اقتصاد توانمندی را که مبتنی بر توانایی‌های داخلی کشور است، پایه‌گذاری کند. البته در هر اقتصادی روابط خارجی و به تبع آن تجارت خارجی بسیار مهم است اما این بخش در کشور ما آسیب دیده است. تحریم‌ها نیز در اقتصاد ما بی‌تاثیر نیستند و باید مدیریت شود و به توانمندی‌های داخلی اتکا شود.

دولت از رقابت با بخش خصوصی دست بردارد

مرحبا تاکید کرد: برای تحقق شعار سال دولت باید کوچک شود. مقام معظم رهبری در سال گذشته چندین بار به صورت بی‌سابقه به این مساله تاکید کردند که بخش دولتی، بخش بهره‌وری نیست و اقتصاد را باید به بخش خصوصی و مردم سپرد. دولت باید به عنوان حاکم، ناظر و سیاستگذار حضور داشته باشد. تا زمانی‌که دولت به عنوان رقیب با بخش خصوصی رفتار می‌کند و دولت تولید‌کننده، قانون‌گذار، تاجر و بازرگان است؛ نمی‌توانیم بخش خصوصی قوی داشته باشیم و شعار سال را محقق کنیم. این نماینده مجلس با بیان اینکه مهار تورم و رشد تولید از هم جدا نیست، تصریح کرد: دولت ابزارهای لازم برای مهار تورم و رشد تولید را دارد و اگر اراده به کارگزاران تزریق شود امیدواریم که شاهد رفاه و بهبود معیشت مردم باشیم. مهار تورم و رشد تولید از یکدیگر جدا نیستند و باید این دو موضوع همزمان با هم پیگیری شود. در برخی موارد تورم، تولید را تحریک می‌کند و ضد رکود است. اما ما در تله‌ای افتادیم و در حالی‌که رکود داریم شاهد تورم هم هستیم. باید علم اقتصاد این مشکل را حل کند تا بتوانیم تورم را کنترل کنیم و تولید افزایش پیدا کند.