سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه اخیرا آژانس مدعی شده است ما وضعیت زیرساخت‌‌‌ها برای غنی‌سازی را در تاسیسات فردو تغییر داده‌‌‌ایم تا غنی‌سازی ۶۰‌درصد را انجام دهیم و آژانس اعلام کرده ما این موضوع را اعلام نکرده‌‌‌ایم، تاکید کرد: «ما به آژانس پاسخ داده و اعلام کرده‌‌‌ایم که زیرساخت‌‌‌های غنی‌سازی را تغییر نداده‌‌‌ایم. ما گفتیم که زیرساخت‌‌‌های غنی‌سازی ما به گونه دیگری است. شاید از نظر شما این تغییرات در رابطه با غنی‌سازی متفاوت باشد. ورودی و خروجی ممکن است متفاوت باشد. زمانی‌که تغییراتی در زیرساخت‌‌‌های غنی‌سازی انجام می‌شود شما باید این موضوع را با آژانس مورد بررسی قرار دهید. شما باید جزئیات پادمان‌‌‌ها با آژانس را مورد بررسی قرار دهید. شما باید در رابطه با این مسائل شفاف باشید.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران افزود: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ابتدا و زمانی که برای بازدید آمد موارد زیادی بازدید انجام داد. آنها اعلام کردند تغییراتی در زیرساخت‌‌‌ها انجام شده است. اما باید بگویم که زیرساخت‌‌‌ها تغییر نکرده است. هیچ تغییری ایجاد نشده است. ما به آنها گفتیم که بازرس شما اشتباه اعلام کرده است، زیرا زیرساخت‌‌‌های غنی‌سازی تغییر نکرده بود. به نظرم آژانس به فوریت نظر ما را به خاطر منافع سیاسی برخی‌‌‌ها قبول نکرد. آنها از ما درخواست توضیح کردند و ما به آنها توضیح دادیم. آنها همچنان از ما توضیح می‌‌‌خواهند و ما به این مسائل پاسخ می‌‌‌دهیم. ما این توضیحات را بر اساس موافقت‌نامه‌‌‌ای که با آژانس داشته‌ایم ارائه می‌‌‌دهیم. ما نباید هیچ تغییری بر اساس بند ۴۵ داشته باشیم. به نظرم آژانس مطلبی در این رابطه نمی‌‌‌داند، زیرا دفعات بازرسی‌‌‌ها باید به طور تخصصی انجام شود. ما می‌‌‌دانستیم که باید چگونه کار خود را انجام دهیم، اما آژانس تصور می‌کند که نتوانسته است توضیحات ویژه در این رابطه را دریافت کند.

ما توضیحات را ارائه کردیم و به نظر می‌رسد بازرسان اشتباه کرده‌اند. پس از اینکه بازرسان به اینجا آمدند و بازرسی دوباره انجام دادند و پس از بازرسی‌‌‌های انجام‌شده و ارائه توضیحات از طرف ما او به وین اعلام کرد ایران تغییری در زیرساخت‌‌‌های غنی‌سازی ایجاد نکرده است. ما توضیحات بیشتری را به بازرسان درباره زیرساخت‌‌‌های غنی‌سازی ارائه کردیم. ما برای شفاف‌سازی تمامی موارد توضیحات لازم را ارائه کردیم. لازم نبود که گزارشی ارائه شود. متاسفانه آژانس گزارشی ضد ما ارائه کرد. دو یا سه روز پس از این گزارش سه کشور اروپایی و آمریکا بیانیه‌‌‌ای ضدایران منتشر کردند. اما وضعیت در این تاسیسات هیچ تغییری نکرده است. سرعت این کشورها در انتشار بیانیه نشان داد که از پیش به دنبال انتشار آن بوده‌اند. آنها بسیار در این نمایش خود شتابزده عمل کردند. آنها حتی به خود زحمت ندادند برای ۲ تا ۳ روز منتظر گزارش جدید بمانند. متاسفانه اقدامات آنها هم اکنون هم روی می‌دهد.»