همزمان در صحن علنی مجلس، طرح اقدام متقابل و متناظر با مصوبات اتحادیه اروپا در راستای صیانت از قانون اساسی و منافع و حقوق ملت ایران اعلام وصول شد. براساس این طرح که در واکنش به اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهیه شده است، در صورت هر اقدامی از طرف مقابل، دولت مکلف به تهیه فهرستی است تا مقامات و اشخاصی را به عنوان تروریست یا تحت تحریم‌های مالی قرار دهد یا ورود آنها را به ایران ممنوع می‌کند.

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در تشریح طرح مذکور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه این طرح ۳ ماده‌ دارد، تاکید کرد: در صورتی که طرف اروپایی مقامات یا نهادهای کشور از جمله نهادهایی که در قانون اساسی نام برده شده‌اند مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا بسیج مستضعفین را در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دهد، واکنش متقابل و متناظری صورت خواهد گرفت.   وی ادامه داد: از سوی دیگر به دنبال در نظر گرفتن سازوکاری در کشور برای موارد نقض حقوق بشر هستیم که اقدامات خلاف حقوق بین‌الملل از جمله کشتار و نسل‌کشی و مواردی که اروپایی‌ها در آن سابقه‌ای داشتند، باید ثبت و در مراجع بین‌المللی پیگیری قضایی شود که این موارد هم در این طرح پیش‌بینی شده است. 

پیش از این نمایندگان مجلس از به جریان افتادن طرح اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه به عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا در مجلس مصوب ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ خبر داده بودند که به عنوان ماده الحاقی به قانون سال ۱۳۹۸ افزوده شود.  قرار بود این طرح دوفوریتی باشد و با تصویب آن نیروهای مسلح کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سوی ایران به عنوان تروریست قلمداد شوند.  البته نمایندگان ظاهرا طرح‌های دیگری هم دارند؛ همچنان‌که روز گذشته محمدحسن آصفری، نماینده اراک در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: ما طرحی را دنبال خواهیم کرد که محدودیت تردد کشتی‌های تجاری اروپایی در تنگه را به دنبال خواهد داشت. طرحی که البته با مخالفت جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روبه‌رو شد و در انتقاد از این طرح نوشت: ‌واکنش‌های احساسی؛ فاقد پشتوانه اجرایی و خلاف حقوق بین‌الملل و حقوق دریاها؛ راه برخورد با اقدام نادرست اروپایی‌ها نیست. ما بیش از تصویب قانون، نیازمند رایزنی با افکار عمومی جهان و کشورها هستیم تا نقش سپاه را در امنیت خاورمیانه و حذف داعش شرح دهیم.   از سوی دیگر رئیس مجلس نیز در صحن علنی مجلس در واکنش به اقدام اروپا با بیان اینکه مجلس به هر اقدامی که به معنای لیست‌گذاری سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی یا تحریمی باشد، اقدام متقابل، فوری و قاطع نشان خواهد داد، گفت: ما ارتش‌های کشورهای اروپایی در منطقه را سازمان‌های تروریستی شناسایی کرده و اقدامات لازم برای مقابله با آنها را در دستور کار خواهیم گذاشت. از سوی دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیه‌ای اقدام اخیر پارلمان اروپا در رأی دادن به تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را محکوم کردند.

درجلسه غیرعلنی چه گذشت‌؟

در این میان شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به جلسه غیر علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه غیرعلنی که در خصوص بررسی مصوبه پارلمان اروپا علیه سپاه برگزار شد، تصمیم خاصی گرفته نشد. او ادامه داد: در جلسه غیرعلنی وزیر امور خارجه از اوضاع و احوال دیپلماسی صحبت کرد. فرمانده کل سپاه نیز به تهدیدات دشمن و اقتدار، قدرت و توانمندی سپاه اشاره کرد. تحلیلی که داشتند این بود که پارلمان اروپا به دلیل توانمندی‌های سپاه با این نهاد مخالف است. چون سپاه در حفظ نظم و امنیت کشور توانمند است و اروپایی‌ها از این امنیت نگران هستند. چند نماینده هم در جلسه غیرعلنی پیرامون عملکرد اروپا صحبت کردند و نقدی هم نسبت به حوزه دیپلماسی داشتند که نباید منفعلانه در خصوص این مسائل عمل کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: نمایندگان مجلس معتقدند که سپاه قدرت خوبی برای ایجاد نظم، انضباط و امنیت دارد و با کمال تاسف اروپایی‌ها در این زمینه ناشیانه ورود کردند. سپاه متشکل از مردم است و تحریم و تروریست خواندن سپاه یعنی تحریم و تروریست خواندن ملت ایران. حیدری اظهار کرد: در حوزه بین‌الملل متعارف نیست که پارلمان اروپا، نهادی که مسوول امنیت یک کشور است را تحریم کند و تروریست بخواند.  او در خصوص اقدام عملی مجلس در مقابله با تروریست خواندن سپاه گفت: طرحی در مجلس مطرح است و اعلام وصول شده که با تصمیم پارلمان اروپا بتوانیم مقابله کنیم. عزم مجلس برای تصویب طرح مقابله‌به‌مثل با پارلمان اروپا جدی است.