ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور روز پنج‌شنبه برای سفری دوروزه به استان یزد سفرکرد. همزمان با این سفر با دستور رئیس‌جمهور عملیات اجرایی خط دوم پروژه عظیم انتقال آب خلیج‌فارس به استان‌های یزد و کرمان به عنوان پروژه بزرگ ملی آغاز شد. به گزارش «ایسنا»، خط یک این پروژه با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب شیرین‌سازی شده را در مسیری به طول ۸۱۰ کیلومتر به استان‌های مرکزی کشور منتقل کرده است.

خط دوم این پروژه که امروز با دستور رئیس‌جمهور عملیات اجرایی آن آغاز شد، برای انتقال ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین‌سازی شده از خلیج‌فارس به استان‌های یزد و کرمان و در مسیری به طول ۷۳۰ کیلومتر طراحی شده است. در حال حاضر خط دوم این پروژه بزرگ ملی ۳۰ درصد پیشرفت داشته و مدت زمان پیش‌بینی شده برای تکمیل آن ۴۸ ماه است. با اجرای این طرح عظیم ملی انتظار می‌رود، بخش قابل توجهی از مشکلات آبی استان‌های مرکزی کشور به ویژه استان یزد و کرمان مرتفع شود و شاهد تامین آب پایدار در این استان‌ها باشیم. به گزارش خبرگزاری فارس، خط اول انتقال آب از سال ۱۳۸۸ تعریف و در سال ۱۳۸۹ مصوب و عملیات اجرایی آن آغاز شد. بر اساس پیش‌بینی‌ها، خط دوم انتقال آب خلیج فارس تا ۴ سال آتی در مدار فعالیت قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر، خط سوم انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی با محوریت استان اصفهان در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است. اما در جریان سفر روز پنج‌شنبه رئیس‌جمهور به یزد، رئیسی افتتاح ۱۶ طرح صنعت آب و برق و آغاز اجرای طرح عظیم انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی در شرایط تحریمی را از جلوه‌های روشن عزم و اراده مسوولان برای آبادانی کشور و رفاه اجتماعی مردم توصیف کرد. رئیسی روز پنج‌شنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی خط انتقال آب خلیج فارس به استان‌های یزد و کرمان و همچنین افتتاح ۱۶ طرح صنعت آب و برق استان یزد دسترسی به خلیج فارس، با تاکید بر ضرورت اصلاح الگوی مصرف، گفت: ما در دولت مصمم هستیم طرح‌های بزرگ را به سرانجام برسانیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: میزان مصرف انرژی در کشور ما به ویژه مصرف گاز با دیگر کشورها قابل مقایسه نیست و نوع استفاده از این منابع و ظرفیت‌ها باید اصلاح شود.

ابراهیم رئیسی همچنین ظهر روز پنج‌شنبه در میدان امیرچقماق یزد درجمع مردم این استان نیز گفت: پس از سال‌ها انتظار، خواسته اصلی مردم یزد برای آب‌رسانی به دست فعالان عرصه سازندگی رقم خورد و امروز به شکل رسمی عملیات اجرایی طرح آب‌رسانی از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران و استان یزد آغاز شد. رئیسی تاکید کرد: طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران قرار بود به دلیل طولانی بودن مسیر، سه ساله به پایان برسد که دست‌اندرکاران اجرای طرح قول دادند در صورت تامین به موقع اعتبارات این طرح سریع‌تر به بهره‌برداری برسد و دولت نیز تمام تلاش خود را برای تامین کامل اعتبارات طرح به کار خواهد گرفت تا این طرح هر چه زودتر تکمیل شده و دغدغه مردم استان یزد برای آب‌رسانی، به پایان برسد.

سالی یک میلیون مسکن می‌سازیم

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: باید هر سال یک میلیون مسکن ایجاد می‌شد تا امروز در کشور با مشکل مسکن روبه‌رو نشویم، اما این کار صورت نگرفت، اما امروز بر اساس حکم قانون و با اراده دولت، سالی یک میلیون مسکن در کشور ساخته خواهد شد تا مشکل مسکن برطرف شود. رئیسی با بیان اینکه با وجود همه فشارهای اقتصادی و تحریم‌های سنگین، دشمنان شکست خورده‌اند و رشد و شکوفایی اقتصادی در کشور جریان دارد، خاطرنشان کرد: جنگ امروز، جنگ اراده‌هاست و با وجود ۴۳ سال دشمنی مستکبران و طواغیت، با اراده، ایستادگی و مقاومت ملت ایران، قطار رشد و پیشرفت کشور در حال حرکت است.

رئیسی افزود: کسانی که نمی‌خواهند قطار پیشرفت کشور حرکت کند، این آرزو را به گور خواهند برد و بدانند که توان و حرکت قطار پیشرفت کشور، روز‌به‌روز بیشتر خواهد شد. رئیسی همچنین در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان یزد، در مراسم جشن احیای ۷۶ واحد راکد صنعتی که در شهرک صنعتی یزد برگزار شد، گفت: متاسفانه در سنوات گذشته به ناحق و ناروا بسیاری از واحدهای صنعتی دچار رکود یا تعطیلی شده است که می‌شد از همان ابتدا موانع و مشکلات آنها را رفع کرد.  

دولت، رقیب بخش خصوصی نیست

رئیسی همچنین شامگاه پنج‌شنبه در دیدار طلایه‌داران پیشرفت و فعالان اقتصادی استان یزد، با بیان اینکه راهکار برون‌رفت کشور از مشکلات موجود، رونق تولید و رشد اقتصادی است، تاکید کرد: استقلال اقتصادی ما به رونق تولید، اشتغال و رفع بیکاری گره خورده است و قطعا رونق تولید باعث کاهش مشکلات اجتماعی می‌شود. رئیس‌جمهور اصلاح نظام پولی، مالی و گمرک را از مقدمات تحقق رونق اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: وزرای صمت و اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان توسعه تجارت نشست‌هایی با فعالان اقتصادی برگزار کنند تا مشکلات سرمایه‌گذاران بررسی و برای رفع آنها چاره‌اندیشی شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه قرار نیست واحدهای صنعتی دولتی به هر قیمتی به بخش خصوصی واگذار شوند، خاطرنشان کرد: قرار ما بر این است که اندیشه ارزشمند و والای یک فعال اقتصادی، با هدف رونق تولید و افزایش رشد اقتصادی به کمک دولت بیاید که متاسفانه در برخی مواقع این اتفاق نیفتاده است. رئیسی تاکید کرد: دولت به هیچ عنوان رقیب بخش خصوصی نیست و بنای ما میدان دادن به آنهاست. به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهور با تاکید بر حرکت اقتصادی کشور در مسیر استفاده از دانش، به متولیان امور توصیه کرد به کارشناسان یا مدیرانی که روحیه تحولی ندارند، اجازه کار ندهند و گفت: آنان را از این حوزه کنار بگذارید تا راه برای رونق تولید باز شود، زیرا پیچیدگی‌های نظام اداری، سرمایه‌گذار و کارآفرین را دلسرد می‌کند.

بی توجهی به اعتراض‌ خواص

ابراهیم رئیسی روز گذشته نیز در دومین روز سفرش به استان یزد در شهرستان خاتم گفت: کشورهای غربی در کجای دنیا مشکل کشوری را حل کرده‌اند که کشور ما دومین آن باشد؟ رئیسی با تاکیدبراینکه امروز انتظار مردم از ما مبارزه با فساد و نظام اداری عادلانه است، تصریح کرد: چنانچه از هر بخشی خبری از فساد یا زمینه بروز روابط ناسالم اداری به اطلاع بنده برسد، یقین بدانید با همه توان با آن برخورد خواهم کرد. به‌طور طبیعی ممکن است که در اثر برخورد با فساد جیغ عده‌ای که خود را خواص می‌پندارند بلند شود، اما این مساله به هیچ‌وجه برای ما اهمیت ندارد، چرا که مهم برای ما منافع عموم مردم است و نه عده‌ای که خود را خواص می‌پندارند.

برخورد سلیقه‌ای با زنان ممنوع

رئیس‌جمهور همچنین با تاکید جدی بر لزوم پرهیز از نگاه سلیقه‌ای به مسائل مربوط به زنان، اظهار کرد: امروز بسیاری از زنان و دختران ما که حتی حجابشان هم ضعیف است دل در گرو انقلاب و ارزش‌ها دارند، برای شهدا و خانواده شهدا احترام قائلند، با تمام وجود به نظام و انقلاب عشق می‌ورزند و بسیاری از آنها با دیدن رهبر انقلاب اشک می‌ریزند. به هیچ عنوان هیچ کسی حق ندارد با نگاه سلیقه‌ای با موضوعات مربوط به زنان برخورد کند.