آن‌طور که نمایندگان مجلس اعلام می‌کنند باید منتظر یک توافق میان ایران و غرب بود؛ چون راهی جز رسیدن به توافق وجود ندارد. از سوی دیگر اعضای کمیسیون امنیت ملی معتقدند آمریکا به دنبال این است که توافقی برد- باخت با ایران را به امضا برساند، اما به گفته نمایندگان مجلس در نهایت توافق برد-بردی به امضا خواهد رسید.  جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، نماینده تربت‌جام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه مذاکرات اتمی دچار گره کور شده است، گفت: آمریکایی‌ها امیدوار بودن که «اغتشاشات» به نتیجه برسد بنابراین مذاکرات را دچار توقف کردند و رژیم صهیونیستی هم سنگ‌اندازی می‌کرد. اروپایی‌ها نیز تحت فشار افکار عمومی قرار گرفتند. 

او ادامه داد: از سوی دیگر خواسته‌هایی که آمریکایی‌ها از ما دارند، معقول و منطقی نیست. منصفانه نیست که بگویند اورانیوم غنی‌سازی شده را رقیق کنید، سانتریفیوژهای نسل ۶ را باز و اوراق کنید، اما در خصوص تحریم‌ها ما هیچ تضمینی نمی‌دهیم که همه تحریم‌ها برداشته شود و هیچ تضمینی هم نمی‌دهیم که تحریم‌ها برنگردد. همچنین هیچ تضمینی هم نمی‌دهیم که در خاک شما سرمایه‌گذاری شود. مشخص است که این موارد را هیچ کس نمی‌پذیرد.  این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: دو طرف چاره و راهی جز توافق ندارند. آمریکایی‌ها باید بپذیرند که تعهدات عملی در مقابل اقدامات ایران بدهند. اما اینکه بگویند ایران همه تعهدات را اجرا کند و آنها هیچ تعهد، قول و اقدام عملی انجام ندهند؛ قابل پذیرش نیست. او در خصوص اینکه آیا تا پایان سال جاری احتمال توافق وجود دارد، گفت: این موضوع قابل پیش‌بینی نیست. اما با توجه به اینکه «اغتشاشات» فروکش کرده و امید آمریکایی‌ها نا‌امید شده است احتمال دارد که مذاکره شروع شود.

رحیمی‌جهان‌آبادی در خصوص سفر گروسی به تهران گفت: نمی‌دانم سفر گروسی به تهران قطعی است یا خیر. البته من نسبت به نتیجه سفر گروسی به تهران خوش‌بین نیستم، اما در عین حال از هر سفری که انجام بدهند و از هر تلاشی برای باز شدن گره برجام استقبال می‌کنیم. گروسی حرف‌های همیشگی‌اش را می‌زند که ما اورانیوم پیدا کردیم که این حرف‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا است. همچنین گروسی اعلام می‌کند که با آمریکا گفت‌و‌گو کنید مشکل شما با آمریکا است.

در ادامه شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مذاکرات با غرب تا پایان سال جاری به نتیجه می‌رسد، گفت: آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که برجام ضعیف شده و به ضرر ایران امضا شود. از این جهت فشار می‌آورند و لابی می‌کنند تا برجام امضا شود و به ضرر ایران تمام شود. اما در عین حال همه برای رسیدن به یک توافق اعتقاد دارند که البته آمریکایی‌ها به دنبال توافق برد و باخت هستند. اما جمهوری اسلامی به دنبال توافق برد-برد است و به نظر من به یک توافق برد-برد خواهیم رسید.

این عضو کمیسیون امنیت ملی در خصوص سفر گروسی به تهران گفت: سازمان انرژی اتمی کماکان با آژانس روابط عادی دارد که فراتر از برجام است. فعالیت جمهوری اسلامی مرتب و مستمر مورد بازدید آژانس است و سفر گروسی به تهران در این راستا است. همچنین مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مذاکرات با شروع دولت آقای رئیسی روند معکوسی پیدا کرد. بر اساس مذاکرات باید گام‌به‌گام تحریم‌ها برداشته می‌شد، اما طرف غربی و مشخصا طرف آمریکایی آنچه را که در مذاکرات رسمی و غیر‌رسمی تعریف کرده بودند، عملیاتی نکردند.

او ادامه داد: غربی‌ها از بحران در داخل کشورمان این برداشت را داشتند که می‌توانند امتیازات بیشتری از جمهوری اسلامی بگیرند. اما این اشتباه بزرگ و تاکتیکی از سمت غربی‌ها بود. این نماینده مجلس تاکید کرد: در داخل کشور دو گروه داریم که در ظاهر مدافع و دلسوز جمهوری اسلامی هستند. یک گروه می‌خواهند کشور سرو‌سامان بگیرد. گروه دیگر افراطیون هستند که می‌خواهند باشدت و حدت جمهوری اسلامی را تقویت کنند. در غرب و در مجلس نمایندگان آمریکا و مجلس سنا و دولت آمریکا نیز چنین تندروهایی وجود دارند. امروز شاهد تقابل میان این دو گروه هستیم. امیدواریم قوه عاقله در داخل ایران و آمریکا و غرب به این نتیجه برسند که نا امنی در منطقه و جهان به نفع هیچ‌کس نیست. محمودوند در خصوص احتمال توافق گفت: طرف غربی مخصوصا آمریکا راغب است که مذاکرات مجدد برقرار شود و به نتیجه سازش در حوزه هسته‌ای برسیم که قطعا به نفع ملت منطقه و جهان است. بنابراین بر اساس شرایطی که ما رصد می‌کنیم و نیازمندی‌هایی که هم غرب و هم ایران دارد، توافقی در راه خواهد بود.