در این بین گزارش‌های میدانی «دنیای اقتصاد» از برخی داروخانه‌های شهر از افزایش خرید ماسک از سوی مردم و همچنین افزایش تقاضا برای اسپری دهانی‌(اسپری تنفسی سالبوتامول) حکایت می‌کند. براساس این گزارش اگرچه از چندماه پیش با فروکش کردن ویروس کرونا و کاهش مبتلایان عملا استفاده از ماسک و خرید آن از داروخانه‌ها کاهش یافته بود، اما طی ۱۰ روز اخیر با افزایش آلاینده‌های هوا بسیاری از مردم به خرید مجدد ماسک رو آورده‌اند. هرچند در این میان برخی از کارشناسان استفاده از ماسک را هم برای در امان ماندن از ذرات آلاینده به این دلیل که قطر این ذرات کمتر از ۵/ ۲میکرون است و با ماسک قابل جلوگیری نیست، کافی نمی‌دانند.

 با تمام اینها به موجب گزارش میدانی «دنیای اقتصاد»، بسیاری از مردم این روزها اقدام به خرید ماسک سه‌لایه و همچنین ماسک n۹۵ برای محافظت دربرابر آلودگی‌ها می‌کنند. ازسوی دیگر میزان استفاده مبتلایان به اسم نیز از اسپری تنفسی سالبوتامول نیز در این مدت افزایش پیدا کرده است.

علاوه بر تهران که تا روز سه‌شنبه مدارس و دانشگاه‌ها را به دلیل آلودگی هوا تعطیل کرده است، وضعیت در شهرهای دیگر به همین منوال است. به گفته مجید درگی، مدیرکل محیط‌زیست البرز شدت غلظت آلاینده‌های هوا در روز دوشنبه (امروز) افزایش خواهد یافت. او در گفت‌وگو با «ایسنا» به همین دلیل از گروه‌های حساس خواست تا از منزل خارج نشوند.

وضعیت در استان اصفهان هم فرقی با شهرهای دیگر ندارد، آن‌قدر که روز گذشته امیر سامع، رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای شهر اصفهان، آلودگی هوای این شهر را خطرناک توصیف کرد و خواستار اقدام برای کنترل آلاینده‌های هوا شد. میزان آلودگی هوا در اراک، این شهر صنعتی نیز از روزهای گذشته بدتر شده است و آن‌طور که غلامرضا مرادی، مسوول واحد پیش‌بینی هواشناسی استان مرکزی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفته است انباشت آلاینده‌ها در اراک حداقل تا روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر طبق اعلام سامانه پایش هوای کشور روز گذشته وضعیت هوای پنج شهر خوزستان (ماهشهر، سوسنگرد، اهواز، شادگان و شوشتر) برای همه گروه‌ها «ناسالم» بود. همچنین براساس این گزارش تعداد روزهای آلوده اهواز افزایش یافته است؛ تاجایی که اهواز امسال تنها یک روز «پاک» داشته است. درهمین ارتباط محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، مازوت‌سوزی در نیروگاه رامین اهواز و عدم توزیع بنزین یورو ۴ در خوزستان را دلیل آلودگی شدید هوا در روزهای اخیر این استان عنوان کرد و گفت که باید برای مدت محدود این شرایط آلودگی را بپذیریم.

دراین میان به نظر می‌رسد که تنها در قزوین به دلیل وزش باد و در نتیجه جابه‌جایی توده آلاینده‌ها، شاخص آلایندگی هوا طی ۲۴ساعت گذشته کاهش یافته است. با این حال مریم بهروزی، کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان قزوین اعلام کرده است که هوای قزوین تا سه‌شنبه آلوده خواهد بود.

اما در کنار این ۶ استان، وضعیت در تهران که این روزها به یک اتاق گاز تبدیل شده همچنان بحرانی است. درهمین راستا روز گذشته محمدمهدی میرزایی‌قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از افزایش ساعتی غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در برخی ایستگاه‌ها خبر داد و گفت که هفته گذشته به‌ویژه حد فاصل ۲۲ تا ۲۵ آذر افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسیدگوگرد به خصوص در ساعات میانی روز، بسیار فراتر از حد استاندارد قرار داشت. به گفته او نخستین روز آلوده از منظر آلاینده دی‌اکسیدگوگرد از ابتدای سال در روز پنج‌شنبه(۲۴آذر) اتفاق افتاد.

همچنین بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران آلودگی هوا تا روز چهارشنبه ‌میهمان پایتخت خواهد بود. با تمام اینها تنها راهکار دولت برای مقابله با بحران آلودگی هوا تا به امروز تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بوده است. راهکاری که به گفته محمدمهدی میرزایی‌قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاثیری بر کاهش آلودگی هوا ندارد و تنها برای حفظ سلامت مردم است. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر همچنین تصریح کرد: تصمیم مبنی بر غیرحضوری شدن مدارس اگر تا انتهای هفته ادامه داشت و مردم از شهر خارج می‌شدند شاید تاثیر اندکی بر کاهش آلودگی هوا داشت. همه اینها درحالی است که به موجب گزارشی که آبان ماه ازسوی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت از بررسی آثار بهداشتی و اقتصادی هوای آلوده در ۲۷ شهر کشور منتشر شده مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در سال گذشته افزایش ۸۷ درصدی داشته است و بیش از ۲۰ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا در سال گذشته ثبت شده است.