فلاحت‌‌‌پیشه در خصوص اهمیت مسائل مرزی و درخواست ایران برای مدیریت مرزهای عراق در تمامی نقاط اظهار کرد: «معتقدم دو کشور ایران و عراق باید یک سامان نهادی به مناسبات‌‌‌شان دهند. عوامل اختلافی در رابطه را کاهش و در عین حال کمک کنند از ظرفیت‌های لازم حداکثر استفاده را کنند.» وی با بیان اینکه روابط ایران و عراق در سطح اقتصادی ۱۲ برابر روابط اقتصادی ایران با ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپاست توضیح داد: «روابط ایران با ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به اندازه مناسبات یک ماه ایران و عراق هم نیست و نکته جالب اینکه در داخل ایران بخش اعظم حق ماموریت‌‌‌ها و مناصبی که لوکس محسوب می‌‌‌شوند، مربوط به کشورهای اروپایی است. در عراق برخی کشورهای رقیب ایران هم‌‌‌زمان ۲۲ وابسته اقتصادی در سفارتخانه‌‌‌هایشان دارند؛ در حالی که ایران یک وابسته اقتصادی دارد. در زمان مسوولیتم ۲۸ سفر مرزی داشتم و چند بار به مرز زمینی ایران و عراق رفتم از خسروی به بغداد و عتبات عالیات. قصدمان این بود که امنیت مرزها را نشان دهیم و در آن جا توصیه‌‌‌هایی هم کردیم که اگر بتوان ۱۵ مرز آبی و خاکی خود را سامان دهیم.»

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عراق به محل چالش‌های منطقه‌‌‌ای تبدیل شده است و مسوولان عراقی باید به این مسائل و تبعات آن برای کشورهای همسایه از جمله ایران توجه بیشتری داشته باشند گفت: «کشوری که تا این حد چالش امنیتی دارد دچار توسعه نمی‌شود و مناسباتش با همسایگان نوسان دارد. از سویی معتقدم ایران هم باید قضایای سیاسی امنیتی خودش را تا حد امکان متفاوت از مسائل بغرنج منطقه پیش ببرد. اخیرا برخی در ایران مصاحبه‌‌‌هایی می‌کنند که به برخی جریان‌‌‌ها در کل ترکیه اتهاماتی می‌‌‌زنند در حالی که نباید وارد چنین بازی شد.»

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران هیچ گاه مناسبات سازنده با اقلیم را کنار نگذاشته است و این واقعیتی غیرقابل انکار است اظهار کرد: «چه در جنگ تحمیلی و چه بعد از آن مناسبات ایران با منطقه اقلیم کردستان عراق بسیار خوب بوده ولی تا حد زیادی اکنون دچار چالش شده است. بخشی از آن به این دلیل بوده که مقتضیات امنیتی ایران دیده نشده است و بخشی دیگر از زیرکی کشورهای منطقه بود که مسائل قومی خود را به عراق و ایران منتقل کردند.»وی ادامه داد: «دولت عراق و اقلیم این آمادگی را دارند که چالش‌های خود را با ایران رفع کنند و ایران باید از تجربه مناسباتش در این رابطه استفاده کند و اجازه ندهد جنبه‌‌‌های مثبت رابطه با عراق و اقلیم کردستان آسیب ببیند.