در این حملات که به مناطقی از عمق اقلیم شمال عراق از جمله جژنیکان، زرگوئیز و کوی سنجق انجام شد، با انهدام اهداف مورد نظر، ضربات و خسارت‌‌‌های سنگینی به تروریست‌‌‌ها وارد آمد. نیویورک‌تایمز روز گذشته در این خصوص نوشت: «همزمان با حملات نظامی سپاه به اقلیم کردستان، گروه‌های مخالف کردهای ایران برای خلع سلاح از سمت دولت مرکزی عراق نیز تحت فشار قرار گرفته‌‌‌اند.»  ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز روز گذشته درباره این حملات گفت: «ما موضع خود را در خصوص فعالیت گروه‌‌‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در نواحی مرزی دو کشور ایران و عراق پیش از این اعلام کرده‌‌‌ایم. امیدواریم دولت مرکزی عراق با بسط حاکمیت خود و استقرار نیروهای مرزبانی و نظامی خود در طول مرزهای مشترک دوکشور مانع فعالیت گروه‌‌‌های تروریستی و تجزیه‌طلب شود تا ایران مجبور نشود برای دفع تهدیدها علیه خود دست به اقدامات بازدارنده دیگری بزند.» به نظر می‌رسد که دولت شیاع السودانی به نسبت دولت پیشین یعنی دولت مصطفی الکاظمی انگیزه بیشتری برای تنش‌‌‌زدایی با تهران دارد.

به عراق مهلت ۱۰ روزه دادیم

از سوی دیگر محمدکاظم آل‌‌صادق، سفیر کشورمان در عراق با بیان اینکه ایران بیش از ۷۰ مدرک و سند به بغداد داده است که ثابت می‌کند نیروهای تروریستی در شمال این کشور حضور دارند تاکید کرد که به طرف عراقی مهلت ۱۰روزه دادیم تا نیروهای تروریستی مسلح را خلع سلاح کند. به گزارش «ایسنا»، آل‌صادق در گفت‌وگو با شبکه العالم تاکید کرد که سازمان موساد رژیم صهیونیستی از طریق خاک کردستان تاسیسات حیاتی ما را در کرمانشاه هدف قرار داد. سفیر کشورمان گفت که مساله حمله زمینی به مجموعه‌های مسلح در اقلیم کردستان عراق مطرح نیست. آل‌صادق همچنین تاکید کرد که ایران با دولت فدرال عراق و دولت محلی اقلیم کردستان توافق کرد که در مرزهای ایران و کردستان نیروهای عراقی مستقر کنند اما این توافق اجرایی نشد.

درخواست اقلیم از ایران

دولت اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌‌‌ای به حملات موشکی و پهپادی ایران علیه اقلیم کردستان (مواضع تروریست‌‌‌ها) واکنش نشان داد و در بیانیه‌‌‌ای نوشت که چنین اقداماتی به حاکمیت عراق و اقلیم کردستان آسیب می‌‌‌زند و دولت اقلیم کردستان آن را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و اصل حسن همجواری می‌‌‌داند. به گزارش «ایسنا» به نقل از روسیاالیوم، دولت اقلیم کردستان در ادامه بیانیه خود با اشاره به راه‌‌‌های رسیدن به ثبات از ایران خواست که به این حملات پایان دهد. نمایندگی سازمان ملل در عراق نیز حملات مکرر علیه عراق را نقض حاکمیت این کشور خواند و درخواست کرد که این حملات متوقف شود. این نهاد اعلام کرد که چنین اقداماتی نه‌تنها منجر به تشدید تنش می‌شود، بلکه مشکلاتی را نیز به دنبال خواهد داشت.

واکنش سنتکام

همچنین فرمانده سنتکام در بیانیه‌‌‌ای دور جدید حملات سپاه پاسداران به مقر تروریست‌‌‌ها در اقلیم شمال عراق را «غیرقانونی» تلقی کرده و آن را محکوم کرد. به گزارش «ایسنا»، صفحه توییتر سنتکام با انتشار بیانیه مایکل اریک کوریلا، فرمانده سنتکام (فرماندهی مرکزی نیروهای تروریستی آمریکا) در واکنش به دور جدید حملات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به مقر تروریست‌‌‌ها در اقلیم شمال عراق نوشت: «ما حمله موشکی و پهپادی ایران در بامداد روز دوشنبه به نزدیکی اربیل در عراق را محکوم می‌‌‌کنیم.» فرمانده سنتکام در ادامه گفت که این حملات، غیرنظامیان را به خطر انداخته، استقلال عراق را نقض کرده و امنیت و ثبات عراق و خاورمیانه را که به‌سختی به دست آمده است، به مخاطره می‌‌‌اندازد.