به گزارش دیپلماسی ایرانی در ادامه این مطلب آمده است: همین چندی پیش بود که بغداد نقش خود را به عنوان میانجیگر میان ایران و عربستان افزایش داده و همچنان به دنبال ایجاد گفت‌وگو میان ایران با مصر، اردن و امارات بود. این مسیر توانسته جای خالی یک دیپلماسی منطقه‌‌ای فراگیر را در خاورمیانه پر کند و در عین حال توانایی این را دارد تا دامنه توافق‌نامه‌های آبراهام به عنوان نوعی از همکاری منطقه‌‌ای را نیز محدود کند.خاورمیانه فاقد زیرساخت دیپلماتیک لازم برای گفت‌وگو و اقدام مشترک است و از این رو رسیدن به توافق میان کشورهای خاورمیانه درباره هر موضوعی بسیار سخت و بعید است و حتی تمایل برخی رقبای منطقه‌‌ای همچون «ترکیه و امارات»  یا «ایران و عربستان» برای گفت‌وگو با یکدیگر در وهله اخیر تنها شامل مسائل دوجانبه میان آنها بوده و شامل مسائل عمده منطقه‌‌ای نمی‌شود، اما به نظر می‌‌رسد ابتکار دیپلماسی گفت‌وگو میان ایران و کشورهای عربی از سوی بغداد، می‌تواند شکاف دیپلماسی منطقه‌‌ای را برطرف کند.

از سویی عراق از موقعیت و نگاه مثبتی که به این کشور هم در ایران و هم در کشورهای عربی وجود دارد استفاده می‌کند و به عنوان میانجیگر مورد اعتماد در فاصله یکسان از دو طرف می‌‌ایستد. از همین رو عراق تاکنون میزبان پنج دور از مذاکرات میان مسوولان ایرانی و عربستانی بوده و برخی از این جلسات با حضور نمایندگان امارات، مصر و اردن برای بررسی جنگ یمن و شرایط سوریه و لبنان برگزار شده است.با توجه به اینکه روابط دیپلماتیک میان عربستان و ایران از سال ۲۰۱۶ قطع شد و تنش‌‌ها میان دو طرف روند فزاینده‌‌ای به خود گرفت می‌توان مذاکرات میان تهران و ریاض با میانجیگری بغداد را یک تحول سیاسی مهم دانست.

گفت‌وگوهای تهران و ریاض نشان داد که عراق در جایگاه یک طرف تاثیرگذار مورد اعتماد و در عین حال بی‌‌طرف قرار دارد که می‌توان روی آن به عنوان یک میانجیگر در گفت‌وگو میان کشورهای خاورمیانه حساب ویژه‌‌ای باز کرد و از سویی این میانجیگری عراق به عنوان ابزار کاهش تنش، برای بسیاری از کشورهای منطقه مفید محسوب می‌شود. کشورهای منطقه، بی‌میلی عراق برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را جدی گرفته‌‌اند زیرا عراق هم‌اکنون در مرکز گفت‌وگوهای دیپلماتیک خاورمیانه قرار گرفته و همگان اذعان دارند که نیاز به دیپلماسی پایدار و چندجانبه بیش از هر زمان دیگری ضروری است. از همین جهت کشورها برای باقی ماندن عراق در این جایگاه تلاش می‌کنند تا خط قرمز آن یعنی اسرائیل را رعایت کنند و آن را جدی و محترم بشمارند.