سیدهادی برهانی در گفتگویی اظهار داشت: عوامل متعددی می تواند در شکل گیری این گرایش دخیل باشد اما عامل مهم این است که اختلافات، دشمنی ها و کشمکش ها در جهان عرب و خاورمیانه به ویژه پس از موج بهار عربی وارد مرحله جدید شد و بیش از پیش جدی به نظر می رسد. در این بین کشورهایی که در منطقه با اسرائیل مخالف بودند و هر از گاهی به نوعی به رفتارهایش اعتراض می کردند با یکدیگر دچار اختلاف شدید شدند و همین موضوع سبب گشت تا موضوع اسرائیل از اولویت خارج شود. بروز اختلافات در سوریه، عراق، یمن و غیره سبب شد تا موضع عربی تضعیف و در آن سو موضع اسرائیل تقویت شود. از همین رو اسرائیل در برهه کنونی در جایگاهی قرار گرفته که قادر است خواست خود را به طرف های عربی تحمیل کند. تحولات اخیر بسیار مهم است به طوری که خاورمیانه و به ویژه خلیج فارس را در معرض تغییر و تحولات قرار می دهد. اما اینکه تحولات در این زمان رخ می دهد به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می تواند ارتباط داشته باشد. ترامپ در این بین نیاز به برگ های برنده برای رو کردن نیاز دارد و سیاست خارجه و منطقه ای او در خصوص ایران به او این اجازه را نخواهد داد که ادعای موفقیت داشته باشد. بنابراین سعی می کند که با فشار بر کشورهای منطقه از آنها برای رو کردن برگ های خود امتیاز بگیرد.

وی در خصوص اینکه آیا عربستان به این توافق می پیوندد گفت:   اگر عربستان هم بخواهد با اسرائیل صلح کند به نوعی مشروعیت خود را زیر سوال برده است. طرح صلح عربی که مورد تصویب اتحادیه عرب قرار گرفت و هم اکنون نیز موضع جهان عرب در برابر اسرائیل به شمار می رود پیشنهاد عربستان و ملک عبدالله بود. اگر سعودی ها به توافق بپیوندند به شدت به وجهه و اعتبار خود لطمه خواهند زد. ضمن اینکه نباید فراموش کرد که عربستان در جهان عرب و اسلام برای خود نقش رهبری قائل است؛ به عنوان رهبری که از منافع جهان عرب و مسلمانان دفاع می کند. بنابراین همانطور که اشاره کردم بسیار بعید است که عربستان بخواهد در این زمان با اسرائیل صلح کند. اما فشار آمریکا و ترامپ وجود دارد و مشکل اصلی این کشور این است که برای تأمین امنیت خود به شدت به آمریکا وابسته شده است. توافق بحرین و امارات با اسرائیل را می توان به عدم مخالفت عربستان نسبت داد. ریاض با فشار واشنگتن این فضا را فراهم کرد تا این دو کشور به سمت عادی سازی روابط به اسرائیل گام بردارند.

این کارشناس با اشاره به اثرات این توافق و همچنین توطئه ها و فشارهای بین المللی برای تحریک ایران نیز گفت:  بدیهی است که فشارهای گوناگونی بر این به ویژه در مساله اقتصاد وجود دارد و توان ایران نیز برای مقابله و خنثی کردن آن محدود شده است. نکته مهم این است که معلوم نیست تا چه مدت دیگری می توان این مسیر را با توجه به این فشارها و هزینه ها ادامه داد. در همین راستا و برای خروج از وضعیت کنونی جمهوری اسلامی ایران باید در سیاست هایش بازنگری داشته باشد و بررسی کند که چه دلایلی موجب شد که ایران به نقطه برسد که هزینه سیاست های منطقه ای آنقدر بالا رفته که تحملش برای کشور بسیار سخت شده است. در این بازنگری هر چه از نظر کارشناسان و متخصصان استفاده بیشتری شود امکان اینکه راه حل بهتری پیدا شود و همچنین فهم بهتری از مسائل جاری شکل گیرد وجود دارد تا راه حلی برای برون رفت از این وضعیت به وجود آید. این اقدام برای کشور ضرورت محسوب می شود و اگر دیر صورت بگیرد ممکن است برای کشور دیگر فایده ای نداشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.