در بیانیه خبرگزاری دولتی روسی «تاس» آمده است که شمخانی و پاتروشف در دیدار با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در مورد «راه‌‌‌های مبارزه با تلاش‌‌‌های آژانس‌‌‌های اطلاعاتی غربی برای مداخله در امور داخلی دو کشور» گفت‌وگو کردند. ایران کشور‌‌‌های غربی به‌ویژه ایالات‌متحده را به سازماندهی اعتراضات هفته‌‌‌های اخیر در این کشور متهم کرده است. کاخ‌سفید در ماه اکتبر اعلام کرد که مسکو ممکن است به تهران در مورد چگونگی برخورد با اعتراضات توصیه‌‌‌هایی را با تکیه بر تجربه گسترده مقابله با تظاهرات در شهر‌‌‌های مختلف خود ارائه کند. روابط ایران و روسیه از مشارکت عمدتا تجاری و نظامی به ائتلاف ضدغربی با ریشه ایدئولوژیک‌‌‌تر تبدیل شده است.

به گفته کارشناسان، انزوای بین‌المللی مسکو در پی حمله این کشور به اوکراین و فروپاشی روابط دیپلماتیک بین ایران و غرب و توقف مذاکرات برای احیای برجام، روابط میان دو کشور را تعمیق بخشیده است. نیکول گراجوسکی، کارشناس روابط ایران و روسیه در مرکز بلفر مدرسه هاروارد‌کندی می‌‌‌گوید: «ایران از نظر روس‌‌‌ها به کشوری بزرگ تبدیل شده است. روسیه و ایران دیدگاه‌‌‌های آرمانی مشابهی در جهان دارند. آن دو کشور خواستار انتقال قدرت به کشور‌‌‌های غیر‌غربی جهان هستند.» پاتروشف در تهران اظهار کرد که دوران تسلط ایالات‌متحده بر امور جهانی در حال نزدیک‌شدن به مراحل پایانی خود است. به گزارش روزنامه دولتی روسیه «روسیسکایا گازتا» پاتروشف در ادامه افزود: «جهان در حال عبور از یک نقطه‌عطف است. روسیه و ایران امروز در خط مقدم مبارزه برای استقرار نظم جهانی چندقطبی قرار دارند.»

دولت ایران و سوریه همکاری‌‌‌های نظامی در سوریه داشتند، به‌طوری که تهران از روز‌‌‌های اولیه جنگ از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه حمایت می‌‌‌کرد. مسکو در سال ۲۰۱۵ میلادی به جنگ پیوست و به تغییر جنگ به نفع اسد کمک کرد. مقام‌‌‌های اوکراینی می‌‌‌گویند که روسیه در هفته‌‌‌های اخیر بیش از ۳۰۰پهپاد ایرانی را به پرواز درآورده است و واحد‌‌‌های نظامی، نیروگاه‌‌‌ها و ساختمان‌‌‌های غیرنظامی در کی‌یف را هدف قرار داده‌اند. همچنین، مسکو و تهران به دنبال ایجاد اتحاد تجاری و اقتصادی هستند تا بتوانند در برابر فشار مالی آمریکا مقاومت کنند. جواد اوجی، وزیر نفت ایران هفته گذشته گفته بود که تحریم‌‌‌های دوکشور فرصت‌‌‌های اقتصادی ایجاد کرده که امیدوار است به‌زودی شامل بانک‌ها، کانال‌‌‌های پرداخت و سرمایه‌گذاری روسیه در صنعت نفت ایران شود. ایران ماه گذشته اعلام کرد که ۴۰توربین برای کمک به بخش گاز تحریم‌شده روسیه عرضه خواهد کرد. به گزارش «ریانووستی» خبرگزاری دولتی روسیه در پایان سال ۲۰۲۱ میلادی تجارت بین دوکشور با ۸۱‌درصد افزایش به حداکثر ۴میلیارد دلار رسید که صادرات روسیه بیش از ۳میلیارد دلار بود.